Komunikacja marketingowa a personalizacja

przez Edyta Kobiela

Rozwój komunikacji marketingowej umożliwił zaawansowany dialog pomiędzy sprzedawcą, a klientem. Personalizacja przekazów w cyfrowym świecie daje nowe możliwości przedsiębiorcom.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Komunikacja marketingowa jest istotnym elementem strategii promocyjnej w każdej firmie. Dynamika metamorfoz współczesnego świata, stały progres procesów globalizacji rynków i rosnąca konkurencyjność produktów oraz ofert sprawiają, iż przedsiębiorstwa stają w obliczu konieczności zastąpienia dotychczasowych strategii komunikacją marketingową, która stanowi dialog pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego stałymi i potencjalnymi konsumentami.

Marketing globalny

Obecny rozwój technologii oraz niestandardowe formy działań sprzedażowych przyczyniły się do globalizacji rynku. Jedną z wielu przesłanek marketingu globalnego jest zwiększenie sprzedaży, tak aby osiągnąć poziom nasycenia. Sami konsumenci oczekują od właścicieli sklepów tradycyjnych i internetowych (w tym również produktów/usług oferowanych w systemie MLM) przede wszystkim ofert atrakcyjnych pod względem cen oraz jakości. Takie zachowania użytkowników mobilizują przedsiębiorców do wprowadzania zmian i korzystania z rozwiązań opartych na redukcji kosztów.

Rozwój marketingu globalnego opiera się na przekonaniu, że konsumenci w różnych częściach świata potrzebują podobnych dóbr i usług, kierując się maksymalizacją swoich korzyści takich jak: wygoda, satysfakcja. Do asortymentu ogólnoświatowego z pewnością należy zaliczyć produkty żywnościowe, odzieżowe, sprzęt elektroniczny, książki oraz cały szereg innych usług. Sprzyja to globalizacji stylów życia i wykształceniu się cech konsumenta globalnego.

Jak zjednać sobie klienta w dobie globalizacji?

Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań wdrażanych przez nowoczesne przedsiębiorstwa są inteligentne systemy personalizowanej rekomendacji. Dzięki interaktywności jaką oferuje Internet, e-sklepy mogą serwować klientom takie pakiety informacji i produktów, które są dostosowane pod konkretną osobę. Dzięki szansom jakie dają nowoczesne systemy rekomendacji, masowy marketing zostaje zastąpiony systemem zorientowanym na indywidualizację, której efektem jest m.in. wzrost sprzedaży i CRT (click-through rate), czyli współczynnika klikalności .

W tym procesie, to właśnie użytkownik ma rolę decyzyjną, to on kształtuje swój profil, to co najczęściej wybiera, kupuje. Inicjatywa wypływa z jego strony tak więc mamy do czynienia ze strategią pull, czyli tworzeniu popytu na dany produkt. Idąc dalej można pokusić się o stwierdzenie, że jeśli osoba A odwiedza często portal poświęcony lekkoatletyce, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrobi zakupy w sklepie o takiej specyfice. Inaczej wygląda sytuacja, kiedy użytkownik zostaje przytłoczony nadmiarem różnych informacji. Wtedy ten przyjmuje postawę defensywną i porzuca stronę. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji? Najlepiej skorzystać z gotowych systemów personalizacji jak np.: Quartic, który analizuje zachowania użytkowników na stronie, na podstawie których dedykuje im konkretną ofertę, która może ich zainteresować.

Korzyści jakie daje personalizacja

Co daje personalizacja typowemu Kowalskiemu? Otóż przede wszystkim dzięki systemom personalizowanej rekomendacji odbiorca otrzymuje indywidualną kompozycję strony www z dostępnych treści, które mogą zainteresować konsumenta. Ponadto potencjalny konsument ma szybki dostęp do interesującej go oferty e-sklepu przez co czuje się wyróżniony, a jego oczekiwania i potrzeby zostają zaspokojone. Zadowolenie klienta jest źródłem najefektywniejszej reklamy, rozpowszechnianej drogą tradycyjnej rekomendacji. Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania sprzyja generowaniu ponownych wizyt klientów w e-sklepie. Nie zapominajmy również o tym, że korzystanie z takich systemów jest wysoce konkurencyjne wobec firm, które nie stosują podobnych praktyk.

Gdzie tkwi siła personalizacji?

Otóż uwzględnia ona decyzje użytkownika i akceptuje jego preferencje. Powoduje, iż nie jest kolejnym adresatem masowego marketingu, a indywidualnym odbiorcą zorganizowanych działań. Przykładowo Empik.com stara się nieustannie przodować w innowacjach e-commerce. – Dla ponad 20 milionów klientów rocznie empik jest przewodnikiem po tym, co w kulturze najmodniejsze i najbardziej godne uwagi. Wdrożenie systemu rekomendacji w Empik.com było zdecydowanie dobrą decyzją. Test oprogramowania trwał od listopada do końca lutego 2010, konwersja z rekomendacji oprogramowania była o 30% większa niż standardowa konwersja rejestrowana w sklepie. Pomimo tego, że rekomendacje generowane przez system zostały umieszczone obok standardowych mechanizmów rekomendacyjnych Empik.com, to co 10 użytkownik uznał je za interesujące i kliknął w nie. Dzięki temu przekonaliśmy się, że specjalistyczny system personalizowanych rekomendacji daje dużo lepsze efekty niż standardowe mechanizmy, jakie dostępne są w naszym sklepie. Dynamika rynku e-commerce i działania konkurencji wymagają od nas szybkich i trafnych decyzji, opartych na rzetelnych analizach, dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie rozwiązania personalizowanych rekomendacji, oferowanych przez firmę Data Force Group – mówi Michał Tomaniak z Empik.com.

W dobie globalizacji marketing stoi przed nowymi wyzwaniami i zmuszony jest tworzyć nowe narzędzia, dzięki którym szybciej i efektywniej dotrze do konsumenta. Szanowanie i wykorzystywanie różnic kulturowych, przejmowanie odpowiedzialności społecznej i personalizacja to współczesne środki dotarcia do współczesnego, coraz bardziej wymagającego konsumenta.

Mogą Cię również zainteresować