Zatem dziś o public relations najwyższych lotów. PR to wszelkie działania, które mają na celu podniesienie rangi firmy lub przedsiębiorcy, zwiększenie jej tudzież jego rozpoznawalności na rynku i budowanie pozytywnych relacji biznesowych.
W wąskim ujęciu PR odnosi się jedynie do relacji na linii przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo, jednak powszechnie wiadomo, że nie wystarczają one, aby mówić o efektywnym budowaniu wizerunku marki. Wręcz przeciwnie, bowiem należy także zadbać o relacje na linii przedsiębiorstwo-społeczeństwo oraz przedsiębiorstwo-pracownicy.
Choć próby budowania pozytywnego obrazu firm były podejmowane już na początku XX wieku, wtedy jeszcze nikt nie wiedział, co to znaczy PR i dlaczego z czasem stanie się on tak istotny pod kątem promowania marki i wizerunku.
Dziś wiadomo, że żadna, dobrze prosperująca firma nie odniesie sukcesu, jeśli nie zadba o swoją renomę. Amen.
Dlaczego PR jest tak ważny w biznesie? Wiadomo już, co to public relations, pozostaje jednak pytanie, dlaczego działania z tego zakresu są tak istotne w biznesie? Otóż głównym celem PR jest dbanie o pozytywny wizerunek firmy w oczach innych przedsiębiorców, pracowników, w systemie MLM współpracowników, społeczeństwa, mediów.
Tymczasem takie działania mogą przez przypadek przynieść także inne efekty, które mają charakter pośredni. Mowa tutaj między innymi o poinformowaniu zainteresowanych o samym fakcie istnienia przedsiębiorstwa, bez nachalnej promocji produktów czy usług. PR pozwala również zaprezentować swoje stanowisko w wielu istotnych dzisiaj kwestiach.
„Do świadomości klientów przebiją się ci, którzy pamiętają, że odpowiednia komunikacja i budowanie relacji pomaga zwiększyć rozpoznawalność firmy. Ważne jest, aby zagospodarować kilka kanałów: media tradycyjne, media społecznościowe, blogosferę, własne media i prowadzić systematyczne działania. Wtedy komunikacja staje się wyróżnikiem marki, co wpływa nie tylko na większą widoczność, ale również przekłada się na wzrost zaufania odbiorców” – twierdzi Danuta Rolinger-Bednarska, specjalistka z dziedziny public relations.
Wiemy już, jak ważne jest budowanie relacji z otoczeniem w biznesie (i nie tylko). Jednak przy planowaniu budżetu w większości firm działania komunikacyjne zawsze schodzą na dalszy plan. Szkoda, ponieważ to one skutecznie wspierają również sprzedaż, która dzisiaj stoi przed kilkoma wyzwaniami.
„Prowadząc działania komunikacyjne dla klientów, widzę jak istotna w budowaniu silnej marki jest obecność w mediach. Chociaż mamy wiele narzędzi do promocji swoich produktów, to właśnie media wnoszą markę na wyższy poziom szczególnie w świadomości odbiorców. Od blisko 10 lat pracuję z ekspertami i właścicielami małych oraz średnich firm i często spotykam się z takim zdaniem: Jest za wcześnie, żeby iść do mediów. Moim zdaniem to pomyłka” – mówi ekspertka.
To teraz, jak przystało na Network Magazyn… samo gęste. Danuta Rolinger-Bednarska przygotowała niedawno darmowego ebooka, z którego dowiesz się najważniejszych rzeczy w tym temacie. Czym jest PR, jaka wartość płynie z efektywnej współpracy z mediami, jak samodzielnie nawiązać kontakt z dziennikarzami i jakich przy tym nie popełnić błędów. Dowiesz się, jakie są podstawowe narzędzia współpracy z mediami i jak z nich dobrze skorzystać. Porad i wskazówek jest naprawdę sporo. Ebooka można pobrać w tym miejscu:
Warto, bo media to narzędzie do budowania autorytetu swojej marki, wiarygodności i przyciągania klientów premium, wywierania wpływu, stawania się marką opiniotwórczą, dystansowania konkurencji czy budowania prestiżu swojego biznesu. Czy to są ważne rzeczy w Twoim biznesie? Istotne, a nawet kluczowe.
Danuta Rolinger-Bednarska jest strategiem PR i doświadczonym PRowcem. Szefowa butikowej agencji Rolinger PR. Autorka unikalnego na rynku programu online „Podbij media! Niech świat o Tobie usłyszy!” Mentorka w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Od 12 lat pracuje w branży PR, od 9 lat prowadzi własną agencję, w której wspiera liderów i ekspertów oraz małe biznesy. Pracowała przy kampanii ministerstwa zdrowia „Bądź mężczyzną. Chroń zdrowie!” Realizowała szerokie kampanie PR dla dużych firm i organizacji, m.in. dla Valeant, Polfarmex, Sarantis, Henkel czy Pierre Fabre. Ma duże doświadczenie we współpracy z MŚP. Wśród jej klientów znalazły się takie marki jak: SAVICKI, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Fundacja Rodzic w Mieście, Oplotki, Talent Development Institiute, Jestem Interaktywna. Jej klienci są w topowych mediach w Polsce, takich jak: Forbes, Forbes Women, Puls Biznesu, VOGUE, Twój STYL, Radio Zet, Dzień dobry TVN. Absolwentka prestiżowych Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, w ramach których uzyskała tytuł magistra psychologii oraz obroniła licencjat na filologii rosyjskiej. Autorka publikacji w mediach branżowych, m.in. Marketing w praktyce, PR manager, Social Media Manager.