źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Ogromna i stale rosnąca popularność sprawia, że wirtualne sieci zastępują dziś tradycyjne metody kontaktu oraz stają się najważniejszym środkiem do wymiany poglądów i wyrażania opinii. Raport dowodzi, iż wraz z dynamiką rozwoju polskiego segmentu social media coraz bardziej widoczny staje się podział na sferę prywatną– domenę Facebooka , NK.pl czy Google + oraz służbową kojarzoną z szybko rozwijającymi się portalami specjalizującymi się w kontaktach zawodowo-biznesowych.

90% ankietowanych najchętniej korzysta z GoldenLine. 45% badanych deklaruje, że odwiedza najpopularniejszy polski biznesowy serwis społecznościowy przynajmniej kilka razy w miesiącu. Natomiast co trzeci respondent loguje się w GoldenLine.pl raz w tygodniu, co dziewiąty ankietowany jest stałym bywalcem biznesowej społeczności odwiedzając ją codziennie. 42% respondentów zwraca uwagę na pozostałe działające w Polsce serwisy społecznościowe związane z karierą (Profeo i LinkedIn). Co trzeci respondent deklaruje, iż odwiedza tego typu platformy przynajmniej kilka razy w miesiącu. Regularnie kilka razy w tygodniu w serwisach kariery loguje się co czwarty respondent, co dziesiąty – codziennie.

– Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z tego jak efektywnie budować w sieci swój zawodowy wizerunek – mówi Monika Samojlik, marketing manager w GoldenLine.pl. – W znacznej mierze o tym, jak potencjalni pracodawcy widzą nas w internecie decyduje już nie tylko w pełni uzupełnione wirtualne CV ale także stała aktywność w branżowych grupach dyskusyjnych. Wiąże się to z koniecznością stałej obecności w celu dokładnego poznania możliwości biznesowych serwisów społecznościowych. Społeczności internetowe takie jak Facebook, Nk.pl czy Google+ nie odgrywają znaczącej roli w procesie rekrutacji.

Liczący sobie w Polsce ponad 9 milionów użytkowników Facebook jest codziennie odwiedzany przez ponad 70% respondentów. Co piąty ankietowany deklaruje, iż korzysta z największego na świecie medium społecznościowego kilka razy w tygodniu. Badanie przeprowadzone przez GoldenLine we wrześniu tego roku dowodzi, iż trzecim cieszącym się największą popularnością serwisem w Polsce jest NK.pl. 47% spośród 1600 ankietowanych oświadcza, iż posiada konto na „Naszej Klasie”. Jednak ponad 50% z nich korzysta z NK.pl zaledwie kilka razy w roku.

– W Polskim internecie obowiązuje podział na prywatną i służbową strefę działań. Portale profesjonalne jak GoldenLine są miejscami, gdzie dzielimy się informacjami publicznymi, budujemy swój wizerunek zawodowy i nawiązujemy czysto biznesowe kontakty – mówi Marta Zielińska, dyrektor agencji interaktywnej MSL Social Hive Poland. – Inaczej wygląda sytuacja w przypadku Facebooka czy NK.pl, gdzie rzadko kiedy dodajemy do znajomych szefa, a nawet jeśli, to szybko zmieniamy ustawienia prywatności tak, żeby nie widział tego, czego nie chcemy o sobie mówić w pracy.

Badanie przeprowadzone przez GoldenLine dowiodło, że najmniejszym zainteresowaniem ze strony internautów cieszą się Google+ (37%) oraz Twitter (16%). Z medium społecznościowego Google’a korzystamy sporadycznie – kilka razy w roku (33%). Ponad 50% użytkowników Tiwttera deklaruje, iż wchodzi w świat „Tweetów ”tylko kilka razy w roku. Co trzeci ankietowany loguje się kilka razy w miesiącu, natomiast jedynie co dziesiąty respondent „tweetuje” kilka razy w tygodniu. W ankiecie przeprowadzonej w we wrześniu 2012 roku przez biznesowy serwis społecznościowy, wzięło udział 1600 użytkowników portalu.