RANKING irytujących zachowań sprzątaczek biurowych

przez Grzegorz Styczyński

Powstał pierwszy ranking ośmiu najbardziej irytujących zachowań sprzątaczek w biurach. To zestawienie wyników analizy wrocławskiej firmy sprzątającej Cleneo oraz Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego.

źródło: fotolia.plźródło: fotolia.pl

Problem dotyczy kilku milionów pracowników biurowych w Polsce, zarówno administracji publicznej jak i firm prywatnych. Tylko w dziewięciu największych polskich miastach, pod koniec ubiegłego roku, było prawie 6 milionów metrów kwadratowych powierzchni biurowych – wynika z raportu CBRE, największej na świecie firmy doradczej działającej w sektorze nieruchomości komercyjnych. To olbrzymi obszar pokryty wykładzinami i zastawiony milionami biurek, o który codziennie dba armia sprzątaczek. Armia, która u wielu pracowników biur wywołuje białą gorączkę.

Sprzątanie biura przez firmę zewnętrzną lub osobę prywatną już od lat jest w Polsce standardem. Tylko najmniejsze firmy, zatrudniające kilku pracowników, wciąż decydują się na utrzymanie porządku we własnym zakresie. Dla dużych biur sprzątanie to konieczność podyktowana organizacją pracy. Niestety w wielu przypadkach, gdy do biura wkracza sprzątaczka, zaczynają się problemy. To właśnie drobne konflikty potrafią zepsuć początek dnia pracy.

Wrocławska firma sprzątająca Cleneo od niemal roku pyta nowych klientów o ich dotychczasowe przygody z personelem sprzątającym. W styczniu 2013 roku na jej zlecenie Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego przeprowadził badanie ankietowe. Na tej podstawie powstał aktualny ranking najbardziej irytujących zachowań sprzątaczek biurowych.

Ankieta przedstawiona pracownikom biur zawierała między innymi te pytania:

  1. W jaki sposób możesz kontaktować się z firmą odpowiedzialną za sprzątanie najbliższego otoczenie Twojego miejsca pracy (pokój, biurko), aby przekazać uwagi lub zalecenia?
  • Nie mam żadnego kontaktu
  • Poprzez sekretarkę
  • Poprzez zarządcę budynku/piętra lub portiernię
  • Mam namiary przekazane mi przez firmę sprzątającą (kontakt do biura obsługi, kierownika/osoby nadzorującej, zawieszki komunikacyjne)
  1. Czy kiedykolwiek podczas pracy w biurze byłaś/byłeś niezadowolona/y z efektów pracy personelu sprzątającego?
  1.  Pytanie opisowe – jeśli problem miał miejsce, czego dotyczył?

Najciekawsze informacje przyniosło pytanie trzecie, opisowe. Na podstawie analizy odpowiedzi powstał ranking. Oto zestawienie najbardziej irytujących rzeczy, które robią biurowe sprzątaczki:

  1. Brak kubka, lub mój kubek na innym biurku – 67%.
  2. Segregowałam dokumenty cały dzień, a rano były znów na jednym stosie – 41%.
  3. Pozamieniane krzesła przy biurkach – 32%.
  4. Odłączone przewody, wtyczki – 24%.
  5. Poprzestawiane kubły na śmieci – 17%.
  6. Dokumenty podniesione w celu wytarcia biurka i położone z powrotem na mokrą powierzchnie – 12%.
  7. Tablica w sali szkoleniowej dokładnie wyczyszczona z ważnych notatek – 11%.
  8. Woda po nadmiernie podlanym kwiatku wycieka na parapet i dalej na biurko z dokumentami – 7%.

W ankietach znalazły się również bardzo nietypowe problemy – jeden z informatyków napisał, że codziennie znajduje na swoim biurku komputerową myszkę zwiniętą w kłębek. Ta sytuacja powtarza się każdego dnia bez względu na to, czy zostawia informacje na biurku „proszę nie zwijać myszki”, czy też nie.

Kto widział swoją sprzątaczkę?

Pytanie pierwsze ujawniło, że jedynie jeden na 10 pracowników biur ma bezpośredni kontakt z serwisem, który opiekuje się jego biurkiem. Ponad 30% ankietowanych przyznaje, że swoje uwagi przekazuje sekretarce, a ponad połowa zarządcy budynku lub portierni biurowca.

Pytanie drugie dowiodło, że aż 6 na dziesięciu pracowników biura nie było zadowolonych z pracy personelu sprzątającego. Negatywne opinie były powodowane głównie przez drobne niedociągnięcia lub… nadgorliwość personelu sprzątającego, który sprzątał biurka, porządkował dokumenty i zabierał kubki mimo usilnych próśb, aby tego nie robić.

Jak widać na podstawie badań, każde relacje wymagają dopieszczenia, uwagi i energii. Jeżeli zmagamy się codziennie z podobnymi problemami warto poświęcić chwilę na kontakt z osobami sprzątającymi i ustalić zadania, uwagi i wskazania. Taka rozmowa może mieć kapitalny wpływ na naszą dalszą efektywność w pracy uwalniając odpowiedzialności za porządek i należyte sprzątanie biura osobom do tego powołanym.

Specjaliści Cleneo radzą, jak ustalić zasady współpracy:

  • Sprzątaczka nie ma prawa rozpoczynać sprzątania w pokoju, w którym ktoś jeszcze pracuje (na przykład po godzinach), chyba, że ta osoba wyrazi na to zgodę.
  • Ustalcie system informowania sprzątaczki, którego biurka ma dziś nie sprzątać. Zwykłe kartki się nie sprawdzą. Jednakowe dla wszystkich, wyraźne zawieszki sprawdzają się znakomicie.
  • Wyłączajcie monitory. Personel sprzątający powinien mieć obowiązek czyszczenia LCD specjalnymi preparatami, a nie ma prawa niczego wyłączać. Nawet monitora.
  • Nigdy nie zostawiaj na włączonym komputerze niezapisanych dokumentów.
  • Chcesz, aby sprzątaczka nie ruszała Twojego brudnego kubka, schowaj go. Inaczej rano znajdziesz czysty na kuchennej suszarce.
  • Postaraj się, aby wszelkie kable komputerowe nie leżały w przejściu między biurkami. Sprzątaczka odkurzając będzie musiała pokonać tą przeszkodę!
  • Potraktuj osobę sprzątającą jak pracownika biurowego, który wykonuje swoje zadania w tym samym miejscu co Ty, ale w innych godzinach. Pomyśl jakie informacje chciałbyś przekazać takiej osobie, aby twoja prywatność i organizacja pracy były uszanowane.

Mogą Cię również zainteresować