Pierwszy problem z e-fakturami

przez Maciej Badowski
411 odsłony

Wraz z początkiem roku możemy wysyłać faktury mailem. Jednak już teraz pojawiają się poważne wątpliwości, czy najpopularniejszy format zapisu dokumentów, jakim jest PDF, może być używany przy przesyłaniu faktur drogą mailową.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

W całej Unii Europejskiej od lat można przesyłać faktury przez internet. Wystarczającym zabezpieczeniem dla obu stron jest spisana umowa między kontrahentami i odpowiednie procedury w firmie, która wysyła e-faktury. W Polsce nowe rozporządzenie dotyczące przesyłania faktur drogą elektroniczną pozwala na używanie dowolnych form elektronicznego przesyłu i udostępniania faktur pod warunkiem zachowania ich integralności i autentyczności. Niestety, w rozporządzeniu wymieniono tylko dwa przykłady form zabezpieczenia e-faktur, które gwarantują spełnienie tych zasad.

Są to: bezpieczny podpis elektroniczny i elektroniczna wymiana danych (EDI). Brak jest propozycji innych możliwości przesyłu faktur. Więc kwestia załączonych plików PDF do maila pozostaje nadal problematyczna. W razie kontroli wiele zależeć będzie od interpretacji urzędników urzędu skarbowego.

W związku z tym jest możliwość, że wykształcą się dwie „szkoły” wysyłania e-faktur. Pierwsza, w której zapobiegliwi podatnicy będą nadal korzystać z EDI lub podpisu cyfrowego. Inni, w nadziei na wyrozumiałość fiskusa, zaczną wysyłać faktury w pliku PDF. Jeżeli rozporządzenie ma ułatwić życie przedsiębiorcom i jednoznacznie rozprawić się ze zbędną papierową krzątaniną w firmach, powinno zostać uzupełnione o odpowiedni zapis albo komentarz i interpretację, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Mogą Cię również zainteresować