Jak wybrać najlepszy terminal płatniczy?

przez Maciej Maciejewski
720 odsłony

Stacjonarny, mobilny, a może w smartfonie? Jakie usługi dodatkowe warto włączyć na terminalu? Dowiedz się, jak wybrać urządzenie dopasowane do biznesu.

Klient płaci kartą na terminalu, źródło: Shutterstock

Wybór terminala płatniczego dopasowanego do Twojego biznesu tylko z pozoru wydaje się zadaniem prostym. Stacjonarny, mobilny, a może terminal jako aplikacja w telefonie? Jakie usługi dodatkowe wybrać? Jakie funkcje będą potrzebne na co dzień? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, wybierając swój pierwszy terminal płatniczy.

Na początku warto zdać sobie sprawę z faktu, że tak naprawdę nie istnieje coś takiego jak „najlepszy terminal płatniczy” – jeden dla wszystkich biznesów. I całe szczęście, bo dzięki różnorodności ofert łatwiej jest dopasować rozwiązanie odpowiednie do charakteru działalności. Co więc masz do wyboru?

Rodzaje terminali płatniczych

Pierwsza decyzja, jaką trzeba podjąć wybierając terminal, to typ urządzenia. Na rynku znajdziesz m.in. terminale płatnicze stacjonarne, mobilne, PIN pady kasowe, a także aplikacje mobilne zmieniające telefon w terminal. To, co dobre dla jednej branży, wcale nie będzie wymarzonym rozwiązaniem dla drugiej, dlatego skup się przede wszystkim na potrzebach swojego przedsiębiorstwa, a dopiero w dalszej kolejności na poleceniach znajomych czy liczbie gwiazdek w rankingach.

Terminale stacjonarne to rozwiązanie polecane głównie biznesom, które obsługują klientów przy stanowiskach kasowych lub recepcyjnych. Jeśli więc prowadzisz mały sklep, hotel czy gabinet, w którym masz recepcję, optymalnym wyborem będzie właśnie terminal podłączany do źródła zasilania. Nie trzeba tu pamiętać o ładowaniu baterii, nie jest się uzależnionym od dostępności sieci mobilnej, a dodatkowo dla wygody klienta możesz podłączyć specjalny PIN pad kasowy, na którym można komfortowo zatwierdzać transakcje. Terminale stacjonarne można bez problemu zintegrować z różnymi systemami kasowymi lub kasą fiskalną.

Z kolei terminale mobilne będą lepszym wyborem w biznesach gastronomicznych, w handlu poza lokalem (branża transportowa, sprzedaż bezpośrednia) oraz dla przedsiębiorców świadczących usługi u klienta (np. medyczne, kosmetyczne itp.). Terminal mobilny nie wymaga stałego źródła zasilania, na baterii działa do 12 godzin, a do tego posiada funkcje, którymi dysponują urządzenia stacjonarne – w tym drukowanie potwierdzeń oraz łatwą integrację z systemami kasowymi.

PIN pad kasowy za to świetnie sprawdzi się w punktach stacjonarnych: sklepach, aptekach czy usługach. To osobne urządzenie z klawiaturą, które może zastąpić terminal płatniczy. Ma nad nim tę przewagę, że możesz podać go klientowi, by dyskretnie wpisał kod PIN lub zatwierdził transakcję. Dzięki temu, że można zintegrować go z systemami kasowymi, sprzedawca nie musi ręcznie wpisywać kwoty transakcji – pobiera się ona automatycznie, co pozwala uniknąć pomyłek i zaoszczędzić czas.

Najnowszym rozwiązaniem w dziedzinie przyjmowania płatności bezgotówkowych jest terminal w telefonie. Poleca się go szczególnie mikroprzedsiębiorcom i przedstawicielom wolnych zawodów, w tym osobom świadczącym usługi u klienta w domu lub poza lokalem. Plusem aplikacji – takich jak na przykład PolCard Go – jest to, że nie trzeba nosić ze sobą osobnego urządzenia. Po prostu pobierasz aplikację na smartfona i możesz przyjmować płatności wszędzie, gdzie chcesz, bo taki terminal masz zawsze w kieszeni. Potwierdzenie płatności możesz wysłać klientowi e-mailem.

Terminal a usługi dodatkowe

Wybierając terminal, warto wybrać również usługi dodatkowe. Być może jeszcze o tym nie słyszałeś, ale na terminalu można dodatkowo zarabiać, a przy tym budować lojalność klientów. W jaki sposób? Możesz udostępnić im np. usługę cashback, czyli wypłaty gotówki podczas zakupów, albo zaproponować doładowania telefonów. A jeśli masz klientów z zagranicy, pomyśl o włączeniu usługi DCC, czyli możliwości płatności w walucie karty. Zadbaj również o to, by na swoim terminalu móc przyjmować płatności mobilne (np. BLIKA). Cieszą się one dużą popularnością – w 2021 roku korzystało z nich 22% Polaków* i można się spodziewać, że liczba ta wciąż będzie rosnąć.

Nowoczesne terminale oferują szerokie możliwości. Ważne, by dopasować je do rzeczywistych potrzeb swojego biznesu. Skorzystaj z oferty PolCard from Fiserv i wybierz idealny terminal dla siebie!

* https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie

Mogą Cię również zainteresować