źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

– Chcieliśmy sprawdzić jak silny jest trend na spędzanie świąt wielkanocnych poza domem, na wycieczkach zagranicznych lub odpoczynku w górach. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że uczestniczki ankiety, głównie młode kobiety, najbardziej cenią tradycję – mówi Tomasz Kępa z Mixit.pl. Marka specjalizująca się w produkcji musli do samodzielnego komponowania postanowiła przed świętami zapytać Polki o wymarzone święta Wielkiej Nocy.

Zdecydowana większość pytanych chciałaby spędzić te święta w domu (88,1%). Za granicę zdecydowałaby się wyjechać tylko garstka (7,1%), a jeszcze mniejsza ilość kobiet (4,8%) chciałaby spędzić ten czas na plaży w ciepłych krajach. Wśród najatrakcyjniejszych aktywności świątecznych, wsród odpowiedzi z możliwością wielokrotnego wyboru, na pierwszym miejscu znalazł się czas spędzony z rodziną (88,1%). 23,8% odpowiedzi dotyczy odpoczynku, a 14,3% zwiedzania nowych miejsc. W ankiecie wzięły udział głównie młode, pracujące kobiety między 20-tym a 30-tym rokiem życia (42,9%) oraz w przedziale wiekowym między 30 a 40 lat (26,2%). Pozostałe osoby zaznaczyły wiek poniżej 20 lat (19%) i powyżej 40 lat (11,9%)

Z czego wynika fakt, że mimo długiej i mało słonecznej zimy oraz medialnej mody na spędzanie świąt wielkanocnych za granicą, młode Polki najchętniej spędziłyby je w domu z bliskimi? Jarema Piekutowski, socjolog i kierownik projektów badawczych, społecznych i kulturalnych mówi, że często w mediach pojawiają się sensacyjne informacje dotyczące zmian w społeczeństwie, bo są one nośne. Na przykład powrót do religii czy właśnie to, że rodzinne spędzanie świąt nie jest już w Polsce takie popularne. Natomiast zmiany w społeczeństwie, tym bardziej te znaczące, to długi proces i nie dzieje się z dnia na dzień.

– Jesteśmy zapracowanym społeczeństwem. Ponieważ tak wiele czasu poświęcamy na pracę, to na co dzień niewiele zostaje go nam dla rodziny. Dlatego dni wolne nadal chętnie spędzamy w gronie najbliższych – mówi Jarema Piekutowski. Dodaje, że choć czasem bardzo chcielibyśmy, żeby w społeczeństwie coś się zmieniało, to rzeczywistość niekoniecznie to odzwierciedla. Dla Polaków rodzina jest głównym punktem odniesienia, główną i bardzo silną wartością i to się nie zmienia od wielu lat. – Od jakiegoś czasu coraz częściej mówi się, że ważna jest także przyjaźń, nie spodziewałbym się jednak jej silnego wpływu na sposób spędzania świąt – mówi socjolog.

Z ankiety Mixit.pl wynika także, że tradycja niezmiennie króluje również na polskich stołach. Wielkanocne śniadanie to jajka, pasztet, żurek, biała kiełbasa i babka. Za wyborem tych potraw opowiedziało się 71,4% respondentek. Okazuje się też, że nawet dla młodych Polek święta są okazją do przymknięcia oka na przestrzeganie diety. 21,4% ankietowanych zadeklarowało, że na co dzień odżywia się zdrowo i święta będą okazją do tego, aby nie liczyć kalorii i jeść wszystko, na co przyjdzie im ochota. Zaledwie 7,2% chciałoby wypróbować nowe dania lub po prostu zje na śniadanie musli. Tylko niektóre z pań zdecydowały się przygotować tradycyjne potrawy z wersji fit – ograniczając tłuszcze zwierzęce i cukier. Fit potrawy mają być aromatyczne i pyszne dzięki ziołom. Na stole wielkanocnym nie zabraknie oczywiście słodkości. Będzie keks z bakaliami, baranek drożdżowy z bakaliami i ciasto z makiem. – Wiedząc o tym, my też na Wielkanoc proponujemy mieszankę bogatą w bardziej kaloryczne składniki: suszone figi, morele i żurawinę, płatki migdałów oraz czekoladę – mówi Tomasz Kępa.

Mixit.pl to producent musli i kasz do indywidualnego komponowania. Na swojej stronie internetowej oferuje do wyboru ponad 90 składników – różne rodzaje kasz i płatków zbóż, bakalie, owoce liofilizowane i inne dodatki. Mogą z nich powstać mieszanki bezglutenowe, niskocukrowe, czy np. bogate w błonnik.