Zmowy cenowe są nielegalne

przez Katarzyna Wagner
704 odsłony

Dotkliwych sankcji finansowych możesz uniknąć, przyznaj się dobrowolnie – komunikat tej treści pojawi się w mediach. Bohater spotu UOKiK – Staszek, będzie mógł radzić przedsiębiorcom dzięki uprzejmości 46 stacji i portali internetowych.

źródło: www.uokik.gov.pl
źródło: www.uokik.gov.pl

Zgodnie z prawem za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję – np. zmowie cenowej, grozi kara finansowa do 10% ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Istnieje jednak możliwość uniknięcia tak wysokiej sankcji. Taką okazję daje program łagodzenia kar (leniency) – uczestnicy zmowy mogą zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dostarczyć dowodów na istnienie kartelu.

To rozwiązanie pojawiło się w polskim prawie w 2004 r. Od tego czasu do urzędu wpłynęło 29 wniosków przedsiębiorców o objęcie programem. W celu zwiększenia tej liczby UOKiK prowadzi akcje edukacyjne skierowane do skruszonych uczestników karteli. Jedną z nich jest spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej. Jego bohater namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy.

Od wczoraj historię Staszka radzącego przedsiębiorcom można usłyszeć w radiu, zobaczyć w telewizji i internecie. Jest to możliwe dzięki uprzejmości 46 stacji radiowych i telewizyjnych oraz portali internetowych, które wspierając kampanię promującą prawo antymonopolowe wśród przedsiębiorców zgodziły się na bezpłatną emisję spotu. Są to: TVN, TVN 7, TVN 24, TVN CNBC, TVN Meteo, TVN Style, TVN Turbo, cztery programy Polskiego Radia – Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka, Złote Przeboje, Roxy FM, Poznań Blue FM, TOK FM, Radio ZET, RMF FM, Radio PiN, regionalne rozgłośnie Polskiego Radia – Radio Merkury, Koszalin, Lublin, Katowice, Gdańsk, Kielce, Pomorza i Kujaw, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Zachód, RMG, Zielona Góra, Kraków, Wrocław, Opole oraz portale internetowe: Forbes.pl, Onet.pl, Newsweek.pl, eGospodarka.pl, pb.pl, Money.pl, sieć reklamy wideo AdPlayer (gazeta.pl, wyborcza.pl, wyborcza.biz), gazetaprawna.pl, forsal.pl, twarzebiznesu.pl.

– Wspólne działania instytucji publicznych i mediów dają możliwość wpływania na poziom świadomości prawnej przedsiębiorców i konsumentów. Bez wsparcia mediów dotarcie z komunikatem do tak szerokiej grupy odbiorców byłoby niemożliwe – wyjaśnia prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu leniency.

Przedsiębiorca, który jest uczestnikiem kartelu i chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faxem, a także e-mailem na adres: [email protected]. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Mogą Cię również zainteresować