Dlaczego jest on taki ważny? Jak powiedział Henry Kissinger: „Zadaniem lidera jest prowadzić ludzi z miejsca, gdzie są, do tego, w którym jeszcze nie byli”. I właśnie takie założenie leży u podstaw współczesnego przywództwa w biznesie. A w MLM przede wszystkim.
Lider od zawsze lub od jutra
Jak pokazują badania i analizy psychologów, bycia liderem można się nauczyć. I choć niektórzy już od dzieciństwa mają większe predyspozycje do kierowania innymi, to cechy i umiejętności potrzebne do stania się liderem można wykształcić w procesie nabywania doświadczenia i samodoskonalenia się. Z tego faktu coraz częściej zdają sobie sprawę nawet firmy, które obsadzając stanowiska kierownicze nie szukają kandydatów tylko w ramach zewnętrznej rekrutacji, ale biorą też pod uwagę obecne zasoby kadrowe. – Gdy ktoś ma biznes i szuka lidera do swojego zespołu, warto aby sprawdził czy możliwe jest wykorzystanie potencjału swoich współpracowników. Mając świadomość, że taki człowiek jest potrzebny, warto zorganizować szkolenia dla tych, którzy wykazują ku temu predyspozycje – mówi Łukasz Śrama, konsultant z HR24.com.pl.
– Z kolei jeśli firma MLM zdecyduje się na zatrudnienie nowego pracownika, sposobem sprawdzenia jego kompetencji mogą być testy psychologiczne czy kwestionariusze osobowościowe. W ich przeprowadzeniu pomocne będą profesjonalne agencje rekrutacyjne, które dobiorą sposób sprawdzenia kandydatów i będą w stanie zinterpretować wyniki. Przy wyborze odpowiedniej osoby ważna jest też konkretna wiedza i wykształcenie, ale w konfrontacji z kompetencjami miękkimi, takimi jak inicjatywa, komunikatywność i elastyczność, schodzą one na drugi plan. W tym zakresie kompetencje osobiste związane ze sferą emocjonalną człowieka są ważniejsze niż umiejętności stricte intelektualne i analityczne – dodaje.
Lider czyli kto?
Jak pokazują badania, wybitni liderzy odróżniają się od innych osób bardzo wysoką inteligencją emocjonalną, która jest ważniejsza niż wykształcenie oraz IQ.
Dobry przywódca to osoba, która potrafi rozpoznawać stany emocjonalne własne i innych, a także wie, jak radzić sobie z emocjami w różnych, nawet trudnych sytuacjach.
Lider to ktoś empatyczny, o dużych zdolnościach adaptacyjnych, mający świadomość organizacyjną oraz potrafiący wczuć się w rolę mentora.
– Funkcjonujący kiedyś stereotyp mówiący o tym, że lider to osoba wymagająca i niedostępna, która zdobywa szacunek współpracowników, bo wywołuje u nich strach, ma niewiele wspólnego z rzeczywistością – tłumaczy Śrama. – Dobry lider, człowiek od którego zależy sukces całej grupy, potrafi pracować w zespole i pokierować jego członkami tak, by jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Umie zainspirować innych do działania na rzecz wspólnego celu, działać pod wpływem stresu i podejmować trudne decyzje. Cechą wyróżniającą jest także pewność siebie rozumiana jako świadomość własnych możliwości oraz umiejętności.
Prawdziwy lider nie jest autorytarnym zwierzchnikiem, ale raczej partnerem nastawionym na współpracę.
Wynik napędzany ludźmi
Tym, co odróżnia lidera od szeregowego menedżera jest fakt, że tworzy on wizję działań całej firmy oraz poszczególnych zespołów i to do niej dostosowuje kwestie organizacyjne. Ze względu na umiejętności komunikacyjne umie zyskać sympatię i przychylność całego zespołu, co sprzyja stworzeniu przyjaznej atmosfery pracy, a to z kolei przekłada się na działanie korporacji i jej wyniki.
– Każda firma i struktura biznesowa potrzebuje lidera, który będzie inspirował innych do pracy i wykorzystywał ich potencjał we właściwy sposób. Jest to potrzebne nie tylko ze względu na atmosferę pracy i relacje między współpracownikami, ale także z powodów ekonomicznych, ponieważ taki styl zarządzania przekłada się na większą produktywność, a co za tym idzie, zyski całego przedsiębiorstwa – dodaje Łukasz Śrama z HR24. – Dlatego warto, by firmy starały się wyłonić liderów i zatrzymać ich w firmie w perspektywie długofalowej. Ponad wszystko.