5 dobrych praktyk prezesa firmy MLM

przez Mirosław Jani

Dziś w środowisku biznesowym mamy do czynienia z galopującym wyścigiem zbrojeń. W zarządzaniu przedsiębiorstwem działającym w systemie DS/MLM pożądane są umiejętności działania na wielu frontach jednocześnie. Wizja dowodzenia firmą musi być nieustannie dostosowywana do warunków panujących na rynku.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Dobry prezes firmy to taki, który potrafi sięgnąć wyobraźnią daleko w przyszłość, jednocześnie utrzymując przewagę nad konkurencją tu i teraz oraz budując ją dzisiaj na jutro. Jakimi wartościami powinien kierować się prezes?

Określenie priorytetów

Bez jasnego określenia priorytetów organizacji jej funkcjonowanie będzie skazane na pracę w chaosie. Aby wykluczyć taką możliwość, dobry prezes powinien jasno określić drogę, którą firma powinna podążać lub, co ważniejsze, podkreślić to, czym na pewno nie powinna się zajmować. W ten sposób można wykluczyć działania niepotrzebne. Im sytuacja jest jaśniejsza dla pracowników oraz struktur i im lepiej wszyscy rozumieją ogólną wizję, tym łatwiej jest osiągnąć zamierzone cele.

Strategia rzemiosła

Bycie najlepszym w swoim fachu nie zawsze jest gwarantem najlepszego wyniku, wręcz często jest przeceniane. Tylko nowatorskie podejście, działanie w innowacyjny, inny niż konkurencja sposób pozwoli na uzyskanie nad nią przewagi. Kluczowym w opracowywaniu strategii są: określenie wizji, misji, celu i tego, czym dana organizacja chce się wyróżniać. Dobry prezes to taki, który słucha potrzeb klientów oraz kreuje dla nich wartości, które stworzą spójny obraz firmy. Tych wartości powinien szukać w strukturach wewnętrznych lub zewnętrznych oraz w razie potrzeby być otwartym na niekonwencjonalne rozwiązania, np. alians strategiczny.

Ocena ryzyka finansowego

Wiele spraw w firmie jest ważnych, ale nie da się ukryć, że wszystkie opierają się na budżecie. Wartość firmy to najważniejszy obszar, o którym myśli każdy prezes firmy. To ta cecha jest wymiernym wyznacznikiem kondycji przedsiębiorstwa. Jest efektem działań podjętych w przeszłości, ale jednocześnie określają granice możliwości rozwoju. Jaką rolę powinien odgrywać prezes w tak istotnym zagadnieniu? Musi dobrze oceniać ryzyko, wcielić się w rolę kapitana statku, który ostatecznie stwierdza, w którym kierunku warto podążać, a w którym nie.

Akceptacja postępu

Elastyczność – w rozumieniu dobrej reakcji na zmianę popytu – to kolejna pożądana cecha dobrego prezesa firmy. Aby ją osiągnąć, należy przede wszystkim zrozumieć koncepcję pięciu sił Portera. Jest to jedna z ważniejszych metod strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem, którą należy rozpatrzyć, badając atrakcyjność sektora oraz oceniając szanse i zagrożenia, jakie stwarza funkcjonowanie w danym sektorze. Wśród elementów tej koncepcji wyróżnia się: siły oddziaływania dostawców i nabywców, natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora oraz groźbę pojawienia się nowych producentów i substytutów. Dobre zarządzanie to takie, które akceptuje zmiany globalne spowodowane np. rozwojem technologii, a co za tym idzie zmianę zachowania klientów i dostawców. Prezes powinien te zmiany odpowiednio identyfikować i adaptować organizację do nowych warunków.

Balans pomiędzy eksploatacją a eksploracją

Eksploatujemy to, czym dysponujemy w danym momencie, czyli w kontekście zarządzania: maksymalnie wykorzystujemy nasze zasoby. Zadaniem każdego prezesa jest dostarczenie jak najlepszych wyników w możliwie najtańszy sposób. Z drugiej strony, nie wolno zatrzymywać się w miejscu. Bez innowacji – nie tych poprawiających już istniejące produkty, ale kreatywnych, świeżych – nie ma rozwoju, a bez przewagi nad konkurencją nie ma zysków. Trzeba więc eksplorować kolejne obszary, rynki, produkty, niektóre z nich odkrywając na nowo, a przede wszystkim zwracać uwagę na nowe możliwości, które mogą stworzyć potencjał do wzrostu.

Autor tekstu jest ekspertem w dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwem, rozwoju międzynarodowego, tworzenia regionalnych struktur oraz wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Jest absolwentem zarządzania i marketingu o specjalizacji rachunkowość i marketing na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. W 1999 r. ukończył również podyplomowe studia inwestycji kapitałowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W 2003 r. uzyskał dyplom ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a w 2005 r. skończył studia MBA przy Gdańskiej Fundacji Kształcenia Managerów we współpracy z Rotterdam School of Management i Uniwersytetem Gdańskim. W 2015 r. ukończył również Harvard Business School na kierunku general management program. 

Mogą Cię również zainteresować