Również nie bez powodu, budując unikalną BAZĘ WIEDZY zrobiliśmy w niej specjalne miejsce na najświeższe i dobre publikacje branżowe, które będziemy wybierać z polskiej, network marketingowej blogosfery, która rozwija się dość intensywnie, co staramy się skrzętnie obserwować. Są już branżowe blogi z górnej półki i będą powstawały nowe, lecz można także w internecie znaleźć wiele pomyłek i koszmarków, które z pewnością nie wpływają dodatnio na promowanie biznesu. Dlatego będziemy się starali częściej poruszać tą specyficzną tematykę. Dzisiaj o blogach mamy dwa newsy:
Zwyczaje czytelników blogów
Firma Gemius na zlecenie domu mediowego MEC zrealizowała badanie dotyczące zwyczajów polskich czytelników blogów. Wynika z niego, iż są to przede wszystkim kobiety (79%) oraz osoby w wieku 15-24 lata (39%). Ponad połowa badanych czyta blogi codziennie lub kilka razy w tygodniu. Badani najczęściej nie mają swoich ulubionych blogów – trafiają na blogi w zależności od tego, czego aktualnie szukają. Najczęściej czytane są blogi osób prywatnych.
Okazuje się, że czytelnicy blogów są stosunkowo mało aktywni – jedynie 29% komentuje wpisy na blogach. Najbardziej aktywne są w tym zakresie osoby powyżej 45 roku życia. Najczęściej komentowane są blogi polityczne i społeczne oraz o nowych technologiach.
Pod lupę wzięto również stosunek do reklamy internetowej oraz formy reklamy na blogach. Najbardziej akceptowalne są reklamy na blogach oraz forach dyskusyjnych –jako raczej i zupełnie niedenerwujące uznało takie formy odpowiednio 58% i 60% czytelników mających kontakt z takimi formami. Dla porównania reklama displayowa „drażni” aż 82% badanych. Informacje o produktach i markach na blogach oraz rekomendacje i wpisy na forach są również najbardziej wiarygodne dla czytelników blogów (odpowiednio dla 45% i 46% badanych mających kontakt z wymienionymi formami reklam).
Spośród form reklam na blogach badani deklarują, że największy wpływ na decyzje zakupowe mają próbki produktów lub kody zniżkowe udostępnione lub rozdawane przez autora blogów (28%), wpisy na blogach poświęcone produktom i markom (21%) oraz programy ambasadorskie (17%). Badanie przeprowadzone we wrześniu 2010, metodą CAWI, na próbie 1000 internautów czytających blogi przynajmniej raz w tygodniu.
Ruszyła 3 edycja konkursu na najlepszy polski blog firmowy roku
Do końca listopada 2010 roku przyjmowane są zgłoszenia do konkursu na najlepszy polski blog firmowy roku. To już 3 edycja tego konkursu. Poprzednia zgromadziła ponad 100 polskich blogów firmowych. Wśród laureatów dotychczasowych edycji konkursu znalazły się miedzy innymi blogi: mBank, Sensors, E-lady, BZ WBK, Scrap.com.pl, blog rzecznika TP/Orange czy blog Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.
Podobnie jak w latach ubiegłych blogi przyjmowane są w trzech podstawowych kategoriach: „Blog młody” (prowadzony od 3 do 6 miesięcy), „Blog dojrzały” (6-12 miesięcy) i „Blog profesjonalny” (powyżej 1 roku). Dodatkową kategorią jest „Blog instytucji” (istniejący minimum od 3 miesięcy).
Nowe kategorie wprowadzone do konkursu w trzeciej edycji to „Mikroblog firmowy” (istniejący minimum od 3 miesięcy), „Wiki firmowe” (istniejące minimum od 3 miesięcy) oraz „Niestandardowe wykorzystanie bloga w komunikacji firmy”. Główną ideą konkursu jest promowanie wartościowego wykorzystania social media w działaniach komunikacyjnych firm i instytucji. Całość projektu realizowana jest na prowadzonym przez Dominika Kaznowskiego blogu: Blogifirmowe.wordpress.com, koncentrującym się na ich wykorzystaniu w public relations.
Nowe kategorie zgłoszeń to nie jedyna nowość w trzeciej edycji konkursu. Projekt realizowany jest we współpracy ze studentami Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach zajęć „Blog jako narzędzie PR”. I to właśnie oni wcielą się w tym roku w rolę jury konkursowego. Jak mówi Dominik Kaznowski, organizator konkursu i wykładowca Instytutu: – Obecnie w projekt zaangażowanych jest około 150 studentów ostatniego roku dziennikarstwa. Myślę, że zmiana podejścia do ocen blogów pozwoli na bardziej obiektywną, a jednocześnie merytoryczną ocenę, która będzie bliższa odczuciom zwykłych internautów a nie ekspertów.
Wynikiem prac będzie, poza rozstrzygnięciem trzeciej edycji konkursu , publikacja e-booka dotyczącego wykorzystania blogów przez firmy oraz seminarium podsumowujące wyniki konkursu połączone z premierą książki. Już teraz w ramach projektu powstają recenzje polskich blogów firmowych oraz wywiady z ich twórcami pisane przez studentów IDiKS Uniwersytetu Wrocławskiego. Całość tych materiałów zostanie wykorzystana podczas przygotowywania publikacji e-booka.
Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są za pośrednictwem bloga: Blogifirmowe.wordpress.com
Niestety, nie znamy jeszcze polskiej firmy z sektora DS/MLM, która prowadziłaby bloga firmowego, a wielokrotnie podczas naszych szkoleń do takich działań zachęcaliśmy. Wszak, jak dobre może to być narzędzie służące do komunikacji ze społeczeństwem wiedzą Ci, którzy to robią i z tego czerpią profity. Cóż, my będziemy zachęcać i z zakresu nowych mediów/budowania marki szkolić dalej, bo jesteśmy pewni, że to przyszłość każdego biznesu – MLM również. I ci, którzy to zrozumieją, za kilka lat będą na przodzie peletonu. Być może za rok, w następnej edycji konkursu, wyłoni się jakiś network marketingowy gigant blogowy?