Biznes MLM. Jaka jest przyszłość marketingu sieciowego?

przez Maciej Maciejewski

Na początku lat 90-tych poprzedniego stulecia, bez telefonów komórkowych, internetu i mediów społecznościowych, branża sprzedaży bezpośredniej i network marketingu była wyłącznie biznesem rekomendacji szeptanych. Jak jest dzisiaj? A jak będzie wyglądała przyszłość tej alternatywnej metody zarabiania pieniędzy?

źródło: Pixabay

Kiedyś w obszarze produktowym dominowały bardzo kontrowersyjne wówczas kosmetyki, środki czystości i gospodarstwa domowego, produkty konsumpcyjne codziennego użytku oraz pierwsze suplementy diety. A sam biznes był w 100% analogowy.

Liczba firm kiedyś była mniejsza. Było również kilku odnoszących sukcesy dostawców energii elektrycznej i klubów zakupowych z kartą klubową. Biznes MLM prezentowano na imprezach i spotkaniach domowych oraz pogawędkach hotelowych. Szkolenia również odbywały się zawsze na żywo.

Networkerzy byli wówczas w ciągłym ruchu, szybko pokonywali samochodami 80 000 do 100 000 kilometrów rocznie. Wtedy koszty związane z działalnością gospodarczą były znacznie wyższe niż w dzisiejszej, cyfrowej erze ryczałtów.

Ale liczba firm była do opanowania: Herbalife, Amway, LR, PM, NSP, Forever, Avon, Oriflame – nie było ich za wiele. Tym ciekawsze jest to, że wielkie nazwiska w ówczesnym obszarze produktowym często nadal odgrywają dużą rolę i odpowiadają za sprzedaż w setkach milionów, a nawet miliardów rocznie.

Z drugiej strony firmy produktowe rozwijają się tak długo, jak długo istnieją klienci. Wynagrodzenie jest realizowane na przykład poprzez plany jednopoziomowe, różnicowe lub binarne. Jednak nie każdy plan pasuje do każdej koncepcji, ponieważ plan marketingowy, jako centralny element napędowy network marketingu, przede wszystkim kieruje pożądanym zachowaniem w działaniu lidera, uruchamiając go, a następnie motywując poprzez obliczanie i wypłacanie prowizji. Właśnie dlatego gotowe systemy księgowe lub plany skopiowane od konkurentów nie mają sensu.

Niezależnie od tego, teraz szkolenia odbywają się prawie w całości online. Nikt nie musi już podróżować, aby trenować na żywo z upline lub z zewnętrznymi trenerami.

Z drugiej strony marketing sieciowy to nadal biznes osobisty. Niemniej jednak wydarzenia offline nadal mają rację bytu jeśli chodzi o dawanie ludziom inspiracji i wizji, a także doświadczenia w ramach „dużego obrazu”. Ta działalność to nadal biznes osobisty i po prostu jeśli chcesz spędzać czas z ludźmi o podobnych poglądach, zamiast tylko siedzieć przed ekranem zooma – to jest dla Ciebie.

W przypadku firm, digitalizacja polega na udostępnieniu sprzedaży każdej możliwej technologii, wraz z filmami, stronami docelowymi, treściami w mediach społecznościowych, lejkami sprzedaży online, mapowaniem i zarządzaniem kontaktami. Budowanie marki osobistej, wiarygodności i promowania produktów w dobie internetu umożliwia działanie na olbrzymią skalę, niemal każdej osobie i zaraz po przyłączeniu się do biznesu. A teraz krótko, w wielkim skrócie omówię wszystkie dekady…

1990 do 2000. Amerykańskie firmy coraz częściej odkrywają Europę dla siebie. Ich produkty często nie są zatwierdzane, co uniemożliwia prowadzenie działalności przez klienta końcowego. Internet jest wciąż w powijakach, a sieć komórkowa ma wszędzie luki. Króluje system sprzedaży bezpośredniej, gdzie wszystko jest robione na żywo, analogowo, a główną strategią jest poszukiwanie klientów. Ja to nazywam „systemem akwizycyjnym”.

