I co ciekawe, badani nie przewidują poprawy – tylko pokolenie Z opiera się finansowemu pesymizmowi. „Konsument w warunkach niepewności –zmiany w finansach i zachowaniach zakupowych” to kolejny raport stworzony przez MediaHub i Instytut Badań Pollster. Materiał poświęcony jest kondycji finansowej i zachowaniom zakupowym Polaków po dwóch latach pandemii, w obliczu ataku Rosji na Ukrainę i obecnego kryzysu inflacyjnego. Badanie zostało przeprowadzone pod koniec marca br. Ponad połowa respondentów to uczestnicy zeszłorocznego badania „COVID-TRACK” podsumowującego pierwszy rok pandemii.
Seniorzy nie mają już na czym oszczędzać
Reprezentatywnej grupie Polaków w różnym wieku zadano pytania o ich sytuację finansową. W porównaniu do wyników z 2021 roku, grupa odpowiadających, że ich sytuacja materialna uległa zmianie na gorsze, wzrosła o 12%. Najgorzej wygląda to w grupie powyżej 55 roku życia – aż 52% badanych odnotowało pogorszenie sytuacji finansowej w ciągu ostatniego roku.
Najbardziej dotknął ich wzrost kosztów utrzymania domu, czyli opłaty za czynsz i media. Ponadto deklarują, że ograniczają już wydatki w każdej możliwej kategorii i nie mają możliwości zaoszczędzenia pieniędzy – jedynie na kosmetyki i chemię gospodarczą planują wydawać tyle samo.
Życie od wypłaty do wypłaty
Według raportu wzrost cen odczuwają wszyscy. Nawet ci, którzy pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą w kraju. Ponad 90% badanych spodziewa się wzrostu cen, większość z nich chce ograniczyć wydatki. Nie motywuje ich chęć odłożenia na później, a konieczność przetrwania do „pierwszego”. Raport MediaHub i Pollster pokazuje, że cofamy się w rozwoju jako społeczeństwo konsumenckie. Znów kluczowym kryterium zakupowym staje się cena, a na popularności zyskują programy lojalnościowe i wyszukiwanie promocji.
Siła nabywcza Polaków spada, a jedyne kategorie wydatków jakich nie planujemy ograniczać to te realizujące podstawowe potrzeby – paliwo i żywność. Jednocześnie rezygnujemy ze spontanicznych przyjemności np. wyjść do restauracji.
Wydatki na uczenie się i przeżywanie emocji bezpieczne
Jedynie najmłodsze grupy badanych – Generacja Z i Young Millenials (18-34 lata) zadeklarowały, że chcą zwiększyć wydatki w kategoriach edukacja, rozrywka i kultura, co może mieć związek z ponad dwuletnią izolacją spowodowaną zdalnym nauczaniem uczniów i studentów oraz rzadszym obciążeniem wydatkami związanymi z utrzymaniem domu i rodziny. W tej grupie wiekowej obserwujemy największy optymizm co do obecnej i przyszłej sytuacji finansowej, choć podziela ona obawy starszych pokoleń i widzi konieczność oszczędzania. Z całością raportu można się zapoznać w tym miejscu.