Firmy a portale społecznościowe

przez Maciej Badowski

Jak wynika z najnowszego sondażu Instytutu Badawczego Randstadt dwóch na trzech polskich pracowników posiada profil przynajmniej w jednym z portali social media. Jaki to ma związek z pracą?

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Aż 67% wszystkich przebadanych pracowników ma swoje osobiste profile, w którymś z istniejących portali społecznościowych. Największa popularność tych serwisów dotyczy krajów, w których większość pracowników to osoby młode, czyli w Chinach i Indiach, odpowiednio po 90% zatrudnionych ma konto na jakiejś społeczności, a w Chile aż 92%. Najniższy odsetek dotyczy Japonii, tam wynik wyniósł tylko 43%.

Portale społecznościowe są postrzegane jako dobry sposób na prezentowanie swojej osoby potencjalnym pracodawcom. Tak myśli ponad połowa polskich pracowników. 55% z nich przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej wykorzystuje portale społecznościowe jako źródło wiedzy o firmie, do której aplikuje. Co więcej, aż 61% pracowników w Polsce nie będzie się starać o pracę u danego pracodawcy, jeśli znajdzie w internecie dotyczące go negatywne komentarze.

Blisko 50% polskich pracowników przyznaje, że pracodawca pozwala im na korzystanie z portali społecznościowych w godzinach pracy, a 66% zgodnie twierdzi, że taka aktywność w niczym nie przeszkadza, nawet w wypełnianiu przez nich obowiązków zawodowych. Z kolei aż 40% uważa, że portale społecznościowe przynoszą im wymierne korzyści w pracy.

Większość polskich badanych zdaje sobie sprawę, że pracodawca może mieć dostęp do ich prywatnych profili w social media. Tymczasem ponad jedna trzecia przyznaje, że świadomie używa portali społecznościowych aby promować siebie jako pracownika. Niestety podobnej świadomości brakuje jednak pracodawcom, którzy nie zawsze potrafią wykorzystać potencjał tego medium. Tylko jedna trzecia przedsiębiorstw wprowadziła jakiekolwiek wytyczne dotyczące wizerunku swoich pracowników w powiązaniu z wizerunkiem firmy na portalach społecznościowych.

Mogą Cię również zainteresować