Polskie firmy w mediach społecznościowych

przez Maciej Parol
308 odsłony

Z raportu sporządzonego przez serwis społecznościowy GoldenLine wynika, że w ciągu ostatnich 9 miesięcy wzrosła liczba firm posiadających swoje profile w biznesowej społeczności internetowej. Obecnie na GoldenLine zarejestrowanych jest ponad 50 tys. przedsiębiorstw z ponad 46 branż.

To o 11% więcej niż w grudniu ubiegłego roku. Największy wzrost odnotowano w takich branżach jak sprzedaż, informatyka, internet i e-commerce, marketing, reklama i public relations oraz doradztwo i konsulting. W Stanach zjednoczonych już 80% pracodawców traktuje media społecznościowe nie tylko jako narzędzie w procesie rekrutacji ale i komunikacji zewnętrznej czy marketingowej. – Kilkutysięczny wzrost firmowych profili GoldenLine to dowód na to, że te liczby zaczęły przemawiać do polskich firm, których większość bardzo długo nie traktowała mediów społecznościowych poważnie – mówi Monika Samojlik, marketing manager serwisu społecznościowego GoldenLine.pl. Dzisiaj jednak odpowiedź na pytanie czy pracodawcy powinni używać mediów społecznościowych, powinna zostać zastąpiona pytaniem – w jaki sposób dobrze i efektywnie to robić?

Jak wynika z badania „Wyzwania HR w 2012 roku” przeprowadzonego przez Pracuj.pl, na chwilę obecną 30% polskich  firm  deklaruje, że korzysta z biznesowych serwisów społecznościowych w procesie rekrutacji. Media społecznościowe stanowią także ważne narzędzie przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. Poszukiwanie pracowników w społecznościach internetowych jest znacznie bardziej efektywne niż korzystanie tylko i wyłącznie z tradycyjnych internetowych serwisów rekrutacyjnych. Mimo tego, iż zasięg social media jest równy zasięgowi internetu, pracodawcy ostrożnie podchodzą do tego typu rozwiązań. Najczęściej jest to wynik braku wystarczających informacji dotyczących poszczególnych narzędzi i sposobu rekrutacji poprzez serwisy społecznościowe.

Większość polskich przedsiębiorców jeszcze nie do końca zdaje sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. – Obecnie największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw w biznesowych sieciach społecznościowych jest przede wszystkim skuteczna budowa wizerunku – mówi Marta Zielińska, dyrektor w MSLGROUP Social Hive Poland, agencji interaktywnej zajmującej się komunikacją w mediach społecznościowych. – Image pracodawcy powinien być nie tylko spójny z wartościami firmy, ale także z wizerunkiem oferowanych przez daną firmę usług czy produktów – dodaje.

Z analizy działu handlowego GoldenLine wynika, iż coraz więcej pracodawców obecnych na GoldenLine zaczyna postrzegać użytkowników największego polskiego serwisu społecznościowe nie tylko jako potencjalnych pracowników, ale i konsumentów czy partnerów biznesowych. Ponad milion użytkowników GoldenLine to rzesza osób, które za pomocą wpisów w ponad 27 tys. grupach dyskusyjnych mogą dzielić się swoimi wrażeniami na temat danej firmy z innymi użytkownikami. Pracodawcy obecni na GoldenLine dostrzegli ten potencjał moderując własne grupy dyskusyjne czy rozsyłając branżowe biuletyny informacyjne, redagowane przez firmowych ekspertów.

– W dobie internetu i wielu zdalnych rozwiązań komunikacyjnych, nawiązanie kontaktu z potencjalnym kandydatem lub klientem, które nie wymaga naruszania jego bezpośredniego otoczenia biznesowego stało się dla przedsiębiorcy dużym wyzwaniem – mówi Joanna Bielecka-Gajos, brand manager professionals firmy Start People.  – Dodatkowym atutem naszej obecności w biznesowych serwisach społecznościowych jest również nawiązane setek relacji biznesowych, których potencjału nie można tak łatwo sprowadzić do wskaźników liczbowych.

Z analizy przeprowadzonej na ponad 50 tys. profilach firmowych na GoldenLine wynika , że pracodawcy tworząc swoje „strony” przyjęli taktykę informacyjną. Umieszczają posty o nadchodzących wydarzeniach, bądź planowanych procesach rekrutacyjnych. W większości przypadków kandydaci obserwują profile pracodawcy, gdy aktywnie poszukują pracy i chcą dowiedzieć się jak najwięcej o danej firmie. Jednak profile pracodawców mają na celu budowę wizerunku marki firmy przede wszystkim wśród kandydatów pasywnych, którzy są już cenieni na rynku pracy oraz mogą poszukiwać zatrudnienia w przyszłości. To dzięki temu, iż wcześniej zetknęli się z marką pracodawcy w serwisach społecznościowych chętniej będą w przyszłości aplikowali do danej firmy.

Kluczem do zdobycia zainteresowania nie tylko kandydata jest innowacyjność rozwiązań generujących interakcję z obserwującymi dany profil, jak choćby quizy, konkursy czy akcje społeczne. Także bardzo ważnym elementem promocji firmy jest możliwość wystawienia oceny swojemu byłemu i obecnemu pracodawcy przez poszczególnych użytkowników jaką oferuję GoldenLine. Dzięki takiemu rozwiązaniu zarówno potencjalni pracownicy jak i klienci mogą zasięgnąć rzetelnej opinii na temat firmy, z którą chcieliby nawiązać współpracę.

Mogą Cię również zainteresować