Portret sprzedawcy bezpośredniego

przez Jolanta Flag
570 odsłony

Sprzedawca bezpośredni to najczęściej nauczyciel, student, pracownik biurowy i gospodyni domowa. Ponad 90% ogółu sprzedawców w sektorze DS/MLM stanowią kobiety, głównie w wieku do 24 lat oraz 30-39 lat, mieszkanki wsi i miast do 250 tys. mieszkańców, dobrze wykształcone. Praca w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym może być zarówno głównym, jak i dodatkowym źródłem dochodów. Wyniki badań Homo Homini pokazują, że sprzedaż bezpośrednia konsoliduje zawody.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Sprzedaż bezpośrednia daje możliwości zarobkowania zarówno w formie pracy dodatkowej, jak i na zasadzie samozatrudnienia. Dla 71,5%  badanych system sprzedaży bezpośredniej w tym marketingu sieciowego stanowi dodatkowe zajęcie. Niespełna 13% respondentów traktuje sprzedaż bezpośrednią jako główne i stałe miejsce pracy. Pracę w sektorze może podjąć każdy, bez względu na zawód, jaki wykonuje. Predyspozycje osobowościowe, takie jak: empatia, odporność na stres czy żyłka handlowca z całą pewnością ułatwiają pracę w systemie sprzedaży bezpośredniej.

ReklamaReklama

Wśród osób traktujących tę dziedzinę jako dodatkowe zajęcie prym wiodą przedstawiciele: nauczycieli (10,6%), pracowników biurowych (9,6%), doradców klienta (4,9%) oraz zawodów związanych z medycyną (4,3%). Sprzedawcy bezpośredni to również księgowe, krawcowe, urzędniczki instytucji państwowych, pokojówki, hostessy czy bankowcy.

ReklamaReklama

– Cechy, które ułatwiają pracę w sprzedaży bezpośredniej to empatia, odnajdowanie przyjemności w spotkaniach z nowymi ludźmi, chęć dzielenia się dobrymi informacjami i przekonanie o wysokiej jakości produktu, który sprzedajemymówi Longina Szulc, przedstawicielka handlowa firmy Vorwerk, od kilku lat związana z systemem sprzedaży bezpośredniej.

Szczegółowy wykaz zawodów oraz ich procentowy udział:

źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.

Dwóch na dziesięciu ankietowanych wskazuje zawód zakwalifikowany do prac fizycznych jako rodzaj aktywności wykonywanej łącznie z pracą konsultanta. Co ósmy ankietowany (12,8%) łączy wykonywane zajęcie z edukacją.

Kim więc jest konsultantka, u której systematycznie kupujemy ulubione kosmetyki czy sprzedawca dostarczający nam produkty chemii gospodarczej? 

Konsultanci to głównie kobiety w wieku do 24 lat (29,9%) oraz 30-39 lat (24,4%), mieszkanki wsi (32,3%) i miast do 250 tys. mieszkańców (22,3%), dobrze wykształcone (2/5 z nich posiada wykształcenie wyższe a niemal co druga średnie). Mężczyźni stanowią jedynie 6% ogółu osób pracujących w systemie sprzedaży bezpośredniej.

Wiek sprzedawcy bezpośredniego:

źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.źródło: Badanie Instytutu Homo Homini kwiecień 2013 r.

Polecamy również lekturę opracowanego specjalnie dla „Network Magazynu” najnowszego Raportu finansowego branży DS/MLM za rok 2011.

Mogą Cię również zainteresować