Koniec szkoły średniej to moment, kiedy uczniowie wkraczają w fascynujący, choć pełen wyzwań świat dorosłości. Zaczynają więc samodzielnie podejmować decyzje, które będą miały kluczowy wpływ na ich dalsze życie. Z wyników badań dla Politechniki Wrocławskiej można wysnuć ciekawe wnioski na temat młodych dorosłych.
Rodzina i przyjaciele jako największa wartość
Często wydaje się, że okres nastoletni to apogeum buntu przeciw dorosłym. Tymczasem okazuje się, że dla przeważającej większości uczniów i uczennic (80,4%) rodzina jest najważniejszym elementem życia. Przyjaciele również mają duże znaczenie. Są istotni dla 54,2% młodzieży, a 50,5% respondentów spędza z nimi większość swojego wolnego czasu.
Szczególną rolę osób z najbliższego otoczenia potwierdzają także odpowiedzi badanych na pytanie, kto jest dla nich głównym źródłem wsparcia. Na pierwszym miejscu znaleźli się rodzice – ponad 62% młodych ludzi zwraca się do nich w potrzebie. Na drugim miejscu są przyjaciele i znajomi (54,1%), a zaraz po nich partnerzy (51,5%) oraz rodzeństwo i inni członkowie rodziny (38,3%).
Gotowość do pracy i zdobywania doświadczenia
Młodzi ludzie już teraz dostrzegają znaczenie pracy. Ponad połowa z nich (56,4%) podejmuje aktywności zarobkowe. Częściej wybierają zajęcia dorywcze (38,7%), ale czasem pracują już na stałe (17,7%). Co czwarty ankietowany (26,2%) szuka możliwości zarobkowych, choć jeszcze nie ma pracy. Tylko 17,4% respondentów nie pracuje i nie ma takich planów.
Uczniowie podkreślają, że praca zarobkowa to dla nich nie tylko możliwość zdobycia pieniędzy, ale również ważny element edukacji życiowej.
– W swojej pierwszej pracy młodzież może skonfrontować się z bardziej namacalną, a nie wirtualną rzeczywistością, z obcymi ludźmi, a także z zadaniami różnymi od tych wykonywanych na co dzień w szkole lub w domu. To oznacza trening nowych umiejętności, sposobów pracy oraz budowanie własnej niezależności – finansowej, ale także opartej o poczucie sprawczości i kontroli – podkreśla dr Anna Borkowska, psycholożka, wicedyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej Politechniki Wrocławskiej.
Duży wpływ na własne życie, ograniczony na świat
Młodzi ludzie nie są pasywnymi obserwatorami, tylko architektami swoich ścieżek. Większość uczniów (84,4%) czuje, że mają kontrolę nad swoim życiem i podejmowanymi działaniami, z czego ponad połowa badanych określa ją jako dużą. Kiedy natomiast chodzi o wpływ na świat, już tylko niecałe 56% uczniów czuje, że ich działania mają znaczenie.
Dla większości uczniów podstawowym źródłem informacji o świecie jest sfera wirtualna. Aż 68,4% respondentów wskazało internet (portale informacyjne, blogi i fora), a 43% – media społecznościowe, takie jak TikTok, Facebook czy Instagram.
– Internet jest powszechnym źródłem wiedzy. To zmiana, która już się dokonała, ale jego nieograniczone możliwości mogą nieco przytłaczać, dawać poczucie braku znaczenia i możliwości „mojego” wpływu na otaczający świat. Nauczyciele i wykładowcy powinni wskazywać najrzetelniejsze źródła i uczyć świadomego z nich korzystania – mówi prof. Joanna Rymaszewska, specjalistka psychiatra z wydziału medycznego PWr.
Jasno określone plany na przyszłość
Większość badanych (60,6%) ma już plany na przyszłość. Jedna czwarta z nich (26,6%) wie dokładnie, co chce robić w życiu, a co trzecia osoba (34%) ma pewne pomysły w tej kwestii.
Dojrzałe podejście badanych do swojej przyszłości widać również po tym, co uznają za ważne w życiu. Połowa z nich (49,1%) skupia się na swoim rozwoju osobistym i samorealizacji. Z kolei 38% myśli o swojej przyszłej karierze i zawodowym sukcesie.
53,3% uczniów planuje rozpoczęcie studiów. Motywacją dla większości z nich (61,4%) jest lepsza perspektywa zawodowa. Młodzi ludzie idą na studia głównie po to, by zdobyć specjalistyczną wiedzę i umiejętności potrzebne w ich przyszłej pracy (52,4%). 4 na 10 uczestników badania uważa też, że studia to okazja do samorealizacji i poszerzenia horyzontów.
31,5% badanych jeszcze nie wie, czy pójdzie na studia, a 15% nie zamierza studiować. Ci, którzy nie planują studiów argumentują to głównie tym, że nie czują, aby były one niezbędne do rozwoju kariery zawodowej (37,1%).
– Młodzi ludzie, u progu dorosłości i przejścia z roli uczniów do roli studentów lub pracowników, prezentują dość zróżnicowane przekonania i strategie życiowe. Z jednej strony wydają się być pragmatyczni i nastawieni na realizację konkretnych, całkiem „dorosłych” celów. Z drugiej wciąż pozostają w dość specyficznym kontakcie ze światem, a ich sposoby rozumienia go są dość ograniczone. Uczniowie są wnikliwi w poznawaniu i eksperymentowaniu, przeważa u nich jednak osobista i stosunkowo wąska orientacja życiowa – podsumowuje dr Anna Borkowska.