Polacy inwestują we franczyzę

przez Tomasz Głowacki
432 odsłony

W ubiegłym roku przybyło ponad 300 gastronomicznych lokali franczyzowych. Ich uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł – czytamy w raporcie Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Franczyza staje się bardzo popularna w Polsce. Za sukcesem tej formy zainicjowania własnej firmy stoją sukcesy firm, które oferują współpracę na zasadzie franczyzy. W ten sposób działają m.in. restauracje szybkiej obsługi McDonald’s, cukiernie A. Blikle, sklepy z bielizną Atlantic, salony piękności Kosmetycznego Instytutu Dr Irena Eris, a także wiele placówek bankowych.

Polacy najchętniej inwestują w pizzerie i fast foody. W ubiegłym roku przybyło 140 pizzerii działających pod 26 markami. Sieć Gruby Benek zyskała ponad 40 lokali, Biesiadowo i Da Grasso po 25-30 lokali. Przybyło także barów szybkiej obsługi. Pod 14 markami otworzono ich około 100: New York Hot Dog – 34, Subway – 19, McDonald’s – 17 – czytamy w raporcie Akademii.

Polska do tej pory była krajem, gdzie dominowała gastronomia niezależna. Aż 75% wszystkich punktów gastronomicznych to pojedyncze bary, restauracje, punkty gastronomiczne.

Z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że sieci franczyzowe chciałyby w tym roku otworzyć przynajmniej 350 nowych lokali. Statystyki w tym segmencie znacząco podnosi marka Fornetti. Firma zamierza otworzyć aż 100 nowych punktów. Pizzerie Biesiadowo i Gruby Benek planują uruchomienie po 30 lokali, a McDonald’s i Subway – po blisko 20. New York Hot Dog oraz Salad Story chcą otworzyć po 16 punktów. Telepizza, Pizzeria K-2 i Sushi Bar Nigiri – minimum po 10 lokali.

Mogą Cię również zainteresować