Zawsze myśl o tym, co robisz czyli marka osobista w biznesie network marketing

przez Maciej Maciejewski

Czym jest marka osobista? Jak rozumieć to ważne zagadnienie? „To jest wszystko, co ludzie mówią o Tobie, kiedy Cię nie ma w pokoju”. Tak mawia Jeff Bezos, założyciel gigantycznego biznesu o nazwie Amazon. Czy marka osobista przydaje się w życiu, biznesie, a w naszym przypadku w biznesie marketingu sieciowego?

źródło: Pixabay

Po wielu latach działania wiem na pewno – w każdym biznesie, w różnych firmach, czasem w jednej firmie, a nawet w organizacji tego samego lidera MLM pojawiają się ludzie, którym budowa struktur idzie łatwiej i odnoszą sukcesy szybciej. Ale każdy ma również ludzi, którym kompletnie nic nie wychodzi. U tych drugich występuje duża rotacja partnerów – ludzie nieczęsto zapisują się do ich grup, za to bardzo szybko rezygnują ze współpracy.

Przeczytasz to w wielu książkach, usłyszysz na wielu konferencjach – nowi partnerzy zwykle nie bardzo rozumieją, do jakiego zapisali się biznesu. Mogą im się tylko podobać produkty i chcą ich używać w cenie rabatowej. Może ktoś ich po prostu namówił do przyłączenia się – kiepski to pomysł, bo nie będą nic robić.

Jedna z moich liderek z Ukrainy wiele lat temu przyłączyła się do mnie, nie rozumiejąc kompletnie nic z projektu, który budowałem. Po latach przyznała się do tego – nie rozumiała biznesu, nie wierzyła w siebie, ale wiedziała jedno – ona jest pielęgniarką z małego miasta na Ukrainie, a ja jestem lekarzem z Polski.

To nie genialność biznesu MLM była atrakcją – to moja marka osobista i prestiż lekarza z Zachodu zadziałały jak magnes. Jej intuicja podpowiadała jej, że należy się mnie trzymać. Ja zresztą w tamtych czasach też tego nie rozumiałem, starałem się pokazywać ludziom korzyści wynikające z biznesu sieciowego i bazować na logicznych argumentach, zapominając o tym, że ludzie kierują się często emocjami.

Inny mój lider mawia, a ja już teraz rozumiem, o co mu chodzi – „na koniec o wszystkim decyduje charakter”. Na koniec ważne jest, jakim człowiekiem jesteś. Ludzie albo zaakceptują Cię i pójdą za Tobą, albo Cię opuszczą.

Markę osobistą budujesz ciągle i nie da się zbudować jej na zapas. Budujesz ją swoim codziennym zachowaniem, działaniami. To jest trochę jak z opinią – ktoś może być przez całe dziesięciolecia porządny, a jednym nierozważnym, nikczemnym postępkiem może zrujnować swój obraz mozolnie budowany latami. Co to znaczy?

TO ZNACZY, ŻE MARKA OSOBISTA NIE JEST CZYMŚ SZTUCZNYM, CZYMŚ NA POKAZ – MARKA OSOBISTA TO MY.

Często ludzie budują sztuczny obraz siebie na potrzeby marketingowe. Udają kogoś, kim nie są. Starają się sprawiać dobre wrażenie, aby przyciągać do siebie innych ludzi. Tworzą avatar swojej marki osobistej. Tego nie da się zrobić skutecznie, to nie działa. Przyciągnięte osoby szybko orientują się o co chodzi, nie chcą być w takim środowisku i odchodzą. Rozwiązaniem jest albo praca nad sobą, aby stać się po prostu lepszą osobą, albo odpuszczenie sobie biznesu sieciowego.

Network marketing jest systemem zespołowym i biznesem ochotników. Ludzie są ze sobą w zespołach, ponieważ im to pasuje. Współpraca spełnia ich oczekiwania w sferze finansowej, ale również emocjonalnej. Takie zespoły podążają zwykle za konkretnym człowiekiem z silną marką osobistą. Największe biznesy świata budowali i budują zawsze ludzie o pewnych, konkretnych cechach:

  • Są zorientowani na innych, gotowi pomagać i wspierać.
  • Słuchają i starają się zrozumieć innych.
  • Cieszą się z sukcesów swoich partnerów i z sukcesów konkurencji.
  • Są specjalistami – profesjonalnie budują network marketing.
  • Ciągle podnoszą swoje kwalifikacje.
  • Są wizjonerami – myślą w dużych kategoriach.
  • Są nastawieni na rozwiązania.
  • Odnoszą sukcesy.

Ich działanie i sposób zachowania pokazuje to wszystko dokładnie. Osoby znajdujące się wokół nich, odnoszą z tego korzyści. I to te osoby są potem ambasadorami marki osobistej swoich liderów. To one opowiadają wszędzie i wszystkim o tym, jak cenią swoich sponsorów, jak fajnymi ludźmi są, jak sobie pomagają i się o siebie troszczą. Takie osoby są wręcz dumne ze współpracy z tymi konkretnie sponsorami. A to zostawia ślad. Informacja idzie od ludzi do ludzi. Rozumiesz, co będzie dalej?

Marka takiego człowieka idzie przed informacją o biznesie. Dzisiaj wszystko można sprawdzić. Można prześwietlić każdą osobę, więc ludziom z silną marką jest łatwiej i inni do nich lgną, chcą z nimi robić biznesy. Podsumowując – marka osobista jest niezwykle ważnym aspektem w budowaniu każdej organizacji network marketingowej. Ale właściwie zrozumiana marka osobista. Nie możesz jej zbudować, bo ją już masz. Jest jak stare mieszkanie – fajne lub niespecjalnie fajne. Ludzie mają o Tobie określone zdanie – dobre, bardzo dobre lub niekoniecznie dobre.

Możesz nad nią pracować, możesz ją remontować tak samo, jak mieszkanie. Można z nieatrakcyjnego M3 zrobić ładny apartament, w którym chce się z przyjemnością mieszkać. Można rozwijając się jako człowiek zmienić swoją markę osobistą. I to jest jedna z najlepszych inwestycji, które można zrobić. Tak więc cokolwiek robisz, zawsze zastanawiaj się, co to mówi o Tobie i jaką markę tworzy.

Autor tekstu od ponad 20 lat aktywnie buduje swój biznes w systemie MLM na terenie wielu krajów. Brał aktywnie udział w tworzeniu pierwszych struktur sieciowych w Polsce w latach 90-tych, później na Ukrainie i w Rosji. Widział rozwój tego biznesu od podstaw na rynkach o różnym potencjale ekonomicznym. W tym czasie jego organizacje rozwinęły się na rynkach zachodniej i wschodniej Europy, a teraz rozwijają się nadal. Prowadzi wykłady w trzech językach i wie, że wiedza praktyczna jest dla osób działających w network marketingu bezcenna. Prowadzi ciekawy blog pod adresem: www.marekstaszko.pl

Mogą Cię również zainteresować