Długodystansowcy zarabiają najwięcej

przez Jolanta Flag
1065 odsłony

Po kilku latach pracy kobieta działająca w sprzedaży bezpośredniej w tym w marketingu sieciowym zaczyna zarabiać niezłe pieniądze. Zarobki w granicach 9-10 tys. zł są jednak raczej domeną sprzedawców z ponad 10-letnim stażem. Branża lubi długodystansowców, ale z drugiej strony oferuje elastyczny czas pracy, co oznacza, że o wysokości zarobków oraz liczbie przepracowanych godzin, decydują w dużej mierze sami sprzedawcy.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Według badań Homo Homini przeprowadzonych w kwietniu 2013 roku wśród firm zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej, w grupie najlepiej zarabiających konsultantek dominują osoby z wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży. Stanowią one jednak nieliczną grupę. Osoby z ponad 10-letnim stażem w branży sprzedaży bezpośredniej to zaledwie 16% ogółu sprzedawców. Tylko dla niespełna 13% respondentów praca w sprzedaży bezpośredniej jest głównym źródłem dochodu. To właśnie te osoby są w stanie zarobić powyżej średniej krajowej.

– Sprzedawcy deklarujący bardzo niskie zarobki – a jest ich zdecydowana większość – to osoby kupujące produkty jedynie na własny użytek lub poświęcające sprzedaży zaledwie kilka godzin w tygodniu, a nawet w miesiącu. Respondenci spędzający 40 i więcej godzin tygodniowo, z kilkuletnim stażem pracy, deklarują dochody pow. 5 000 zł brutto i więcej miesięcznie – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, zrzeszającego 16 firm w branży.

źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.

W grupie osób deklarujących swój dochód do 500 zł brutto miesięcznie dominują osoby z rocznym stażem pracy w sprzedaży bezpośredniej, poświęcające do 3 godzin tygodniowo na pracę dystrybutora oraz współpracujące z firmami w celu zakupu produktów dla siebie po niższych cenach. 26% ankietowanych poświęcających na pracę w branży od 3,5 do 7 godzin tygodniowo deklaruje dochody do 2 000 zł brutto miesięcznie. Wysokość zarobków uzależniona jest od indywidualnych predyspozycji, stażu pracy w zawodzie oraz tego, czy stanowi ona główne lub dodatkowe źródło dochodów. Średnie zarobki osób (6% badanych) pracujących w wymiarze godzinowym odpowiadającym standardowej połówce etatu lub całemu etatowi wynoszą powyżej 5 000 zł brutto miesięcznie. Jedynie 4% respondentów pracuje 40 godzin tygodniowo i więcej, osiągając dochody na poziomie 8 000-9 000 zł brutto miesięcznie.

ReklamaReklama

To, jak poziom miesięcznego wynagrodzenia w sprzedaży wzrasta wraz z doświadczeniem i zaangażowaniem, dobrze ilustruje przykład Grażyny Jakielskiej, współpracującej z firmą Avon, która karierę w branży rozpoczęła w 1993 roku. Początkowo zajęcie traktowała jako pracę dodatkową. Pracą etatową była posada pielęgniarki. Jako młoda mama dwumiesięcznego syna, chciała wrócić na rynek pracy, godząc obowiązki macierzyństwa i pracy zawodowej. Rozpoczynając współpracę z Avon, miała wpływ na godziny i czas pracy. W firmie przeszła wszystkie szczeble kariery od konsultantki poprzez dywizjon menedżera sprzedaży i regionalnego menedżera sprzedaży. – Jestem osobą otwartą na nowe doświadczenia, zmiany, pozytywnie nastawioną i pełną energii. Zajęcie w sektorze sprzedaży bezpośredniej daje mi niezależność, większe dochody, pozwala spełniać marzenia moje i mojej rodziny. Ta praca jest moją pasją już od 20 latmówi Grażyna Jakielska, obecnie dywizyjny menedżer sprzedaży.

Osoby z wieloletnim stażem w firmach sprzedaży bezpośredniej, takich jak: Avon, Oriflame, Vorwerk, Forever Living Products, Mary Kay, Amway czy Betterware Poland Limited, zyskują status najwyższej klasy konsultantów i dystrybutorów oraz są laureatami prestiżowych konkursów przedsiębiorczości i sprzedaży, takich jak na przykład Polish National Sales Awards.

Metryka badań: czas realizacji – kwiecień 2013, miejsce realizacji – badanie ogólnopolskie, metoda – CAWI (Computer Assisted Web Interview), próba –  osoby pracujące w systemie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego, współpracujące z firmami zrzeszonymi w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej, wielkość próby: N=3892.

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej działa od 1994 roku i grupuje 16 przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski oraz dwie firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 60%. Główne cele stowarzyszenia to m. in.: promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów, upowszechnianie i stałe monitorowanie przestrzegania zasad „Kodeksu sprzedaży bezpośredniej” oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju, prowadząc Program Wspierania Przedsiębiorczości Studentów oraz organizując coroczny konkurs dla studentów na najlepszą prace dyplomową o sprzedaży bezpośredniej. Lista firm zrzeszonych w PSSB: ACN Communications Polska Sp. z o.o., Amway Polska Sp. z o.o., Avon Cosmetics Polska Sp. z o.o., Betterware Poland Limited Sp. z o.o., DLF Sp. z o.o., Flavon Group Polska Sp. z o.o., Forever Living Products Poland Sp. z o.o., Herbalife Polska Sp. z o.o., Morinda Polska, Mary Kay Cosmetics Poland Sp. z o.o., NSA GmbH, Oriflame Poland Sp. z o.o., Partylite Sp. z o.o., Vorwerk Polska Sp. z o.o., Brian Tracy International, Exence SA. PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.

Mogą Cię również zainteresować