Czy szkoły wreszcie pomogą wkroczyć młodzieży na drogę sukcesu?

przez Alicja Leś

Wiedza na temat naszych mocnych stron, ale i preferencji zawodowych w czasach kryzysu na rynku pracy jest kluczowa, aby właściwie wybrać przyszłościowy zawód, jeszcze w czasie nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Osoby, które dokładnie wiedzą, co chcą robić i jakie mają do tego predyspozycje, prawie zawsze osiągają sukces. Dlaczego więc nie uczymy tego w szkołach?

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Wiedza, jaka zostaje dostarczona uczniom w czasie nauki w szkole ponadgimnazjalnej jest ważna, niewiele jednak osób będzie z niej w stu procentach korzystać pracując zawodowo. Młodzież, mając te kilkanaście lat nie jest w stanie sama określić, które z przedmiotów, których obecnie się uczą będzie dla nich kluczowych w czasie pracy. Dlatego też uczą się przedmiotów, które po prostu bardziej lubią i łatwiej jest się ich nauczyć. W większości przypadków nie patrzą, jakie ten wybór będzie miał konsekwencje. Przecież przedmioty, których się uczą zapewne wybiorą na maturze a to znów warunkuje, na jakie kierunki studiów zostaną przyjęci. Bez wiedzy na temat tego, czy rzeczywiście moje upodobania dotyczące przedmiotów w szkole będą odpowiadać moim predyspozycjom zawodowym, młodzież nie jest w stanie określić swojej długoterminowej ścieżki kariery.

To, że młodzież woli uczyć się jednego przedmiotu bardziej od drugiego nie jest złe. To dzięki temu mają szanse pracować z pasją i realizować się w pracy zawodowej. Większość nie ma jednak wiedzy na temat tego, czym tak naprawdę dysponują. Znają swoje preferencje dotyczące obszarów nauki, nie mają jednak wiedzy o predyspozycjach czy preferencjach zawodowych.

KluczDoKariery.pl, portal e-doradztwa zawodowego, zdecydował się pomóc młodzieży w określeniu ich ścieżki kariery. Od czerwca 2012 roku ruszyła bowiem ogólnopolska kampania społeczna „Świadomie wybieram przyszłość”. W pierwszych trzech miesiącach (1 czerwca-31 sierpnia) wszystkie szkoły ponadgimnazjalne z Polski mogą zgłaszać chęć udziału w kampanii poprzez zadeklarowanie się do udziału w formularzu na stronie www.wybieram.kluczdokariery.pl. We wrześniu szkoły otrzymają loginy i hasła dostępu do kwestionariusza obszarów i kompetencji zawodowych dla wszystkich uczniów oraz materiały dydaktyczne dla nauczycieli, np. proponowany scenariusz lekcji dotyczącej doradztwa zawodowego. Uczniowie natomiast od września do grudnia 2012 roku będą wykonywać kwestionariusz oraz brać udział w lekcjach dotyczących świadomego podejmowania decyzji zawodowych.

– Wierzymy, że uświadamianie młodzieży ich możliwości i umiejętności zawodowych jest kluczem do sukcesu w ich karierze zawodowej. Chcemy przez to wpływać na gospodarkę Polski i poziom bezrobocia, w szczególności w grupie osób młodych – podkreśla Rafał Żmuda, właściciel KluczDoKariery.pl Kampania pilotażowa odbyła się w 2011 roku w województwie podkarpackim i obejmowała jedynie uczniów ostatnich klas. Wówczas wzięło w niej udział prawie 50% wszystkich szkół ponadgimnazjalnych z regionu oraz prawie 11 tysięcy maturzystów.

Mogą Cię również zainteresować