źródło: www.flickr.com źródło: www.flickr.com

...a z drugiej – szansa na wzmocnienie potencjału portalu jako innowacyjnego narzędzia marketingowego w sieci. A siła internetowej promocji wciąż rośnie. Jak wynika z analizy ZenithOptimedia reklama on-line jest najszybciej rozwijającym się medium promocyjnym na świecie. W 2013 roku wyprzedzi gazety i awansuje na drugie miejsce za telewizją pod względem udziału w wydatkach reklamodawców.

Według badania domu mediowego ZenithOptimedia* analizującego 79 rynków mediowych na całym świecie, w latach 2010-2013 internet będzie najszybciej rozwijającym się medium reklamowym. Według prognoz, całkowity udział reklam internetowych w rynku wzrośnie z 14,4% w 2010 roku do 18,9% w roku 2013 roku. Jak przewidują eksperci, średni wzrost segmentu promocji on-line uplasuje się na poziomie 14,6%. Najszybciej rozwijają się zwłaszcza reklamy typu display – o 17,2%, co jest zasługą między innymi wysokiej popularności portali społecznościowych. Z kolei według ekspertów firmy eMarketer**, swój dynamiczny rozwój reklama internetowa zawdzięcza między innymi promocjom on-line, których odbiorcami są posiadacze telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych. Ten potencjał dostrzegli przedstawiciele Grupera, największego z polskich portali zakupów grupowych. Już teraz wszyscy klienci serwisu będący jednocześnie posiadaczami iPhone’ów oraz telefonów komórkowych z systemem Android mają zapewniony szybki i łatwy dostęp do ofert prezentowanych na portalu. Aplikacja to z jednej strony ułatwienie dla użytkowników portalu, którzy w dowolnym miejscu i o dowolnej porze mogą korzystać z najświeższych deali na Gruperze. Z drugiej strony, nowa funkcjonalność to ukłon w stronę partnerów serwisu.

– Zakupy grupowe to nowe zjawisko w reklamie internetowej, traktowane przez firmy przede wszystkim jako kanał promocji. Dzięki nowym funkcjonalnościom, takim jak aplikacje na urządzenia mobilne, nasi partnerzy mają jeszcze większe szanse na zyskanie szerszej grupy odbiorców ich towarów czy usług – tłumaczy Marcin Mikołajczyk, współzałożyciel i członek zarządu Gruper.pl.

Na czym polega potencjał zakupów grupowych? Firmy decydujące się na ten rodzaj internetowej promocji, inwestują jedynie swoją marżę. Co więcej, przedsiębiorstwa usługowe uzyskują jednocześnie bezpośredni kontakt z klientem. Jak przewiduje Marcin Mikołajczyk to tylko kwestia czasu, kiedy zakupy grupowe na stałe zostaną wpisane do media planów i marketing mix większości przedsiębiorstw, jako niezwykle skuteczne narzędzia marketingowe.

Zakupy grupowe to oprócz kampanii promocyjnej gwarancja jednoczesnej sprzedaży on-line, zyskującej w Polsce coraz więcej zwolenników. Jak wynika z badań CBOS-u, w 2011 roku aż 66% badanych Polaków zdecydowało się na zakupy internetowe. Tak wysoki odsetek użytkowników sklepów internetowych może być wynikiem między innymi coraz powszechniejszego dostępu do „sieci”. Według danych GUS (2010), ponad 60% polskich gospodarstw jest podłączonych do internetu.

*http://www.zenithoptimedia.com/files/media/image/news/Press%20Release%20files/2011/October/Adspend%20forecasts%20October%202011.pdf

**Eksperci eMarketer przewidują, że rynek reklamy on-line już w 2015 roku podwoi swoją wartość i osiągnie 132 mld USD.