Czy taki model działania się sprawdził? No nie bardzo. Świadczyć może o tym choćby styl w jakim zachodnie koncerny wkraczały do Polski na początku lat 90-tych poprzedniego stulecia. Marynarki fruwały po Spodku. Handlarze spod domów towarowych zamieniali pospiesznie swoje łóżka polowe z tanim towarem sprowadzonym z Austrii na produkty, które wymagały podczas sprzedaży wiedzy i prezencji profesjonalnej, a o takową ktoś w ferworze walki zapomniał zadbać. Niewyedukowani dystrybutorzy wywodzący się zazwyczaj z sektora górniczego, hutniczego czy „Społem” mówili bzdury do poważnych kamer, a firmy miały nadzieję, że jakoś to będzie. A no nie będzie. Puszczeni samopas na miasto robotnicy nie posiadający jakiejkolwiek wiedzy o biznesie zrobili swoje. Bo wizerunek czegokolwiek można bardzo łatwo zepsuć w pięć sekund. To jest banalnie proste. Ale, żeby go naprawić, potrzebne są dziesięciolecia. Warto więc zadbać w naszym sektorze o profesjonalne kreowanie wizerunku firm. Wszak jeszcze dziś kwestia ta mocno kuleje, a od porządnej pracy każdej jednostki z osobna, będzie przecież zależał wizerunek całej branży w przyszłości! (Przyp. Maciej Maciejewski).
W ówczesnej pogoni za sensacją, innowacją i pieniędzmi, niektórzy zapominają o istotności sposobu autoprezentacji. Polskie przedsiębiorstwa niejednokrotnie pomijają ten istotny aspekt, nie zdając sobie sprawy z korzyści jakie może nieść wykreowanie marki. W krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej rola wizerunku była i jest priorytetem dla znaczącej części firm i korporacji. Polska jednak pod tym względem znajduje się daleko w tyle.
Poziom rozwoju public relation pozostawia wciąż wiele do życzenia. Wiele spośród średnich i małych przedsiębiorstw niejednokrotnie nie posiada działu, który byłby odpowiedzialny za budowanie prezencji firmy. Należy jednak podkreślić, że sektor PR coraz bardziej umacnia się na rynku polskim, o czym może świadczyć funkcjonowanie kilkuset jednostek tej branży w Polsce.
W świecie biznesu, dążąc do jak największego zysku, kładzie się nacisk na „świetne sprzedanie” odgórnie ustalonych wartości firmy, jakie w teorii reprezentuje dane przedsiębiorstwo. Ale jak daleka jest teoria od realiów życia, wie każdy przedsiębiorca, który zawiódł się niejednokrotnie na różnego rodzaju firmach gwarantujących wysokie wartości, a w rzeczywistości oferujących zupełnie innego rzędu usługi. Istotą personal brandingu jest bowiem nie tylko kreowanie pozytywnych aspektów działania firmy, ale przede wszystkim umiejętność potwierdzenia ich w praktyce. Firmy często popełniają ten błąd, kreując wyimaginowany wizerunek nie współgrający z ich realnymi możliwościami.
Co więc należy zrobić, aby zakodować w ogólnej świadomości społeczeństwa pożądany wizerunek firmy? Przede wszystkim należy podwyższać swoje kwalifikacje, na które składają się takie elementy jak wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawa. Stanowią one fundament budowania wizerunku. Systematyczne pogłębianie wiedzy i permanentne doskonalenie się podwyższa naszą wartość, gdyż otaczające nas zewsząd informacje są nie tylko interesujące, ale przede wszystkim przydatne w świecie biznesu. Świadomość swoich mocnych i złych stron ukierunkowuje firmę i stanowi podstawę do określenia najbardziej eksponowanych cech naszego przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwa coraz częściej, posługując się konsekwentną strategią budowania marki, budują wrażenie posiadania przewagi nad konkurencją, co w rezultacie skutkuje zapamiętaniem firm przez grupę docelową. Personal branding proponuje takie rozwiązania jak CSR (Corporate Social Responsibility), różnego rodzaju programy edukacyjne, czy też employer branding (budowanie wizerunku dobrego pracodawcy). Każdy z powyższych jest sposobem na wykreowanie pożądanego wizerunku, ale również rozwój wewnętrzny przedsiębiorstwa. Rozwiązania tego typu cieszą się coraz większym powodzeniem wśród prężnie rozwijających się firm.
Obecnie kluczem do sukcesu jest również innowacyjność oraz umiejętnie opracowana strategia, która jest fundamentem zaistnienia na rynku. To dzięki konsekwentnie przemyślanej taktyce firmy kształtują swoją pozycję i ukierunkowują działania. Ponadto systematyczna praca nad takimi aspektami jak: autoprezentacja, budowanie autorytetu, wzbudzenie zaufania, pozyskiwanie współpracy i lojalności, charyzma, networking oraz autopromocja może w znaczący sposób wpłynąć na prestiż danej firmy.
Przedsiębiorstwa, które stosują takie działania personal brandingu mogą poszczycić się dobrze rozwiniętym działem public relations, co przekłada się bezpośrednio na sukces rynkowy. Marka jest czynnikiem, który w znaczący sposób może pomóc w sprzedaży oferowanych usług i towarów, a co za tym idzie w osiągnięciu zysku. Kreując wizerunek firma kształtuje swoją pozycję na rynku, stając się stopniowo coraz bardziej konkurencyjną. Czy wobec tego przedsiębiorstwa wyjdą naprzeciwko standardom i podniosą poziom personal branding w Polsce? Niewątpliwie przekonamy się o tym na przełomie najbliższych lat.