Przykładem zastosowania tej technologii jest projekt „Nokia zbliża do sztuki”, realizowany w Muzeum Narodowym w Krakowie. NFC (ang. Near Field Communications) to technologia umożliwiająca bezprzewodową wymianę danych pomiędzy dwoma urządzeniami lub urządzeniem i znacznikiem (tzw. tagiem), znajdującymi się w odległości kilku centymetrów od siebie.
Rynek usług oferowanych przy użyciu NFC jest duży. Smartfon z NFC może posłużyć jako bilet komunikacji miejskiej, identyfikator, karta dostępowa w pracy, czy wizytówka. NFC stwarza nowe możliwości w obszarze reklamy i programów lojalnościowych, ale również upraszcza konfigurację urządzeń elektronicznych. W przyszłości dzięki NFC będziemy mogli także dokonywać płatności zbliżeniowych przy użyciu telefonu komórkowego. Liczba telefonów komórkowych z NFC ciągle wzrasta. Według różnych szacunków w 2015 na rynku będzie dostępnych ok. 544 mln sztuk telefonów wyposażonych w tę technologię.
– Projekt zrealizowany we współpracy z Nokia jest jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym, przedsięwzięciem tego typu. Obecnie testujemy jak użytkownicy oswajają się z tą nową technologią. O NFC dużo się mówi od dłuższego czasu, jednak dopiero teraz technologia zaczyna osiągać masę krytyczną, zdolną wygenerować realny impuls do budowy komercyjnych rozwiązań z jej udziałem, a w efekcie masowej adopcji. Comarch jest w stanie stworzyć na bazie NFC dowolne rozwiązanie dla rynków B2C oraz B2B. Warte podkreślenia jest również nasze zaangażowanie w prace R&D wokół tej technologii w ramach usług oferowanych producentom urządzeń elektronicznych – mówi Grzegorz Wąchocki, kierownik ds. badań i rozwoju w dziale rozwiązań mobilnych Comarch.