Rozwijaj skrzydła w sprzedaży bezpośredniej

przez Iwona Nawrock
376 odsłony

Praca w sektorze sprzedaży bezpośredniej, tak jak inne, wymaga stałego dbania o swój rozwój. Jaki jest średni staż pracy w tej branży? Jak wiele godzin tygodniowo konsultanci przeznaczają na pracę? Jak ją traktują? jako główne źródło utrzymania czy pracę dorywczą?

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Badanie przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w 2011 roku, dotyczące m.in. rozwoju kariery w sektorze sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego wskazuje, że niemal 30% respondentów traktuje pracę konsultanta, jako główne źródło utrzymania. Około 58% tej grupy ma na koncie staż pracy dłuższy niż rok. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wszystkie wyniki dotyczące stażu pracy czy ilości przepracowywanych w tygodniu godzin, uzależnione są od tego, czy konsultant prowadzi działalność gospodarczą. Prowadzenie własnej działalności warunkuje dłuższy staż pracy oraz większą liczbę przepracowanych tygodniowo godzin. Średnio sprzedawca bezpośredni pracuje 15,7 godzin w tygodniu. Z ponad jednej trzeciej sprzedawców (34,2%), którzy prowadzą samodzielną działalność gospodarczą, tylko 11,5% pracuje w branży krócej niż rok, a odsetek ankietowanych spędzających w pracy powyżej 10 godzin tygodniowo jest niemal dwukrotnie wyższy niż tych, którzy własnej działalności nie prowadzą.

Głównymi powodami, dla których badani podjęli pracę w charakterze konsultanta, były: chęć zdobycia dodatkowego dochodu (23,9%), dostęp do dóbr po niższych cenach (20,9%) oraz poczucie niezależności (18,1%). Dodatkowy dochód był najważniejszy dla osób z niższym wykształceniem, dostęp do tańszych dóbr był istotny dla osób nieprowadzących własnej działalności gospodarczej, a poczucie niezależności – dla mężczyzn oraz właścicieli firm.

Chociaż mówiąc o korzyściach takiej pracy konsultanci wymieniają często możliwość kupowania tańszych produktów, to jednak równie często mówią o rozwijaniu swoich umiejętności biznesowych i interpersonalnych, niezależności i podniesieniu standardu życia. Badani sprzedawcy są zadowoleni z wykonywanej pracy i korzyści, jakie ona przynosi. Chętnie uczestniczą w szkoleniach zewnętrznych i wewnętrznych, a nawet podejmują własne inicjatywy na rzecz samorozwoju.

Mogą Cię również zainteresować