Niepewność gospodarcza czy częste zmiany przepisów prawnych wymuszają znalezienie szybkiego i skutecznego, ale jednocześnie taniego sposobu kontaktu z klientami i współpracownikami. W taki schemat idealnie wpisuje się pomysł organizowania seminariów internetowych zwanych webinariami. Webinaria to rodzaj spotkania z ekspertami, profesjonalistami w danej dziedzinie, którzy dzielą się specjalistyczną wiedzą z uczestnikami za pośrednictwem internetu. Dziedziny, w których wykorzystuje się webinaria, to m.in. edukacja (e-learning), zdalne zarządzanie, telepraca czy marketing.

Jeden z webinarów Natalii Ryńskiej Jeden z webinarów Natalii Ryńskiej

Nie dziwi więc coraz większe upowszechnienie tego narzędzia w codziennych kontaktach z partnerami biznesowymi – zarówno w dużych firmach, jak i nieco mniejszych podmiotach (a w przypadku marketingu sieciowego nawet jednoosobowych podmiotów gospodarczych – przyp. red.). Tak szerokie użycie formy webinarium świadczy o jego elastyczności i skuteczności przekazu.

Jak to działa?

Od strony technicznej webinarium jest realizowane w technologii webcastingu. Dostęp do niego jest możliwy przez dedykowaną stronę internetową. Uczestnik bierze udział w wirtualnym spotkaniu, a na ekranie komputera w czasie rzeczywistym widzi transmisję wideo z wystąpieniem prelegentów oraz równoczesny pokaz slajdów. Co więcej, klienci i partnerzy biznesowi mają możliwość bezpośredniego uczestnictwa w dyskusji prowadzonej na czacie. Uczestnik ma wrażenie, jakby brał udział w realnym spotkaniu.Webinarium jest więc doskonałym kanałem dwustronnej komunikacji pomiędzy klientem, organizatorem a szerokim odbiorcą.

Dlaczego warto stawiać na webinarium?

Samo pozyskanie klienta czy nowego współpracownika i sprzedaż produktów nie stanowią o sile i skuteczności komunikacji. Każda firma powinna kłaść nacisk na długoterminową współpracę z partnerami biznesowymi. Przykładowo, jeżeli klienci są na bieżąco informowani o wszystkich ważnych wydarzeniach i promocjach związanych z firmą i produktem, czy mają możliwość uczestnictwa w bezpłatnych szkoleniach – ich lojalność i świadomość istnienia firmy na rynku znacząco rośnie.

Przykładowy webinar Piotra Wajszczaka Przykładowy webinar Piotra Wajszczaka

Webinarium doskonale sprawdza się w takiej dwustronnej komunikacji „Business 2 Business”. Internetowe spotkania kierowane do konkretnego odbiorcy są szansą na rozwój i wprowadzają wartość dodaną zarówno dla uczestników (poszerzenie wiedzy branżowej, technicznej), jak i organizatorów (lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie innowacyjnego wizerunku firmy). Możliwość prowadzenia szkoleń i konferencji za pośrednictwem internetu przynosi wiele korzyści, m.in. znacznie obniża koszty (np. koszty organizacyjne typu wynajem sal, transport) i pozwala na jednoczesne kierowanie przekazu do dużej liczby odbiorców, którzy być może nigdy nie mieliby możliwości, aby spotkać się z ekspertami na żywo w tym samym czasie.

Sama oszczędność czasu także jest wielką zaletą seminarium online. Narzędzie jest pomocne również w organizacji konferencji prasowych, w kontaktach z analitykami czy inwestorami. Tak wiele zalet, a przy tym duża interaktywność i innowacyjność przekazu powodują, że webinarium ma wszelkie cechy komunikacji przyszłości. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że internetowe seminarium może w znacznym stopniu zastąpić tradycyjne podejście do organizacji konferencji.

Jak promować?

Sukces webinarium w ogromnej mierze zależy od skuteczności promocji. Aby informacja o wydarzeniu dotarła do dużej liczby potencjalnych lub obecnych klientów, warto szeroko promować event w mediach tradycyjnych, na portalach internetowych, a także w social media. Facebook czy Blip, jako najbardziej znane i najczęściej używane formy dotarcia do młodych, nowoczesnych użytkowników, a także coraz częściej do osób dojrzalszych, doskonale sprawdzają się przy każdej akcji promocyjnej.

