Maleje popularność telefonii tradycyjnej

przez Kinga Szkultecka

Telefonia tradycyjna to wymierająca technologia, wypierana przez dynamiczny rozwój telefonii mobilnej – wskazują wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie firmy Interactive Intelligence.


Na zlecenie Interactive Intelligence, międzynarodowego dostawcy zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych dla biznesu, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wykonał badanie nawyków komunikacyjnych Polaków z tzw. pokolenia Y (18-31 lat) w porównaniu ze starszymi pokoleniami – pokoleniem X (32-46 lat) i pokoleniem baby boomers (47-55). Okazało się, że spośród wszystkich wykorzystywanych w komunikacji międzyludzkiej narzędzi, zmiany pokoleniowe w największym stopniu dotyczą telefonii tradycyjnej.

Telefon stacjonarny jest uważany za niezbędny przez ok. 70% respondentów w wieku powyżej 47 lat, ale już tylko 30% osób z pokolenia Y podziela tę opinię. Spada również wykorzystanie tego kanału komunikacji przez młodsze pokolenia w kontaktach prywatnych i służbowych (ok. 80% w pokoleniu baby boomers, tylko 60% w pokoleniu Y) oraz w kontaktach typu klient – firma (ok. 80% wśród respondentów powyżej 47 lat, tylko 47% w najmłodszym pokoleniu).


– Telefon tradycyjny to narzędzie, które za kilka lub kilkanaście lat będzie można spotkać tylko w muzeum – powiedział Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w Interactive Intelligence. – Już wkrótce dostawcy przestaną wspierać tradycyjne centralki telefoniczne, większość inwestycji biznesowych ostatnich lat, o których słyszałem, dotyczyło telefonii IP.

Telefon komórkowy to narzędzie zdecydowanie najczęściej wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej przez wszystkich Polaków niezależnie od wieku. Powyżej 90% respondentów z każdego pokolenia deklaruje wykorzystanie komórki do rozmów ze znajomymi oraz usługodawcami. W kontaktach prywatnych również jednym z najbardziej popularnych narzędzi jest wysyłanie wiadomości sms/mms.

Jak wyglądają w tym świetle narzędzia komunikacyjne związane z internetem, o których rozwoju tyle ostatnio słyszymy? Rzeczywiście popularność portali społecznościowych, forów internetowych i czatów wzrasta dynamicznie w młodych pokoleniach w przypadku kontaktów prywatnych. Niemal 70% młodych deklaruje korzystanie z sieci społecznościowych – w stosunku do niecałych 30% z pokolenia baby boomers. Wykorzystanie czatów rośnie z 15% wśród osób starszych do prawie 40% w pokoleniu Y.


Jednak dotyczy to jedynie kontaktów ze znajomymi. W Polsce nie obserwujemy promowanego za oceanem trendu, związanego z zastosowaniem nowych kanałów komunikacji do celów biznesowych. W kontaktach służbowych wykorzystanie portali społecznościowych pozostaje na poziomie 14-21%. Aktywność na forach i czatach online jest jeszcze bardziej znikoma. W kontaktach typu klient-firma obserwujemy co prawda wzrost wykorzystania powyższych narzędzi w młodszych pokoleniach, ale ich popularność wciąż nie jest znacząca – 3% do 14% w stosunku do rozmów na czacie, 9% do 16% w przypadku portali społecznościowych oraz 6% do 17% dla forów internetowych.

– Portale społecznościowe i fora nie mają w naszej kulturze zabarwienia biznesowego. Młodzi korzystają z nich głównie dla rozrywki i dla podtrzymania kontaktów ze znajomymi. Jednak dla firm ważnym sygnałem jest stały wzrost popularności tych narzędzi wśród młodszych respondentów. Warto zacząć się zastanawiać nad włączeniem nowych kanałów kontaktu do komunikacji z klientem, warto monitorować informacje o firmie pojawiające się w internecie i reagować szybko w przypadku sytuacji kryzysowych – dodaje Marcin Grygielski.

Rozwój nowych kanałów komunikacji nie wpływa na zanik kontaktów osobistych. Wszyscy respondenci uznali spotkania osobiste za najbardziej niezbędną formę kontaktów z ludźmi. W kontaktach prywatnych, służbowych czy kontaktach z usługodawcami, spotkania osobiste wciąż są najczęściej stosowaną formą komunikacji, walcząc o palmę pierwszeństwa jedynie z telefonią mobilną.

Grupa Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ) jest globalnym dostawcą biznesowych rozwiązań komunikacyjnych do automatyzacji centrów obsługi klienta, korporacyjnej telefonii IP oraz automatyzacji procesów biznesowych. Jej rozwiązania, przeznaczone m.in. dla branży ubezpieczeniowej i windykacyjnej, mogą zostać wdrożone tradycyjnie lub w modelu hostingu. Firma została założona w 1994 r. i ma ponad 4000 klientów na całym świecie. Firma znalazła się pośród 500 największych światowych dostawców oprogramowania i usług w rankingu Software Magazine 2010, została również wymieniona w rankingu Forbesa najlepszych małych firm w Ameryce. Interactive Intelligence zatrudnia ok. 1000 osób; główna siedziba znajduje się w Indianapolis w stanie Indiana w USA. Firma posiada oddziały w Ameryce Północnej i Łacińskiej, w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Azji Mniejszej; centrala europejska jest zlokalizowana w Slough w Anglii.

Mogą Cię również zainteresować