Etos sprzedawcy bezpośredniego

przez Katarzyna Czechowska
494 odsłony

Fair play to nie tylko sportowe motto. To także sztandarowa zasada, która przyświeca Polskiemu Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). To ona stała się katalizatorem do stworzenia Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej – najbardziej prokonsumenckiej samoregulacji w handlu.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Etyka w sprzedaży

Wykorzystywanie pewnego rodzaju niedomówień czy niewiedzy konsumentów, to nie sporadyczne przypadki. Przykłady można mnożyć. Doniesienia o mniejszych czy większych nieprawidłowościach pojawiają się regularnie  pomimo ustawowych regulacji i ograniczeń dotyczących realizowania transakcji w różnych systemach sprzedaży. Dlatego ważne jest, by ustalając zasady działania, odwoływać się także do moralności sprzedawcy czy konsultanta, która powinna stać nad prawem stanowionym.

Jasno sformułowane reguły dotyczące przede wszystkim uczciwego postępowania powinny stanowić podwaliny funkcjonowania każdego biznesu. Stąd tak duży nacisk na stworzenie, a przede wszystkim na przestrzeganie, dobrych praktyk w codziennym działaniu sprzedawców współpracujących z firmami członkowskimi Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Mirosław LubońMirosław Luboń

Etyka według PSSB

– Tworząc kodeks mieliśmy na uwadze szczególnie konsumentów, bo to oni budują markę naszego biznesu. Chodzi o ich zadowolenie wynikające nie tylko z jakości produktów, ale także, a może przede wszystkim, z jakości obsługi, rzetelności i uczciwości konsultantów – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.

Bazując na regulacjach prawnych Unii Europejskiej, wynikających z ówczesnej Dyrektywy 85/577/EEC, odnoszącej się do „ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa” oraz szeregu ustaw chroniących prawa nabywców, w 1995 Stowarzyszenie przyjęło Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, który uczynił zakupy w systemie sprzedaży bezpośredniej najlepiej chronioną formą zakupów z punktu widzenia konsumenta. Postanowienia, które to potwierdzają, to obecnie m.in. wydłużenie ustalonego przez polskie prawo okresu odstąpienia od umowy z 10 do 14 dni, czy  wydłużenie ustawowego okresu na zgłoszenie niezgodności towaru z umową z 2 do 3 miesięcy. Ponadto kodeks reguluje wszelkie możliwe relacje czy zachowania w konfiguracjach konsument-sprzedawca, sprzedawca-przedsiębiorca, a także między przedsiębiorcami, usystematyzowane w pięciu prostych działach rozpisanych na jasne kategorie. Dzięki temu kodeks jest czytelny i zrozumiały dla każdego.

Nad przestrzeganiem standardów wymienionych w kodeksie czuwa niezależny administrator kodeksu, który ma za zadanie rozpatrywać – bezpłatnie i w możliwie krótkich terminach – wszelkie sporne kwestie wnoszone przez konsumentów czy konsultantów współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego, należącymi do PSSB.

Treść kodeksu, tryb rozpatrywania skarg oraz wszelkie istotne regulacje wynikające z polskiego prawa, a także inne informacje związane z egzekwowaniem ustaleń kodeksu, znajdują się na stronie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej www.pssb.pl w specjalnie stworzonej zakładce „Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej”.

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) działa od 1994 roku i grupuje 16 przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski oraz trzy firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 60% (dane PSSB). PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz czynnie współpracuje z Federacją Konsumentów.

Mogą Cię również zainteresować