Sztuczna inteligencja narzędziem marketingu przyszłości

przez Maciej Maciejewski
1150 odsłony

Sztuczna inteligencja to narzędzie, które w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizuje działania marketingowe. Niezależnie od tego, czy dotyczą one small biznesu, turystyki, e-commerce tudzież rozrywki. Co nas czeka?

źródło: Pap-mediaroom.pl

II edycja konferencji #WaMaMarketing poświęcona była SI, domenie Metaverse oraz zagadnieniom związanym z mediami społecznościowymi. W związku z tym, współprowadzącą, obok Sebastiana Grabowskiego, pełnomocnika prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City, była Silvia, sztuczna inteligencja, a tak naprawdę jej głos.

Konferencja zgromadziła w gmachu Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie blisko 500 osób. Drugie tyle uczestniczyło w spotkaniu dzięki transmisji online. Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin, otwierając wydarzenie podkreślił, że samorząd będzie zawsze partnerem wspierającym rozwój lokalnych firm.

„Bez nowoczesnego marketingu trudno mówić o działalności gospodarczej. Dlatego szczególnie ważne jest pokazanie nowych trendów, nowych możliwości. Dzisiaj wykorzystanie sztucznej inteligencji, internetu, mediów społecznościowych to już chleb powszedni” – podkreślił marszałek województwa.

Pierwszy z prelegentów, radca prawny Tomasz Palak, mówił o pułapkach prawnych, na które można natknąć się, korzystając z social mediów. Na przykład tworzenie i publikowanie memów, które są nie tylko rozrywką, ale i skutecznym narzędziem marketingowym, może spowodować konsekwencje prawne, jeśli ich autor nie zadba o przestrzeganie praw osobistych, autorskich czy wizerunkowych.

„Musimy zastanawiać się nad pięcioma rzeczami, kiedy przygotowujemy memy. Pierwsza z nich to osoba bohatera – rozpowszechnianie jego wizerunku wymaga zgody. Nie wymaga, jeśli ten wizerunek jest częścią większej całości, na przykład, gdy jest on uczestnikiem imprezy o charakterze publicznym lub znaną osobą” – powiedział Palak.

Druga kwestia, którą należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania memów, to tekst. Cytaty również objęte są prawami autorskimi. Podobnie autorzy fotografii. Czwartą kwestią jest wymowa mema – jeśli jest obraźliwy wobec osoby, której wizerunek został użyty, sprawa może się skończyć w sądzie. I piąta rzecz – znaki towarowe.

Kolejny prelegent, Kamil Kozieł, zarządzający firmą PrezART, mówił o pozornie nieistotnych czynnikach w sprzedaży i marketingu. Na przykład o prawie najmniejszego wysiłku i ułatwieniu ze skorzystania z formularza online, dzięki jego częściowemu wypełnieniu. Ten zabieg zawsze odnosi pozytywny skutek marketingowy. Drugim czynnikiem jest koszt behawioralny czyli czas, wysiłek fizyczny lub intelektualny, który musimy poświęcić, aby dany produkt kupić. „Odkryjcie koszt behawioralny swojego klienta, a potem go wyeliminujcie. Koszt behawioralny często określa nasze wybory” – powiedział Kamil Kozieł. Kolejne to opcja domyślna i uznaniowa ocena wartości produktu oraz emocje.

Paweł Tkaczyk, ekspert od budowania strategii marki, przedstawił rolę storytellingu w budowaniu brandu: „Efekt aureoli, który ma wielkie znaczenie dla marketingu polega na tym, że jeśli znam natężenie jednej cechy produktu, a nie znam żadnej innej jego cechy, to ekstrapoluję ją na te nieznane. Jesteśmy w stanie przeżywać prawdziwe emocje, obserwując przygody fikcyjnych bohaterów” – zauważył Tkaczyk, dodając, że storytelling ma bardzo dużo wspólnego ze sztuczną inteligencją.

„To, że przeżywany okres fascynacji chatem GPT i sztuczną inteligencją jest efektem tego, że traktowaliśmy je jako ograniczoną maszynę, ponieważ za każdym razem, kiedy nie znały odpowiedzi mówiły >>nie wiem<<. Teraz chat GPT nie odpowiada >>nie wiem<<, tylko halucynuje. Zmyśla, tak jak ludzie” – powiedział Tkaczyk.

Kolejna prelegentka, Amelia Kallman, futurystka, mówczyni i pisarka, poświęciła wystąpienie wpływowi Metaverse na media społecznościowe. Powiedziała m.in., że ludzkość stoi na początku ogromnej zmiany, która dotyczyć będzie wszystkiego: społeczeństwa, polityki, technologii, środowiska oraz globalnej gospodarki. W krótkiej perspektywie tych długofalowych zmian będziemy doświadczać różnych zakłóceń i wyzwań. Ale zmiany też wiążą się z pewnymi szansami.

„Dziś nasz świat fizyczny to coś innego niż świat cyfrowy. Ale przed nami kolejny etap – świat wirtualny, który będzie nam oferował nowe grupy docelowe, pomysły oraz źródła przychodu” – powiedziała Kallman.

