Kosmetyki najchętniej kupowane u sprzedawców w branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego

przez Jolanta Flag

Kosmetyki, chemia gospodarcza i środki czystości to najczęściej kupowane produkty w systemie sprzedaży bezpośredniej w tym marketingu sieciowego. Najchętniej klienci nabywają kosmetyki (76,9%) mimo, iż ich udział od kilku lat systematycznie maleje w strukturze produktów kupowanych w tym kanale dystrybucji.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Chemia gospodarcza i środki czystości, naczynia kuchenne, odżywki i artykuły dietetyczne to kategorie produktów, które odnotowują znaczny wzrost zainteresowania wśród konsumentów i przynoszą sukces zawodowy sprzedawcom. Ponad 64% kobiet zadeklarowało dokonanie choć raz zakupu od konsultanta sprzedaży bezpośredniej – w porównaniu do 55 % mężczyzn. Aż 70% klientów spotyka się z konsultantami sprzedaży bezpośredniej w domu. 

Respondenci, którzy w badaniu Homo Homini przeprowadzonym na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej zadeklarowali dokonanie choć jednego zakupu w systemie sprzedaży bezpośredniej, zostali zapytani o to, jakie produkty lub usługi kupują w tym kanale dystrybucji. Każdy mógł wymienić więcej niż jedną kategorię. Aż 76,9% konsumentów, dokonujących zakupów w systemie DS / MLM nabywa kosmetyki. Mimo, iż cały czas pozostają one liderem, to od kilku lat systematycznie maleje ich udział w strukturze kupowanych produktów (92% w roku 2008 vs. 84,3% w roku 2011 vs. 76,9% w roku 2014).

ReklamaReklama

Konsumenci deklarują wzrost zakupów chemii gospodarczej i środków czystości w omawianym kanale dystrybucji. Zakupy tej kategorii produktowej sukcesywnie rosną: w 2008 roku było to zaledwie 8% respondentów, w roku 2011 – 18,5%, a w tym roku już 32%.

Podobnie wzrosło zainteresowanie respondentów, jeśli chodzi o nabywanie naczyń kuchennych w sprzedaży bezpośredniej i poprzez marketing sieciowy. W 2008 roku tylko 6% ankietowanych deklarowało  ich zakup, w 2011 – już 13,1%, natomiast w roku bieżącym – aż 20%.

Coraz chętniej konsumenci dokonują zakupu elektrycznego sprzętu  gospodarstwa domowego (odkurzacze, roboty kuchenne, itp.). Zakup tego rodzaju sprzętu deklaruje 14,5% badanych (w roku 2008 – 2%, a w 2011 – 9,6%). W kanale sprzedaży bezpośredniej częściej kupujemy także suplementy diety i artykuły dietetyczne – wzrost z 2,55% w 2011 roku do 12% w roku 2014.  

Wykres: Proszę wymienić, jakie produkty/usługi kupuje Pan(i) najczęściej od przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią? (Na pytanie odpowiadały osoby, które minimum raz dokonały zakupu w tym kanale dystrybucji. Można było udzielić więcej niż 1 odpowiedzi).

– Najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej nie stanowi zaskoczenia. Cieszy natomiast rosnące zainteresowanie zakupem sprzętu AGD, chemii gospodarczej i środków czystości. Firmy DS / MLM mają długoletnie doświadczenie w tych dziedzinach, oferują konsumentom bezpieczeństwo zakupu, możliwość sprawdzenia produktów we własnym domu oraz ewentualny zwrot towarów w terminie co najmniej 14 dni od chwili zawarcia umowy. Uczciwość sprzedawców się opłaca, bo odsetek zwrotów w rzetelnych firmach sprzedaży bezpośredniej jest znikomy, a jak widać cieszą się one rosnącą renomą i popularnością wśród konsumentów – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszeni Sprzedaży Bezpośredniej.

ReklamaReklama

Jako dwa najpopularniejsze miejsca kontaktu ze sprzedażą bezpośrednią badani wskazali dom i miejsce pracy. Respondenci najczęściej dokonują zakupów w domu własnym lub znajomych (70,1%). Co trzecia osoba zetknęła się z tym systemem dystrybucji w pracy (37,9%), na ulicy (15%) a dla co dziesiątego ankietowanego miejscem takich spotkań jest szkoła, uczelnia lub akademik (9,6%). Stałymi klientami systemu, jakim posługuje się ten biznes jest 8,8% populacji mężczyzn i 11,6% populacji kobiet. Po pierwszym zetknięciu ze sprzedażą bezpośrednią klientami tej formy dystrybucji pozostało blisko 60% wcześniejszych jej obserwatorów.

Metryka badań: czas realizacji badania – marzec 2014, miejsce realizacji – badanie ogólnopolskie, metoda – telefoniczne, standaryzowane wywiady kwestionariuszowe, wspomagane komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Próba: losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców Polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład wg płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=1443.

Mogą Cię również zainteresować