2000 do 2010. Uprzedzenia, które są narzucane przez część branży, nadal bywają podszyte odpowiednimi praktykami. Ogólnie jednak widać wyraźny wzrost nacisku na produkty i ich jakość, a sam biznes MLM również zyskuje na jakości dzięki dobrej literaturze i lepszym koncepcjom szkoleniowym. Zamiast „oleju z węża” mamy już naukowo uzasadnione podejścia. Przejrzystość, która wzrosła wraz z pojawieniem się internetu, pomaga dołączać nowe systemy sponsoringu przez internet, budowanie list mailingowych i zarządzanie kontaktami przez email, newsletter, webinaria.

2010 do 2020. Media społecznościowe szybko stają się narzędziem wybieranym przez networkerów, ponieważ pozwalają im dostosować się do faktu, że ludzie coraz częściej komunikują się ze sobą na nowe sposoby, mogąc promować siebie, jako liderów czy ekspertów.

Ogólnie rzecz biorąc, firma staje się coraz bardziej zdigitalizowana. Landing pages, webinaria, prezentacje online, szybki internet – to wszystko umożliwia sprawną działalność na skalę globalną. Bardziej rygorystyczne przepisy i dojrzałość runku prowadzą do produktów opartych na dowodach naukowych i wysokiej skuteczności.

2020 do 2030. Firmy branżowe stosują i będą używać sprawdzonych metod e-commerce, zapewniając w ten sposób profesjonalne doświadczenie użytkownika online. Automatyczne ścieżki rekrutacyjne czy sprzedażowe klienta, są szczegółowo opracowane, a profesjonalne zarządzanie marką to standard dla wszystkich firm, które chcą być wyróżniane.

Ponadto, wzrośnie wykorzystanie wielu funkcji technicznych, takich jak światy wirtualne, automatyzacja, umiędzynarodowienie treści,  które również muszą być znaczne. Słowo kluczowe – Web 3.0.

Wszystkie znaki na niebie i Ziemi wskazują na kolejny, gwałtowny wzrost w „nowoczesnym” marketingu sieciowym, prowadzonym głównie online.

Czy marketing sieciowy to idealny model biznesowy dla każdego? W związku z tym systemem, ludzie lubią mówić o franczyzie dla ludzi lub o idealnej koncepcji biznesowej dla każdego. Nie ma barier wejścia, ani nie ma ryzyka finansowego. Niemniej jednak jest pewien haczyk. „Mam wątpliwości, czy może istnieć coś takiego jak model biznesowy dla każdego”. Wolna przedsiębiorczość nie jest bynajmniej jak filiżanka herbaty dla wszystkich. Marketing sieciowy to  wolna przedsiębiorczość. Oczywiście każdy może zacząć i spróbować swoich sił, ale aby odnieść sukces potrzeba zaangażowania i pewnego wytrenowania.

Daj z siebie 100%, a osiągniesz wszystkie swoje cele. Daj 95%, a możesz nie osiągnąć wiele!

Innym ważnym składnikiem jest dyscyplina w niezwykle dużej dawce, zwłaszcza jeśli biznes MLM jest pracą na część etatu i człowiek nie ma zbyt wiele czasu. Nie każdy chce mieć tę dyscyplinę, dlatego ważna jest świadomość – „co chcę osiągnąć tym biznesem i jak bardzo mi na tym zależy”. Oto kilka szybkich, prostych wskazówek jak działać:

Bądź nauczalny. Nie możesz oczekiwać, że od samego początku będziesz dobry i odnoszący sukcesy w czymś, czego nigdy wcześniej nie robiłeś. Zatem weź tych, którzy odnieśli sukces za wzór do naśladowania, wejdź w ich ślady i podążaj za nimi w ich drodze. Opanuj jak najszybciej kanony biznesowe.

