Atrakcyjność inwestycyjna Polski

przez Maciej Badowski

Powiększająca się siła nabywcza Polaków i dobra sprzedaż detaliczna sprawiły, że pod względem atrakcyjności rynku dla inwestorów jesteśmy tylko za Niemcami. Już w wkrótce na naszych ulicach zagoszczą sklepy nowych globalnych marek odzieżowych i gastronomicznych.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Ze 120 sieci handlowych i usługowych, o które w tym roku wzbogaci się polski rynek franczyzowy, przynajmniej 30 pochodzić będzie z zagranicy. Jak wynika z raportu firmy CB Richard Ellis w Polsce działa ponad 30% międzynarodowych sieci handlowych i usługowych. Do końca roku ich liczba zwiększy się o kolejne 10%.

Dominować będą marki odzieżowe i gastronomiczne. Żaden z tych rynków nie jest jeszcze wystarczająco nasycony. Potwierdza to najnowszy raport GfK Polonia i Jones Lang LaSalle. Według niego poziom nasycenia markami różnych kategorii maleje wraz z wielkością rynku. Warszawa ma najwyższy wskaźnik penetracji wszystkich badanych marek sięgający 94%. W dużych aglomeracjach wynosi on 58%, w miastach średniej wielkości 28%, natomiast najmniejsze rynki pokryte są zaledwie w 11%.

Marki, które chcą zadebiutować w Polsce rozwijają się na trzy sposoby. Pierwszy polega na uruchamianiu tylko własnych sklepów. Tych sieci jest jednak coraz mniej na rynku. Drugi polega na rozpoczęciu sprzedaży licencji na prowadzenie biznesu, gdy kilka własnych placówek sprawdzi się na nowym rynku, czyli zacznie przynosić oczekiwane przychody. Istnieje trzeci sposób, który wybierają marki traktujące polski rynek bardziej marginalnie, a polega on na znalezieniu master licencjobiorcy, który w ich imieniu zajmie się rozwojem sieci w danym regionie.

Mogą Cię również zainteresować