W tym artykule opiszę na czym polega proces pozyskiwania współpracowników (dystrybutorów).
Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie: czym jest rekrutacja? Wiele jest definicji, natomiast ja wiem z doświadczenia, na czym polega skuteczna rekrutacja. Rekrutacja jest to sprzedaż siebie, swojej firmy oraz systemu, w ten sposób, aby osoba rekrutowana ujrzała korzyści wynikające ze współpracy z Tobą oraz firmą, którą reprezentujesz.
Sprzedajemy korzyści a nie opowieść o firmie.
Korzyści dopasowane do osoby rekrutowanej.
Postawmy się w roli naszego kandydata na współpracownika. Wyobraźmy siebie jako osobę rekrutowaną. Mamy jakieś marzenia, cele życiowe (te większe i te mniejsze). Chcemy je zrealizować i szukamy na to sposobu. Co musiałoby się stać, abyśmy podpisali umowę z człowiekiem, który nas rekrutuje?
Najpierw kandydat musi kupić Ciebie
Trzeba stanąć przed lustrem i zadać sobie pytanie: czy ja mógłbym robić biznes z tym człowiekiem? Jeżeli jesteśmy zgarbieni, niechlujnie ubrani, mamy rozwianą, niemodną fryzurę i nieładnie pachniemy, to bądźmy pewni, że większość ludzi nas nie kupi. Zastanów się więc, jak powinien wyglądać i zachowywać się człowiek sukcesu? Poszukaj w swoim otoczeniu prawdziwych liderów. Zastanów się, jak oni się zachowują, jak wyglądają i bierz z nich przykład. Ludzie szukają liderów, z którymi będą się utożsamiać oraz z nimi pracować. Jeśli patrzysz w lustro i mówisz sobie „jest ok.”, to przejdźmy do dalszego etapu. Poniżej przedstawiam kilka cennych wskazówek:
- Wchodząc na spotkanie powinieneś zrobić dobre, pierwsze wrażenie. Pamiętaj, że masz tylko jedną szansę. Wejdź pewnym krokiem, twardo uściśnij rękę kandydatowi. Człowiek rekrutowany powinien wiedzieć, że rozmawia z osobą, która wie czego chce.
- Zwracaj uwagę na mowę ciała. Dopasuj się do rozmówcy. Uważaj na gesty, ton głosu, szybkość wymawianych słów, to w jaki sposób siedzisz i oddychasz. Ludzie lubią osoby podobne do siebie. Jeśli się dopasujesz, to kandydat podświadomie Cię polubi, a przecież chcemy pracować z osobami, które lubimy.
- Pamiętaj że mowa ciała i ton głosu od 90 do 93% wpływa na Twoją skuteczność. Tylko 7% to słowa.
- Zadbaj o odpowiedni strój biznesowy. Ważne są też dodatki, takie jak porządna teczka, długopis i wizytownik. Kiedyś rozmawiałem z dystrybutorem, który powiedział mi, że on zawsze chodzi w jeansach i podkoszulce, ponieważ Robert Kiyosaki też tak się ubiera. Odpowiedziałem mu, że jak będzie znany tak jak Robert, to będzie mógł założyć na spotkanie biznesowe podkoszulkę, a teraz mu po prostu nie wypada.
Pamiętaj więc, że masz dla kandydata ofertę biznesową. Rozmawiając o możliwościach zarabiania pieniędzy, musisz być wiarygodny i wyglądać na człowieka, który dobrze zarabia.
Ten tekst jest jedynie fragmentem całego artykułu, który znajdziesz w wydaniu drukowanym Network Magazyn nr 20/2009