
Jeszcze 10 lat temu outsourcing kojarzony był przede wszystkim z krajami położonymi w Azji Południowo-Wschodniej, na czele z Indiami, Filipinami i Chinami. Obecnie azjatyckim państwom po piętach depcze Polska, która dla wielu zagranicznych inwestorów stała się atrakcyjnym miejscem na biznes.

Polska receptą na kryzys finansowy?
Z pewnością mamy się czym pochwalić, bo to pokazuje, że na arenie europejskiej jesteśmy jednym z liderów w outsourcingu, z którym doskonale radzimy sobie nawet w dobie kryzysu. – Wynika to przede wszystkim z posiadania wysokiej klasy ekspertów biegle posługujących się językami obcymi i szybko reagującymi na wszelkie zmiany, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na biznes klienta – zauważa Daniel Arak, współwłaściciel ITMAGINATION.
Napływ inwestorów zagranicznych to wynik kryzysu finansowego, który zmusił wielkie, międzynarodowe koncerny do szukania oszczędności. Lekarstwem na poprawienie kondycji finansowej okazał się outsourcing procesów biznesowych w Polsce przy zachowaniu wysokiego poziomu świadczeń i bezpieczeństwa. – Spółki outsourcingowe przejmujące od innych firm np. księgowość, logistykę mogą rozwinąć daną działalność na większą skalę oraz są w stanie nadążyć za nowościami technologicznymi, gdyż nie muszą skupiać się na pobocznych aktywnościach. To pozwala klientowi zająć się strategicznymi i kluczowymi działaniami dla jego biznesu – wyjaśnia Daniel Arak.
Warszawa, Kraków i Wrocław najlepsze
Rosnące zainteresowanie usługami outsourcingowymi w Polsce doskonale obrazuje raport „2013 Top 100 Outsourcing Destinations Rankings”. Według niego najlepszymi lokalizacjami w naszym kraju na inwestycje z sektora innowacyjnych usług biznesowych są Warszawa, Kraków i Wrocław.
Ich zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie usług z zakresu finansowo-księgowego, IT oraz badań i rozwoju. W Warszawie niesłabnącą popularnością cieszą się centra typu Business Process Outsourcing (BPO) oraz Information Technology Outsourcing (ITO).
– Na swoim koncie mamy obsługę m.in. firm zagranicznych w formie nearshoringu. Są to przede wszystkim duże koncerny farmaceutyczne oraz finansowe z Niemiec oraz Wielkiej Brytanii – opowiada Arak. – Przy każdym projekcie wpasowujemy się w daną organizację, stajemy się jej integralną częścią i partnerami. Oferujemy rozwiązania, które są dostosowane do konkretnej branży oraz unikalnych potrzeb firmy. Takie podejście pozwala nam lepiej i skuteczniej realizować wspólne cele – dodaje.
W ostatnich latach, w Polsce zwiększyła się dwukrotnie liczba osób zatrudnionych w centrach usług biznesowych – z 50 tys. w 2008 roku do ponad 100 tys. w roku 2012.