Jedną z metod takiej analizy jest „biodata”, czyli analiza informacji biograficznych. Podstawowymi informacjami zbieranymi podczas takiej analizy są tu dane dotyczące dotychczasowego doświadczenia kandydata – zawodowego, jak i danych z etapu zdobywania edukacji. Pod uwagę bierze się więc staż pracy, częstotliwość jej zmian, wykształcenie, wiek, płeć. Poza podstawowymi, dołącza się też dane z wywiadu, które opisują wartości, jakimi kieruje się kandydat, przekonania jakie prezentuje, postawy jakie ma wobec określonych problemów. W przypadku każdego ze stanowisk w firmie, norma na najbardziej lojalnego pracownika może być nieco inna – jej opracowanie i stworzenie profilu pracownika, który najprawdopodobniej zwiąże się z firmą na jak najdłuższy okres, może być długotrwałe i kosztowne – choć z perspektywy czasu opłacalne.
Firma, która posługuje się tą metodologią podczas rekrutacji opiera się nie tylko na samym wywiadzie pochodzącym z rozmowy kwalifikacyjnej – wpływ na decyzję rekrutacyjną mają tu dodatkowe kryteria, na które kandydat tak naprawdę nie ma wpływu – bowiem swojej przeszłości czy postaw nie wymaże i nie dopasuje ich do potrzeb rekrutacyjnych ewentualnego pracodawcy.