Szkolenie e-fektywne

przez Estera Józefowicz
526 odsłony

Działy HR stale muszą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom wymagającego pracownika, który domaga się coraz ciekawszych form motywacji, zaś firmy szkoleniowe – dbać o nowoczesnego klienta, który zaczyna szukać alternatyw dla sztampowych szkoleń dostępnych na polskim rynku. Co robić?

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Strzałem w dziesiątkę jest wykorzystanie metod łączonych – z wykorzystaniem nie tylko nowoczesnych technologii, ale i zabawy. Gry przeglądarkowe – dotychczas postrzegane jako nieskomplikowane platformy rozrywkowe, zaczynają drugie życie w branży HR. Gry symulacyjne wykorzystujące technologię informatyczną to kolejny krok w rozwoju metod szkoleniowych. Pozwalają one na wprowadzenie nowej jakości do katalogu usług firm szkoleniowych. Nie tylko uatrakcyjniają program szkolenia, ale też pozytywnie wpływają na efektywne przyswajanie wiedzy.

Gry decyzyjne bazują na metodzie nauki przez praktykę, co obecnie umożliwia uzyskanie najwyższego współczynnika efektywności szkolenia. Efektywność poszczególnych metod treningowych jest bardzo zróżnicowana i waha się między 5 a 85%. Naukowcy z National Training Laboratories w Bethel na podstawie wieloletnich badań opracowali schemat przedstawiający procent wiedzy jaką efektywnie można przyswoić i zapamiętać stosując różne techniki uczenia. O ile czytanie pozwala na trwałe przyswoić ok. 5% przekazywanej wiedzy, to najskuteczniejszą metodą gwarantującą 85% skuteczność okazuje się aktywne uczenie innych lub możliwość natychmiastowego zastosowania zdobytych informacji.

Fabuła motywuje

Przeglądarkowe gry symulacyjne przenoszą graczy w cyfrowy świat stworzony specjalnie na potrzeby danego klienta. Każda fabuła tworzona jest od podstaw. Uczestnicy mogą znaleźć się na plantacji kawy w Brazylii, pirackim statku, czy bezludnej wyspie, gdzie ćwiczyć będą np. kompetencje menedżerskie – dobór stylu kierowania do poszczególnych członków zespołu, delegowanie, zarządzanie przez cele i zadania, reagowanie na sytuacje kryzysowe.

Gry stosuje się jednak na wielu innych płaszczyznach. Można wykorzystywać je w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas sesji Assessment i Development Centre. Służą również do tworzenia systemów okresowych ocen pracowniczych lub budowania zespołów. Są niezastąpione podczas imprez integracyjnych dla zespołów sprzedażowych i menedżerskich oraz spotkań motywacyjnych. Gra pozwala sprawdzić się pracownikom w sytuacjach dla nich nowych, ocenić ich elastyczność, odporność na stres i wszechstronność zawodową. Co więcej zastosowanie tego rozwiązania umożliwia wyeliminowanie presji sytuacji bycia ocenianym u uczestników, co poprawia trafność ocen, a tym samym efektywność zarządzania zasobami ludzkimi. Analiza wyników gry jest również idealnym materiałem na podsumowanie szkolenia.

Szkolenie nieprzewidywalne

Gry symulacyjne to alternatywa dla szablonowych, mało elastycznych metod selekcyjno-oceniających. Wielu klientów firm z branży szkoleniowej oraz pracowników działów HR obawia się nieskutecznych narzędzi szkoleniowych: usypiającego wykładu, przewidywalnej prezentacji czy obowiązkowych ćwiczeń, które nie angażują uczestników. Oczekują nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą im w pełni wykorzystać czas i środki przeznaczone na szkolenia. A interaktywna, atrakcyjna wizualnie i dająca odbiorcy możliwość aktywnego uczestnictwa aplikacja jest tym, co najlepiej trafia rozpieszczonego przez rynek szkoleniowy (zwłaszcza bezpłatnych szkoleń unijnych) uczestnika.

– W dobie internetu konsumenta trzeba przyciągnąć pomysłowo i interaktywnie. Informacja musi być przekazana w sposób atrakcyjny i angażujący – mówi Marcin Springer, prezes zarządu firmy Playdorado – producenta gier internetowych. – Wszystkie zrealizowane przez nas projekty cechują się dbałością o zgodność metodologiczną, tworzone są w oparciu o najnowszą wiedzę i wyniki badań psychologicznych. Dodatkowo każda gra przechodzi szereg badań pilotażowych, podczas których sprawdzamy jej możliwości oraz skuteczność. Dzięki temu końcowy produkt idealnie pasuje do potrzeb klienta.

Czy oznacza to, że tradycyjne gry symulacyjne odchodzą do lamusa? Niezupełnie. Symulacja komputerowa stawia na naukę jednostki i indywidualne działania. Tradycyjne symulacje uczą zachowania w grupie: wypracowują umiejętności współpracy w zespole, negocjowania stanowisk i komunikacji. Zdobytą w ten sposób wiedzę można z powodzeniem przenieść na inne obszary życia – niekoniecznie zawodowe. Dlatego warto stosować gry przeglądarkowe równolegle do sprawdzonych wcześniej metod.

Praktyczne wykorzystanie

Korzyści wynikające ze stosowania gier internetowych dostrzegane są na innych polach. Ministerstwo Edukacji Narodowej rekomenduje użycie gier symulacyjnych z wykorzystaniem technologii informatycznych w ramach realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych nowego przedmiotu – ekonomii w praktyce. Powody? Gry dydaktyczne eliminują uczucie nudy, uatrakcyjniają lekcję, angażują emocjonalnie, rozwijają zdolność analitycznego myślenia i motywują do nauki. Sprawdzają się nie tylko w przypadku licealistów – wiele uczelni wyższych, chcąc wyróżnić się na rynku, włączyło do swojej oferty internetowe gry symulacyjne.

Autorzy projektu „St@rt up. Wypróbuj swój pomysł na biznes” poszli jeszcze dalej: stworzyli grę internetową powiązaną z platformą e-learningową, która umożliwia prowadzenie wirtualnej firmy, a także podniesienie swoich kwalifikacji w zakresie przedsiębiorczości. W swojej działalności uczestnik musi wziąć pod uwagę zasady konkurencji, umiejętności w zdobywaniu klientów oraz dostawców, planowanie rozwoju firmy, obowiązki wobec ZUS, US, i inne. Pozwoli to ocenić szanse przedsiębiorstwa na rynku i ewentualnie zmodyfikować pomysł na firmę, bez podejmowania faktycznego ryzyka finansowego. Dzięki formie gry przeglądarkowej z tej szansy rozwoju może skorzystać nieograniczona liczba osób.

Gry decyzyjne stanowią również doskonałe narzędzie dla firm do zaprezentowania swojej oferty potencjalnemu partnerowi. Wyedukowany klient, świadomy korzyści wynikających ze stosowania konkretnych produktów i usług będzie chętniej korzystał z proponowanych rozwiązań. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na sprzedaż, ale także poprawi wizerunek przedsiębiorstwa. Szereg możliwości wykorzystania przeglądarkowych gier symulacyjnych zachęca do poznania bliżej tego narzędzia. Zwłaszcza, że granice stawia jedynie wyobraźnia.

Mogą Cię również zainteresować