Tu przewodzi marka Apple – 75% udziału w rynku. Najnowszy raport „zanox Mobile Performance Barometer” pokazuje, jak wyglądają zakupy w wydaniu mobilnym. zanox, europejski lider reklamy internetowej w modelu „płać za efekt”, podsumował ostatni rok na rynku m-commerce, transakcji zawieranych przy pomocy urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów. Z badań „zanox Mobile Performance Barometer” wynika, że długo oczekiwana rewolucja w sektorze mobilnym trwa od 2011 roku. Zmiany, które prognozowali analitycy zaczęły się dużo wcześniej niż sądzono. To samo można powiedzieć o tabletach, które mimo dużego wzrostu sprzedaży nie były jeszcze poważnie traktowane przez marketerów.
– Z naszych badań wynika, że 50% transakcji mobilnych w Europie jest zawieranych przy pomocy iPada. Warto też zauważyć, że to właśnie w Polsce odnotowano największy wzrost dochodów z reklamy mobilnej – wynosi on aż 722% – tłumaczy Jakub Maj, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w zanox.
W Polsce rządzi Android, Europa woli iOS
Z badań wynika, że Polacy przekonali się do systemu operacyjnego Google. W 43% przypadków to właśnie Android był wykorzystywany do zawierania transakcji mobilnych. Pod tym względem ustępujemy tylko Hiszpanii, gdzie udział Androida wynosi 44%. Taki rezultat różni się od wyników łącznych z krajów i regionów, które wzięły udział w badaniu. W Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii, krajach Beneluksu, Skandynawii i Polsce króluje iPad – 50%. Tablet Apple dominuje przede wszystkim w Niemczech – 79% transakcji.
Jednak system operacyjny iOS zaczyna systematycznie zmniejszać swoje udziały na rzecz Androida. Jeśli podsumować wszystkie urządzenia pracujące pod kontrolą iOS (iPhone, iPod i iPad) to system notuje spadek o 7 punktów procentowych na przestrzeni ostatniego roku – z 82% do 75%. Wynik ten jest jednak nadal imponujący – trzy czwarte transakcji mobilnych jest zawieranych za pośrednictwem urządzeń marki Apple. Tylko w ciągu ostatniego roku Android zyskał 9 punktów procentowych i obecnie odpowiada on za 21% transakcji w sieci zanox.
Europa.mobi
Dane uzyskane podczas badania pokazują, że rewolucja w handlu mobilnym zaczęła się w 2011 roku. To właśnie wtedy sieć zanox odnotowała 2 mln transakcji mobilnych, na łączną kwotę 0,5 miliarda złotych (120 mln euro). Oznacza to jeden zakup co 15 sekund. Dało to łączny wzrost przychodów w czwartym kwartale 2011 roku z transakcji w kanale mobilnym o 313% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Liderem w kwestii wzrostu jest Polska, gdzie przychody firmy zanox z transakcji mobilnych rosną najszybciej (+722% rok do roku). Tuż za nami są kraje skandynawskie, które sumarycznie generują najwięcej transakcji mobilnych. – Warto też zauważyć, że największą popularnością w naszym kraju cieszą się oferty linii lotniczych, a także zakupy grupowe – dodaje Jakub Maj.
Co dalej?
Wnioski płynące z badań są zaskakujące. Firmy nie doceniły wagi reklamy mobilnej – jedynie 10% reklamodawców przygotowało mobilne wersje stron, na które kierowani byli klienci po kliknięciu w banner. – Na tle wszystkich firm „zanox Mobile Performance Barometer” wyróżnia Asos.com jako „mobilnego innowatora”. Tylko ten e-sklep spełniła wszystkie 5 wymaganych kryteriów. Posiada on mobilną stronę, do której kierowani są użytkownicy, kompletną mobilną wersję swojego serwisu, umożliwia przeprowadzanie transakcji mobilnych, a także zaimplementował kody mierzące zanox. Asos.com posiada również aplikacje dla iOS i Androida – informuje Jakub Maj.
Rewolucja w marketingu i zakupach mobilnych stała się faktem. W Europie przewodzą jej urządzenia spod znaku Apple, choć ich udział systematycznie się zmniejsza. W Polsce wygląda to trochę inaczej, największe udziały ma Android, który stale umacnia swoją pozycję. Warto pamiętać, że rozwój m-commerce ma u nas największe tempo i dzięki temu plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie.
O zanox Mobile Performance Barometer
Wyniki badania otrzymano dzięki analizie ponad 1 000 programów reklamowych z najważniejszych europejskich rynków. Zaliczają się do nich: Niemcy, Włochy, Francja, Hiszpania, kraje Beneluksu, Skandynawia i Polska, które generują rocznie dziesiątki milionów transakcji. Dane otrzymane dzięki „zanox Mobile Performance Barometer” mogą być uznane za wiarygodne wskaźniki rozwoju oraz zmian w udziałach rynkowych i nawykach konsumentów korzystających z zakupów mobilnych. Dzięki temu „zanox Mobile Performance Barometer” może obrazować rozwój m-commerce. Platforma nie opiera się na prognozach, ankietach i ekspertyzach, lecz na prawdziwych danych liczbowych.