Jak zbudować trwałą przewagę konkurencyjną?

przez Maciej Maciejewski

„Przewagę rynkową można budować obniżając ceny lub wprowadzając cały czas nowe produkty. Ale to metody na krótką metę, bo inni mogą nas w tym wyścigu łatwo wyprzedzić. Dlatego przewagę warto oprzeć na czymś, co będzie naprawdę trudne do skopiowania” – mówi Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.

źródło: Pixabay

W jaki sposób dojść do innowacji, która wzmocni konkurencyjność marki? Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że przewaga konkurencyjna powinna przybliżać do klienta i odwoływać się do jego realnych, aktualnych potrzeb. Pierwsze pytanie brzmi – czego obecnie chce klient i za jakie rozwiązania gotowy jest zapłacić?

Żeby zbudować trwałą przewagę rynkową warto wyjść poza ramy własnej branży i szukać inspiracji poza nią – w innych branżach i ogólnych trendach. Jeśli widzimy zmiany wcześniej niż konkurencja, możemy stworzyć nowatorskie produkty lub sieć produktów czy usług, których klienci oczekują. Tak właśnie zrobiła firma Apple. Obudowała swoje telefony dedykowanymi aplikacjami, które ułatwiają użytkownikom korzystanie z telefonu. Żeby „przebić” ofertę Apple, konkurencja musiałaby „skopiować” nie tylko sam telefon, ale także całą sieć komplementarnych produktów.

– Przykładem budowania innowacyjnej przewagi rynkowej jest też np. marka mebli akustycznych Hushoffice. Powstała ona na bazie mojej rodzinnej firmy Mikomax Smart Office. Już 10 lat temu uznaliśmy, że praca biurowa pójdzie w stronę większej mobilności. Dlatego zamiast kontynuować produkcję tradycyjnych mebli biurowych, postawiliśmy na lekkie kabiny akustyczne, które łatwo można przearanżować” – mówi Zuzanna Mikołajczyk, założycielka firmy doradczej Know.How.Match.

Stabilna przewaga konkurencyjna może także bazować na innowacyjnym sposobie, w jaki prowadzimy biznes lub w jaki obsługujemy klientów. Na tym właśnie opiera swoją przewagę firma Ryanair. Ryanair nie wymyślił nowego produktu ani usługi. Zmienili zupełnie zasady gry związane z tym, jak realizują swoje zadania.

Innowacyjne myślenie i działanie pozwala nam zaoferować nową wartość dla klienta. A to najpewniejsza droga do tego, żeby wyróżnić się od konkurencji i zyskać trwałą przewagę na rynku. Tak robią najlepsi. Najlepsi w binesie.

Zuzanna Mikołajczyk to wizjonerka i innowatorka. Strateg i trener innowacji. Założycielka Know.How.Match. – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji. Autorka programu „Zyskowna Innowacja”, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach. Autorka Podcastu Know.How.Match. poświęconego innowacjom. Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki – Mikomax Smart Office oraz Hushoffice. Była liderką w zespołach odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej. Wprowadziła na rynek innowacyjną markę Hushoffice, która znalazła się w TOP 2 na świecie w kategorii mebli akustycznych, a wdrożone przez nią innowacje przynosiły 4-krotnie wyższe marże. Ekspertka w Her Impact, ABSL Poland, mentorka w projektach startupowych i studenckich oraz wolontariuszka w Fundacji K.I.D.S. w Klubie Innowatorów Dziecięcych Szpitali. Jej misją jest pokazanie, że innowacja jest dla każdego i jest kierunkiem działania dla liderów przyszłości.

Mogą Cię również zainteresować