Jak podaje „Puls Biznesu” w Polsce jest już ponad 6,4 miliona użytkowników Facebooka, a najpopularniejszy profil firmowy ma aż 178,9 tys. fanów. Co ważne, tego typu reklama w social mediach jest bezpłatna.

Decydując się na organizację konferencji dotyczącej konkretnej branży czy zagadnienia, należy zapewnić także obecność na niej liderów branżowych i cenionych specjalistów w danej dziedzinie. Są oni gwarancją dużej frekwencji i zainteresowania ze strony uczestników. Oczywiście aby osiągnąć maksymalny efekt, najlepiej połączyć ze sobą wszystkie formy promocji. Kluczem jednak zawsze pozostaje sama tematyka webinarium i to od jej aktualności i atrakcyjności, a także profesjonalizmu prelegentów zależy ostateczny sukces.

Webinarium:

  • wirtualne spotkanie za pośrednictwem dedykowanej strony www,

  • prelegenci widoczni na żywo dzięki transmisji wideo,

  • bieżący widok na pokaz slajdów,

  • dwustronna komunikacja na żywo za pośrednictwem czatu.

  • Korzyści dla uczestnika:

  • oszczędność czasu,

  • szybka, precyzyjna informacja bez wychodzenia z domu lub biura,

  • możliwość uczestnictwa w interaktywnych spotkaniach branżowych,

  • nowy kanał komunikacji z partnerami biznesowymi,

  • komfort i wygoda.

  • Korzyści dla organizatora:
  • możliwość trafienia z przekazem do większej liczby klientów,

  • zmniejszenie kosztów organizacyjnych,

  • budowanie innowacyjnego wizerunku firmy,

  • lepsze zrozumienie potrzeb klientów (partnerów biznesowych),

  • budowanie lojalności i świadomości marki,

  • szybkość (możliwość błyskawicznego zorganizowania spotkania z dużą liczbą uczestników).

  • Internetowe spotkania

    Przeanalizujmy konkretny przykład. Firma Comarch, jako lider innowacji, podąża za trendami w komunikacji z klientem, organizując interaktywne spotkania w formie webinariów. W ramach Sektora ERP Comarch organizowane są internetowe seminaria dla przedstawicieli rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Ostatnia sesja, która odbyła się 29 września (2010 – przyp. red.), poświęcony była zmianie stawek VAT. Specjaliści Comarch odnieśli się do planowanych przez rząd zmian stawek podatkowych oraz przedstawili możliwe scenariusze zmian koniecznych do wprowadzenia w przedsiębiorstwach oraz w oprogramowaniu do zarządzania nimi.

    Z informacji pochodzących od klientów jasno wynika, że webinarium było bardzo pomocnym źródłem wiedzy, a partnerzy zgłosili już propozycje tematów kolejnych spotkań przez internet. Ogromne zainteresowanie i duża frekwencja to efekt połączenia tematyki, która dotyczy wszystkich jednostek gospodarczych, z innowacyjną formą prezentacji. Specjaliści Comarch podczas godzinnego spotkania przekazali uczestnikom dawkę wiedzy eksperckiej gotową do zastosowania.

    Webinaria branżowe

    Eksperci firmy śledząc bieżące trendy, już rozważają kolejne tematy, którymi podzielą się z przedsiębiorcami. W najbliższym czasie planowany jest cykl webinariów branżowych, których tematem będą konkretne korzyści i kierunki rozwoju poszczególnych sektorów gospodarki. Konkretne Informacje na ten temat internauci mogą znaleźć na stronach internetowych Comarch oraz w profilach na Facebooku, Twitterze i Blipie. Z tych miejsc pozyskują informacje, aby później wziąć udział w webinarze.

    Webinaria są niezaprzeczalnie ogromną szansą na zdobycie lub przekazanie praktycznej wiedzy, która staje się niezbędna w szybko zmieniających się warunkach gospodarczych. (Ponadto, są świetnym narzędziem do budowania marki i wizerunku poprzez nowe media, a jak wiemy, w biznesie MLM przekłada się to po jakimś czasie bezpośrednio na rozwój struktur – przyp. red.).

    Artykuł pochodzi z magazynu „Nowoczesne Zarządzanie” nr 2/2010.