Fundacja Obserwatorium Zarządzania na zlecenie ClickMeeting, dostawcy rozwiązania do spotkań i konferencji online, zbadała popularność i nastawienie do pracy zdalnej wśród osób zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Z badania wynika, że w ciągu minionych 6 miesięcy 10% przedsiębiorstw zatrudniało pracowników w systemie pracy zdalnej, z czego 4% zatrudniały osoby pracujące zdalnie tylko częściowo. Z kolei, co dziesiąty przedsiębiorca w grupie osób, które do tej pory nie zatrudniały pracowników w systemie pracy zdalnej, planuje w niedługim czasie umożliwić swoim pracownikom taką formę zatrudnienia.
Niemal 40% respondentów rozumie pracę zdalną jako wykonywanie obowiązków poza siedzibą firmy. Niemal połowa mniej (22%) uważa, że jest to praca z wykorzystaniem narzędzi komunikacji typu internet czy telefon. Tylko 7% badanych nie rozumie pojęcia pracy zdalnej. Według nich jest to model pracy polegający na wykonaniu konkretnego zadania lub zlecenia. Zdaniem przedsiębiorców zatrudniających pracowników w systemie pracy zdalnej, największymi atutami tej formy zatrudnienia są: możliwość współpracy ze specjalistą z innego miasta niż siedziba firmy (73%), ograniczenie powierzchni biurowej (54%) oraz oszczędności na kosztach stanowiska pracy (43%).
Natomiast, wśród głównych przeszkód w zdalnym zatrudnianiu pracowników najczęściej wymieniane są problemy z jego udziałem w spotkaniach, naradach czy procesach decyzyjnych firmy (38%), charakter pracy, który może wiązać się z koniecznością obecności pracownika w biurze (36%) oraz brak możliwości kontroli pracownika (30%). Do kontaktu z osobami pracującymi zdalnie, przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują telefon komórkowy (97%), pocztę e-mail (93%), a także telefon stacjonarny (55%). Według przedsiębiorców praca zdalna powinna być udostępniana przede wszystkim młodym matkom oraz kobietom w ciąży. Uprzywilejowane pod tym względem powinny być również grupy pracowników, którym zakres pracy umożliwia pracę zdalną lub dojeżdżającym z daleka.
Co czwarty przedsiębiorca uważa również, że jego pracownicy chcieliby pracować w systemie pracy zdalnej. Tego zdania jest aż 69% respondentów, którzy zatrudniali już pracowników pracujących zdalnie. – Mimo, że praca zdalna nie jest jeszcze popularnym systemem zatrudniania pracowników w Polsce, to na podstawie raportu możemy wnioskować, że w najbliższym czasie może to ulec zmianie. Przedsiębiorcy mają coraz większą wiedzę na temat zdalnego zatrudniania. Wiedzą także, że ich pracownicy chcieliby pracować z domu, co może przynieść firmie dodatkowe oszczędności. Przekonywać ich do wdrażania tej formy zatrudnienia może również szybki rozwój narzędzi ułatwiających komunikację z pracownikiem – komentuje wyniki raportu Piotr Krupa, koordynator ds. PR w ClickMeeting.
Badanie zostało zrealizowane metodą CATI w okresie 19-27 lipca 2012 r. na grupie 600 osób. ClickMeeting jest produktem firmy Implix posiadającej 13-letnie doświadczenie w branży e-commerce. ClickMeeting to platforma do konferencji online, za pomocą której można prowadzić spotkania nawet dla 1000 osób. Platforma działa z poziomu przeglądarki według modelu oprogramowanie jako usługa (software as a service) i umożliwia organizowanie konferencji, spotkań roboczych, szkoleń wewnątrzfirmowych czy prezentacji produktowych. Wśród funkcjonalności ClickMeeting znajduje się między innymi udostępnianie uczestnikom pulpitu komputera, aplikacji i plików oraz czatu tekstowego i wideo (http://www.clickmeeting.pl).