Liderze przemawiaj!

przez Bartosz Binczewski

Marketing sieciowy to ludzie i umiejętności. Interesujący ludzie, którzy posiadają umiejętność elektryzowania innych interesujących osób. Nie jest to możliwe bez dwóch podstawowych zdolności: efektywnego mówienia i aktywnego słuchania.

Jednak ze względu na natłok obowiązków oraz ilość spotkań, menedżerowie poświęcają coraz mniej czasu na ćwiczenie efektywnego komunikowania się. Można nadrobić te zaległości w klubach Toastmasters International!

Co łączy Stinga, Baracka Obamę i Roberta Kiyosakiego oraz inne, wielkie postaci ze świata biznesu i polityki? Przekonujące wystąpienia, które nawet po latach inspirują nas do określonego działania. Niestety liderzy oraz kierownicy struktur sprzedażowych zapominają o tym. Zapominają także, że nie wystarczy tylko perswazyjnie mówić, ale potrzeba aktywnie słuchać, aby tym skuteczniej przekonywać. Przy czym aktywne słuchanie to nie zwyczajowe potakiwanie, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, czy wtrącanie „mhm” i „tak” pomiędzy wypowiedzi rozmówcy.

Aktywne słuchanie to wieloaspektowe oraz intersubiektywne odebranie tego, co słyszymy, a następnie zbudowanie na tej podstawie konstruktywnej informacji zwrotnej.

Brzmi skomplikowanie?

Jednak już po pierwszym spotkaniu klubu Toastmasters rąbek tajemnicy efektywnego przemawiania i aktywnego słuchania zostaje uchylony. Dlaczego w ogóle warto uczyć się przemawiać? Przypomnij sobie ostanie  nieudane szkolenie lub prezentację, w której brałeś udział jako słuchacz. Czy przeciętność wynikała z braku umiejętności prowadzącego, czy z lekceważącej postawy? A może to brak umiejętności wynika właśnie z lekceważącej postawy lidera? Część menedżerów wychodzi przecież z założenia: „Wiem, jak ich zmotywować – pokrzyczę, poskaczę po scenie, pomacham energicznie ramionami i będą zmotywowani!” Lub tak:  „Prezentacja wystarczy – wszystko się na niej znajduje” albo ”Autorytet prezesa jest – resztę mam na kartce”. Liderzy nie zbierając wyczerpujących informacji zwrotnych nie znają opinii uczestników: „Znowu to samo – pokrzykuje sobie, ale o czym, tego nikt nie wie”, „Kolejna, nudna prezentacja, z której nic nie wynika”, „I ja mam powiedzieć mojemu klientowi, że to prezes?!”

Nauka efektywnego komunikowania to proces często zaniedbywany w szkołach, na uczelniach, czy w pracy. Kluby Toastmasters pokazują, że efektywne komunikowanie się to umiejętność niezbędna oraz dostępna dla każdego menedżera.

Czego tam uczą?

Na spotkania uczestnicy często przygotowują mowy, aby potem z powodzeniem wykorzystać je w swojej pracy. Toastmasters to także wspierające środowisko, w którym każdy ma prawo, a wręcz powinien popełniać błędy. Na tych błędach uczy się reszta mówców, aby w przyszłości nie powtórzyć ich podczas właściwego wystąpienia. Cotygodniowe spotkania nie są biernymi wykładami, ale w pełni interaktywnymi warsztatami, na których członkowie rozwijają swoje zdolności oratorskie i przywódcze. Oprócz wystąpień, członkowie Toastmasters ćwiczą aktywne słuchanie – zdolność, dzięki której udzielane drugiej osobie wskazówki nie obrażają, ale motywują do działania. Mówca oraz osoba oceniająca mowę otrzymuje kompleksową informację zwrotną, dotyczącą czytelności przekazu, płynności wypowiedzi (występowania tzw. jęków namysłu typu „yyy” lub „eee”), poprawności gramatycznej, mowy ciała czy tonacji. Na koniec spotkania uczestnicy spisują swoje wrażenia z wysłuchanej mowy i wręczają je mówcom. Dzięki temu, po każdej swojej mowie można otrzymać od 15 do 40 subiektywnych i pomocnych informacji zwrotnych.

Networking – wartościowe kontakty

W Toastmasters International nie zarobisz pieniędzy, ponieważ to organizacja non-profit. Jednak dzięki klubowym spotkaniom można zdobyć umiejętności i kontakty, dzięki którym pieniądze się pojawią. Toastmasters to nie regionalna, ogólnopolska, czy europejska organizacja – to światowa sieć wartościowych kontaktów. Na spotkania klubów co tydzień przychodzą ludzie w różnym wieku, reprezentując szeroki wachlarz zawodów: nauczyciele, studenci, przedsiębiorcy, pracownicy korporacji, a nawet politycy. – Przemawianie to tylko jeden z aspektów organizacji – podkreśla Anna Kasprzak, członek poznańskiego Klubu Toastmasters. – Uczestnictwo w życiu klubu to także przygotowywanie wartościowych wydarzeń, takich jak np. Mistrzostwa Europy w Przemawianiu Publicznym. Na podstawie tego typu działalności wiemy, na kim można polegać i kto dysponuje określonymi umiejętnościami. Dzięki temu członkowie zaczynają często współpracę także poza klubem – podsumowuje. W trakcie przerwy przewidziana jest także sesja networkingowa, a po każdym spotkaniu członkowie oraz goście udają się wspólnie na „afterparty”, aby już w kuluarach porozmawiać o swoich zainteresowaniach, jak i biznesie.

Kluby Toastmasters to propozycja dla każdego, kto chce nauczyć się efektywnego przemawiania w praktyce oraz aktywnego słuchania. Bez względu jednak na to, czy zamierzamy rozwinąć swoje umiejętności, czy tylko poznać ciekawych i mówiących z pasją ludzi, warto przyjść na otwarte spotkanie Toastmasters International.

Czym dokładnie jest Toastmasters Interantional? To organizacja non-profit, która działa od 1924 roku i obecnie zrzesza ponad 270 tysięcy członków w  13 tysiącach klubów w 116 krajach na całym świecie. Toastmasters International kształci w zakresie wystąpień publicznych oraz kompetencji liderskich. Na otwarte spotkania Toastmasters International przychodzą ludzie w wieku od 15 do 80 lat, reprezentujący różne zawody, kwalifikacje i doświadczenie. Organizacja uczy właściwego komunikowania w praktyce – umiejętności niezbędnej w każdym zawodzie i życiu codziennym. W Polsce kluby Toastmasters działają w Bydgoszczy, Częstochowie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie, Wrocławiu, a także wśród Polonii w Londynie. Wyszukiwarka klubów dostępna jest pod adresem: www.toastmasters.org/findaclub.

Networking to nawiązywanie kontaktów i utrzymanie pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Networking to pielęgnacja znajomości, aby móc w razie potrzeby zwrócić się z pomocą do konkretnej osoby, która może i chce pomóc. Networking jest obecnie popularną metodą szukania pracy oraz poszukiwania pracowników/współpracowników biznesowych. Zaletą jest znacznie lepsza widoczność naszej osoby na rynku oraz mocno rozbudowana sieć znajomości z zaufanymi kontaktami biznesowymi. (źródło: Encyklopedia Zarządzania).

Autor tekstu jest wiceprezesem poznańskiego klubu Toastmasters International. Artykuł pochodzi z 30 numeru drukowanego wydania "Network Magazynu", który już niebawem ukaże się na rynku.

Mogą Cię również zainteresować