Futurystka jako przyczyny tych zmian podała oczekiwania nowego pokolenia, które wchodzi obecnie na rynek pracy oraz zbieżność nowych technologii, jak i ewolucji internetu. Pokolenie Alfa, czyli młodzież, która obecnie poświęca czas nauce i grom komputerowym, w niedalekiej przyszłości będzie rywalizować na rynku pracy z pokoleniem Zet.

„Są responsywni. Dorastali w towarzystwie takich urządzeń, jak smart speakery czy ekrany dotykowe oraz gier, które polegają na budowaniu wirtualnych światów. To nauczyło ich, aby być aktywnym współtwórcą i kimś, kto znajduje rozwiązania” – wyjaśniała Kallman.

Jak zaznaczyła prelegentka, pokolenie Alfa nie widzi różnic między światem rzeczywistym a cyfrowym, jeśli chodzi o relacje, status społeczny czy finanse. Większość twierdzi, że woli spotykać się ze znajomymi wirtualnie, a połowa z nich bardziej identyfikuje się ze swoim awatarem, niż z własnym ciałem. I są skłonni, żeby płacić za dobra wirtualne. „Metaversum zakłada przechodzenie ze świata rzeczywistego do wirtualnego. Jest reprezentacją środowisk gamingowych, w których dorastało najmłodsze pokolenie” – wyjaśniała Amelia Kallman.

Obecnie dane na temat preferencji użytkowników mediów społecznościowych pozyskiwane są przez rejestrowanie „klików”, czasu pozostawania na danej stronie internetowej, kontakty za pośrednictwem komunikatorów. „Ale nadejdzie czas, że założymy gogle z kamerami i wtedy przedsiębiorstwa będą zbierać informacje o naszych emocjach. Będą w stanie odczytać nasze podświadome reakcje dzięki subtelnym ruchom naszych mięśni mimicznych i oczu. Oddamy w ten sposób dostęp do naszych najbardziej intymnych danych i firmy będą nas znały lepiej, niż my znamy sami siebie. Wykorzystają te dane, aby mieć jeszcze większy dostęp do naszego czasu czy pieniędzy” – powiedziała Kallman.

Wojtek Kardyś, ekspert do spraw komunikacji internetowej, digital marketingu i personal brandingu, wystąpienie na konferencji poświęcił wirtualnym influencerom oraz AI w social mediowych trendach w 2023 roku.

Wirtualni influencerzy, którzy istnieją tylko na portalach społecznościowych, mają już milionowe zasięgi i miliony followersów. Reklamują produkty oraz usługi dostępne w świecie rzeczywistym i w przeciwieństwie do realnych influencerów działają 24 godziny na dobę. „Konserwatywna Europa otwiera się na wirtualnych influencerów, ponieważ dają oni to, co marketingowcy lubią najbardziej – szum medialny” – powiedział Kardyś.

Petros Psyllos, elektronik, programista oraz innowator, w prelekcji odpowiadał na pytanie: Jak wykładnicze technologie zmieniają świat, w którym żyjemy?

„Jednego dnia widzę w nich więcej zagrożeń, innego więcej szans. Dzisiaj widzę w tym więcej możliwości, bo skorzysta na nich medycyna, posłużą do eksploracji kosmosu, walki ze zmianami klimatu. Sztuczna inteligencja może rozumować na bardziej abstrakcyjnym poziomie niż człowiek i dostrzegać rzeczy przez niego niezauważane, rozwiązywać wiele problemów naszego świata” – powiedział Psyllos.

O chacie GPT, jako „rewolucji na miarę rewolucji”, mówił Maciej Kawecki, popularyzator technologiczny i dziennikarz naukowy. „Często używamy zwrotu, że algorytmy nas zastąpią. Tak się nie stanie, ponieważ nie wiemy, w jaki sposób funkcjonuje ludzki mózg. A tym samym nie jesteśmy w stanie stworzyć algorytmu matematycznego, który na to pytanie odpowiada” – wyjaśnił Kawecki.

Tytuł wystąpienia ostatniego z prelegentów, Warrena Knighta, trenera oraz mówcy z obszaru transformacji cyfrowej i wirtualnego przywództwa, brzmiał: „Sztuczna inteligencja. Przygotuj się na erę przyspieszenia”.

„Kiedy wkroczymy w świat nowych technologii, przed nami pojawią się nieznane dotąd wyzwania. Zamierzony cel może się nam nie powieść. Dane pokazują, że pięćdziesiąt procent projektów kończy się fiaskiem. Może to być skutkiem wpływu czynnika ludzkiego. Przemyślane podejście oparte na odpowiedniej architekturze może uwolnić potencjał sztucznej inteligencji” – powiedział Knight.

Na zakończenie wydarzenia do jej uczestników przemówiła wirtualna Silvia, która życzyła im, aby byli ciekawi nowych wyzwań i świadomi postępującej technologii: „Korzystajcie z możliwości, które są przed Wami, bo one napędzają postęp” – podsumowała przesłanie konferencji #WaMaMarketing 2023.

Mogą Cię również zainteresować