Koniec bezpłatnych filmów w sieci?

przez Piotr Hoffmann
482 odsłony

Bezpłatne jak dotąd e-wypożyczalnie oprócz oferty polegającej na oglądaniu filmów w internecie w zamian za reklamę coraz częściej decydują się na wprowadzanie pakietów płatnych. Zaskakujące jest to, że chętnych do płacenia cały czas przybywa.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Filmy i seriale w legalnych serwisach internetowych ogląda około 3 mln Polaków i jest to jedna z najbardziej rozwojowych usług na rynku internetowym. Większość z filmów udostępniana jest za darmo. Wystarczy, aby użytkownik obejrzał nadawaną przed nim reklamę. Jednak serwisy zaczynają coraz chętniej przechodzić na wersje płatne. I tak serwis Cineman.pl jeszcze w tym miesiącu szykuje prawdziwą rewolucję. Jako pierwszy udostępni nową usługę sVoD, czyli subskrypcję pakietu filmów. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy cena pakietu będzie uzależniona od kategorii filmów. Jeśli znajdą się w nim same nowości, pakiet będzie droższy niż składający się tylko z filmów katalogowych. Ceny będą kształtować się od 19,90 zł do 49,90 zł w zamian za 50 filmów do obejrzenia w ciągu 30 dni. Dodatkowo dodają, że model aVoD, czyli oglądanie w zamian za reklamy, jest z punktu widzenia użytkowników lepszy, bo bezpłatny. Ale jeżeli chcemy zaoferować im naprawdę dobrą jakość obrazu, brak reklam i najnowsze tytuły, to pobieranie choćby drobnych opat jest konieczne.

Podobnie oceniają to także inne serwisy VoD. I dlatego choćby należąca do Polsatu Ipla ma w swojej ofercie coraz więcej płatnych filmów i płatne kanały, jak np. Cartoon Network. Nawet OnetVoD z miesiąca na miesiąc rozszerza swoją płatną ofertę.
Wszyscy liczą na to, że sprawdzą się badania rynku, według których internauci coraz częściej są gotowi płacić za oglądanie filmów. Jak wynika z raportu „Radio internetowe i treści wideo w Internecie” Gemiusa z marca 2009 roku, okazuje się, że tylko co dziesiąty internauta był gotowy płacić za wolne od reklam materiały wideo. Jednak ta sytuacja uległa znacznej zmianie już po roku. W badaniu zrealizowanym przez Gemius w 2010 roku odsetek ten wzrósł do 17%. Jeszcze wyższy jest w przypadku użytkowników e-wypożyczalni wideo. Tu w czerwcu 2010 r. na płacenie za treści w e-wypożyczalniach gotowych było 34% użytkowników, a na początku tego roku ich liczba wzrosła do 37%. Podobny trend obserwowany jest na całym świecie. Według firmy badawczej Strategy Analytics globalny rynek wpływów z opłat za oglądanie wideo wzrasta o 40% rocznie.

Mogą Cię również zainteresować