Wyjdź ze swojej strefy komfortu. Ten biznes jest łatwy, jeśli ciężko pracujesz i systematycznie go budujesz. I trudny, jeśli budujesz to nieregularnie. Bez względu na to, ile godzin masz do dyspozycji, w tym czasie po prostu dajesz w siebie WSZYSTKO!

Pracuj nad własną marką, stań się atrakcyjny dla innych. Zaprojektuj swoją lepszą, bardziej pożądaną wersję siebie. Ciężko pracuj, aby stać się tą lepszą wersją. Marketing sieciowy umożliwia osobisty rozwój, a także dobre dochody. Pozwól ludziom uczestniczyć razem z Tobą w tej drodze rozwoju i awansów. Bądź jak najszybciej wiarygodny.

Rozwijaj swoje umiejętności przywódcze. Zostań kimś, za kim inni chcą podążać. Ludzie muszą być blisko Ciebie, ponieważ zdają sobie sprawę, że pomagasz im w życiu. Aktywnie pomagaj im się rozwijać. Najlepszym sposobem na to jest praca nad samym sobą. Bądź wzorem i przykładem dla swojego zespołu.

Bądź na systemie. Aby skutecznie powielać siebie, powinieneś wykorzystać system duplikacji – struktury wydarzeń i szkoleń, które prowadzą do właściwych i przynoszących wyniki działań oraz zapewniają narzędzia potrzebne do osiągnięcia wymiernych i powtarzalnych wyników.

Jak najszybciej podejmij decyzję o profesjonalizmie. Nie próbuj – bo biznes ma udokumentowany sukces i nie musisz się niczego bać. Podejmij dorosłą decyzję, wyznacz ambitne plany, cele – i odpalaj podróż 1000 spotkań, kontaktów, wdrożeń i ujawnienia się w social mediach.

To podstawowe wskazówki. Ja działam w networku ponad 10 lat. Poznałem możliwości tego modelu biznesowego już dawno, a zaangażowałem się osobiście ponad 10 lat temu. Biznes MLM daje mi czas i pieniądze – zatem wolność. Jeśli coś ma dać Ci godne pieniądze, bezpieczeństwo i perspektywy – zacznij to robić dobrze i sumiennie.

Nadaj swojemu biznesowi wysoką rangę, ponieważ przyszłość budowania osobistych organizacji konsumenckich jest bardzo pozytywna. Pozdrawiam, Sławek Luter.

PS. Redakcja Network Magazynu poleca zapoznać się z archiwalnymi publikacjami tego bodaj najbardziej płodnego autora w historii branży. Naprawdę warto. Jeśli chesz się rozwijać, profesjonalna edukacja to podstawa! Oto linki:

Najczęstsze błędy na prezentacjach_MLM

Największy problem w biznesie_MLM

Jak utrzymać zespół biznesowy w systemie_MLM?

Biznes_MLM. Dlaczego zespoły się rozpadają?

Produkt czy człowiek? Mentalność w biznesie_MLM

Moduł programowania celów w biznesie_MLM

Biznes_MLM. Zamień działanie na projekt życia

Kontaktowanie osobiste w biznesie_MLM

Tajemnice osiągania celów w biznesie_MLM

Zadania lidera zespołów biznesowych w_MLM

Jak zbudować tożsamość lidera w biznesie_MLM?

Wielopoziomowe działanie w biznesie_MLM

Jak zbudować spójność i zaufanie w_MLM?

Spotkanie i prezentacja. Główne narzędzia do budowy zespołów w_MLM

Jak pokonać lęk i strach przed działaniem w_MLM?

Sławomir Luter jest trenerem, praktykiem i promotorem network marketingu. Autor świetnych, specjalistycznych programów rozwojowych i kilku niezwykle poczytnych, poważanych i opiniotwórczych książek o systemie sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy. Więcej informacji pod adresem: Slawomirluter.pl.

Mogą Cię również zainteresować