Handel mobilny: Polska liderem rozwoju w Europie

przez Zbigniew Forjasz
656 odsłony

Wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda. Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu…

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

…a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3% polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej – wynika z najnowszego raportu „Handel mobilny w praktyce 2014”. Jak w rzeczywistości wygląda rynek handlu mobilnego w Polsce, UE i USA?

Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać, że rodzime e-sklepy powoli, ale konsekwentnie wdrażają rozwiązania mobilne. – Wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w handlu internetowym spowodował, że sklepy, które jako pierwsze zainwestowały w rozwiązania mobilne, dzisiaj mogą już liczyć zyski. W tej sytuacji przedsiębiorcy do tej pory z dystansem spoglądający w stronę mobile, zaczęli doceniać jego znaczenie i szukać narzędzi umożliwiających pozyskanie ruchu za jego pośrednictwem mówi Dariusz Grabowski z Ceneo.pl.

Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą również branża turystyczna, oferująca swoje usługi w internecie. – Od 5 lat obserwujemy systematyczny wzrost, zarówno liczby odwiedzin, jak i zamówień składanych za pomocą smartfonów i tabletów. W 2010 klienci mobilni generowali zaledwie 0,3% zamówień. Za przełomowy można uznać rok 2013, gdy łączna liczba zamówień składanych w naszym serwisie za pośrednictwem smartfonów i tabletów wyniosła 5,7%. W tym roku już prawie co 10 klient dokonywał rezerwacji online za pośrednictwem urządzeń mobilnych mówi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce w Travelplanet.pl.

Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e-handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 50% Polaków posiada smartfon, a jedna trzecia tablet. Ta ciągle rosnąca grupa użytkowników aktywnie korzysta z internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia (aplikacje lub strony mobilne) dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49% polskich e-sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7%. – Rok 2014 w handlu mobilnym ma należeć do Polski. To właśnie nasz kraj ma rozwijać się najszybciej w Europie, osiągając wzrost na poziomie 113%, dzięki czemu rynek m-commerce w Polsce osiągnie wartość miliarda złotych – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator.pl.

– Podobne tempo wzrostu możemy zauważyć również w przypadku reklamy mobilnej. Obecnie wynosi ono ponad 100% rok do roku, a sama jej wartość szacowana jest na 32 miliony złotych mówi Maciej Wyszyński, managing director CEE w Sociomantic Labs.

Duże zmiany dopiero przed nami

Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych. – Prawie 50% badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65%, odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9%) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10% planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcyinformuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl. O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

Sprzedaż mobilna rośnie

Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. – Już co piąty przedstawiciel e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10% wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12% z nich. Większy jest też ich optymizm co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70% z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50% badanych – dodaje Piotr Krawiec.

Płatności mobilne piętą achillesową polskiego m-commerce

Właściciele smartfonów i tabletów wciąż nie mogą skorzystać z wygodnej formy płatności za zakupy. Najpopularniejszymi formami zapłaty oferowanymi przez polskie sklepy internetowe są wciąż: przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe. Płatności mobilne wdrożyło zaledwie 6,24% badanych e-sklepów. Jest to nieznaczny wzrost, gdyż w zeszłym roku posiadało je 5,88% z nich.

– Z deklaracji właścicieli sklepów internetowych wynika, że są oni świadomi konieczności wprowadzenia płatności mobilnych. W ciągu ostatniego roku z 31,35 do 37,88% zwiększył się odsetek tych, którzy twierdzą, że wprowadzą je w najbliższym czasie. Niestety liczba tych, którzy wdrożyli je do swoich e-sklepów nie uległa znaczącej zmianie. Powodem takiej sytuacji może być brak uniwersalnego standardu, który ułatwiłby to zadanie e-sklepom, nadzieję daje Polski Standard Płatności – mówi Krawiec.

Strony i aplikacje mobilne zwiększają zainteresowanie firmą oraz sprzedaż

Już 4 na 5 badanych przedstawicieli e-sklepów twierdzi, że rozwiązania mobilne zwiększają zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. 12 miesięcy temu uważało tak 76,47% badanych. Co ciekawe, zdania firm w tej kwestii są bardzo zbliżone. Na podobnie skonstruowane pytanie twierdząco odpowiedziało 77,56% respondentów. Jednak rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za zwiększenie popularności e-sklepów i firm, są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. Według 77,24% przedstawicieli sklepów internetowych, jest to kolejna zaleta posiadania takiego rozwiązania. Wśród korzyści, jakie one dają, wymieniali również zwiększenie dostępności sklepu (72,36%) lub firmy (75,6%) oraz dostosowanie się do wymagań klientów (63,84% sklepy i 60,49% firmy).

Jak zachęcić klienta do korzystania ze strony mobilnej lub aplikacji?

Wśród najczęściej wymienianych czynników wpływających pozytywnie na częstsze korzystanie przez klientów z rozwiązań mobilnych oferowanych przez sklepy, respondenci wymieniali większą dostępność urządzeń mobilnych. Te jednak są już szeroko dostępne i użytkownicy często posiadają więcej niż jedno. Badani uważają również, że zachętą może być chęć spróbowania czegoś nowego oraz pilna potrzeba wynikająca np. z chęci porównania ceny produktu w różnych sklepach. Czynnikiem motywującym do robienia m-zakupów może być też większa liczba sklepów posiadających takie rozwiązania oraz specjalne zniżki i promocje.

Ostatni rok to przede wszystkim zmiany w branży e-commerce, która coraz bardziej uświadamia sobie, jak ważne są rozwiązania mobilne. Niestety, sytuacja nie wygląda aż tak dobrze wśród firm. – Dlatego potrzebna jest ich edukacja w zakresie korzyści, jakie może dać im wdrożenie rozwiązań mobilnych podsumowuje Piotr Krawiec.

Rynek handlu mobile w Polsce rozwija się intensywnie. Co prawda na mówienie o rewolucji jest chyba jeszcze za wcześnie, jednak dynamiczna ewolucja polskiego m-commerce staje się już faktem. Tym samym realne stają się prognozy analityków mGenerator.pl dotyczące wartości rynku handlu mobilnego w Polsce, na poziomie 2,5 miliarda złotych w 2015 roku.

Powyższe dane pochodzą z najnowszej edycji raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowanego przez mGenerator.pl. Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2014 roku. Dane zostały zebrane na próbie N=403 polskich sklepów internetowych i N=2024 firm zatrudniających powyżej 50 pracowników. W skład grupy badawczej wchodzili właściciele oraz menadżerowie e-sklepów, a także osoby odpowiedzialne za marketing. W badaniu zastosowano metodę CAWI – komputerowo wspomagany wywiad za pomocą ankiety internetowej. Kwestionariusz badania składał się z 21 pytań jedno i wielokrotnego wyboru dla sklepów i z 16 pytań dla firm.

Mogą Cię również zainteresować