Charytatywna integracja

przez Maciej Parol
342 odsłony

Z raportu sporządzonego przez internetową giełdę pracy infoPraca.pl wynika, iż zaledwie 3% pracodawców publikujących oferty zatrudnienia wymienia w nich, oprócz gwarantowanych świadczeń czy pakietów socjalnych, także programy motywacyjne dla pracowników oraz wszelkie aktywności integracyjne.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Analiza ponad 25 tys. propozycji pracy opublikowanych przez blisko 32 tys. firm zarejestrowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl dowiodła, że zaledwie w 650 propozycjach zatrudnienia pracodawca zdecydował się na umieszczenie tego typu informacji. – Przedsiębiorcy, jeśli nawet prowadzą zakrojone na szeroką skalę działania integracyjne oraz mają naprawdę ciekawe programy motywacyjne, bardzo rzadko decydują się na publikację tych faktów w ofertach pracy. Z roku na rok obserwujemy jednak zmianę tej tendencji. W internecie pojawia coraz więcej propozycji zaadresowanych do kandydatów, którzy biorą pod uwagę nie tylko warunki finansowe ale także odpowiednie motywowanie oraz zaangażowanie firmy w integrację pracowników – mówi Beata Szilf-Nitka, dyrektor generalny internetowej giełdy infoPraca.pl.

Zdaniem ekspertów, decydującym aspektem powodującym zwiększenie wewnętrznej motywacji jest integracja, opierająca się na dobrowolnym uczestnictwie. Według raportu internetowej giełdy pracy infoPraca.pl, pracodawcy najczęściej wybierają zajęcia sportowe, wyjazdy integracyjne oraz szkolenia w celu zwiększenia motywacji swoich pracowników. Jedną z tego typu aktywności, która ostatnio staje się na świecie coraz bardziej powszechna jest wolontariat pracowniczy. Ta niecodzienna metoda integracji polega na angażowaniu pracowników firm w działalność na rzecz organizacji społecznych.

Wolontariatem pracowniczym w Polsce zajmuję się coraz więcej znanych firm. Pracownicy Daimler Chrysler pracowali na budowie domów dla ubogich w Józefosławiu. Natomiast firma Microsoft prowadzi program wolontariacki, edukując dzieci w szkołach na temat bezpieczeństwa w sieci oraz wspierając w tej dziedzinie organizacje pozarządowe. Oryginalny sposób realizacji tego typu inicjatyw znaleźli pracownicy Centrum BPO Capgemini w Krakowie, którzy wystawili na deskach Teatru Ludowego spektakl „Piotruś Pan”. Dochód z przedstawienia został przekazany Stowarzyszeniu „U Siemachy”, organizacji która prowadzi placówki socjoterapeutyczne dla dzieci – dzienne i całodobowe placówki opiekuńczo- wychowawcze oraz poradnie psychoterapeutyczne. W ubiegłym roku pracownicy firmy zrezygnowali ze swojego wolnego czasu na cztery miesiące, by w pełni poświęcić się przygotowaniom do spektaklu.

– Wiele projektów powstaje z inspiracji naszych pracowników, którzy poświęcając swój wolny czas chcą aktywnie uczestniczyć w życiu lokalnych społeczności i organizacji charytatywnych – mówi Marek Grodziński, dyrektor centrum BPO Capgemini oraz członek zarządu Capgemini Polska. Nasza firma chętnie wspiera takie inicjatywy, gdyż są one jednym z głównych czynników mających pozytywny wpływ na integrację pracowników oraz wzmocnienie ich motywacji. Nasza satysfakcja jest tym większa, że przy okazji możemy realnie wesprzeć lokalne społeczności.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w USA przez Deloitte, aż 72% kandydatów poszukujący zatrudnienia, mających do wyboru pracę w dwóch firmach na tym samym stanowisku przy takich samych obowiązkach, pensji oraz dodatkach – wybrałoby tą, która prowadzi działania związane z wolontariatem pracowniczym. Z raportu przeprowadzonego przez Kinoulty Research wynika, że 92% z największych polskich przedsiębiorstw nigdy nie realizowało żadnych akcji charytatywnych. Także znajomość pojęć takich, jak wolontariat pracowniczy czy społeczna odpowiedzialność biznesu, okazała się bardzo niska.

– Organizowanie wolontariatu pracowniczego może być nie tylko narzędziem do integracji, ale również strategicznym elementem komunikacji wewnętrznej. Wzmacnia to pozytywny wizerunek firmy w oczach pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Planując wolontariat pracowniczy warto więc zadbać o odpowiednią i spójną komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzną inicjatywy – dodaje Barbara Sołtysińska, dyrektor strategiczny w Ciszewski Public Relations.

Mogą Cię również zainteresować