źródło: www.flickr.com
Szef rządu zapewniał, że nowy Kanał Stambulski będzie miał długość 40-45 km i głębokość 25 m. Będzie też jednym z największych projektów wieku, który przyćmi kanały Sueski i Panamski. Na czerwiec br. zaplanowano już wstępne badania związane z budową nowego szlaku wodnego. Premier Erdogan nie podał dokładnej lokalizacji nowego kanału ani też szacunkowych kosztów przedsięwzięcia. Poinformował jedynie, że projekt zostanie zakończony przed rokiem 2023, gdy Turcja będzie świętować stulecie proklamowania republiki.
Śródziemnomorskie rafinerie z powodu dużego natężenia ruchu w cieśninach Bosfor i Dardanele wiele razy cierpiały na brak ropy naftowej. W 2004 r. zator groził załamaniem w podaży podobnym do tego, którego doświadczyły europejskie rafinerie w czasie wojny w zatoce w 1991 r. Dodatkowa droga łącząca Morze Czarne i Morze Marmara może rozwiązać ten problem.
Łączące Morze Czarne z Morzem Śródziemnym cieśniny Bosfor i Dardanele to jedna z najważniejszych dróg morskich na świecie. W 2005 r. przez 17 milowy kanał transportowano ok. 3,1 mln baryłek ropy naftowej dziennie, rok później 2,4 mln. Od 2006 r. coraz mniejsza ilość przesyłanej ropy spowodowana jest w dużej mierze tym, że Turcja obawia się katastrofy ekologicznej w wyniku zatonięcia jakiegoś tankowca.