Szansa na rozwój e-sprzedaży

przez Natalia Szkwir
448 odsłony

Handel elektroniczny prowadzony na dużą skalę wymaga zaawansowanych rozwiązań technicznych. Standardowe usługi firm hostingowych mogą w tym wypadku być niewystarczające. Dlaczego?

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Ruch generowany przez odwiedzających sklep internautów oraz konieczność jednoczesnej obsługi dużej liczby e-klientów wymaga dużej mocy obliczeniowej systemu informatycznego, a własna infrastruktura gwarantuje dużym sklepom internetowym niezakłócone funkcjonowanie i wysoką wydajność.

Szansa na rozwój e-sprzedaży

Wszyscy, którzy chcą zapewnić sobie miejsce w sieci mogą skorzystać z usług firm hostingowych. Usługa hostingu polega na udostępnianiu przez dostawcę zasobów własnych serwerów. W zależności od potrzeb klienci mają do wyboru kilka opcji hostingu. Do najbardziej popularnych należy m.in. usługa serwera dedykowanego, która polega na wydzieleniu na potrzeby klienta całej maszyny, która jest własnością firmy hostingowej. Wynajęcie serwera na wyłączność gwarantuje klientowi pełne wykorzystanie jego potencjału. Nieco tańszym rozwiązaniem jest oferta serwerów wirtualnych. W ramach tej usługi klient otrzymuje określoną powierzchnię dyskową i może swobodnie dysponować miejscem na serwerze w zależności od swoich potrzeb. Za techniczną sprawność serwera odpowiada jego dostawca, natomiast dzierżawca zarządza nim zdalnie.

Z platform hostingowych korzystają zwłaszcza małe i średnie e-sklepy, których aplikacja internetowa jest mniej rozbudowana. Zaletą hostingu są znacznie niższe nakłady finansowe oraz krótszy czas uruchomienia platformy. Dla większych sklepów internetowych lepszym rozwiązaniem będzie kolokacja serwerów, czyli usługa polegająca na wynajęciu miejsca w serwerowni i na fizycznym umieszczeniu w niej serwerów danej firmy. Kolokacja standardowo wymaga posiadania własnego sprzętu, jednak serwer eksploatowany na własny użytek zapewnia 100 % wykorzystanie jego zasobów na potrzeby swojego biznesu. Główną zaletą kolokacji jest odpowiednia infrastruktura dostępna w cenie wynajmu określonej powierzchni i mocy.

Profesjonalne zaplecze

Nowy rok ma wg specjalistów obfitować w intensywny rozwój biznesu w internecie. Okazuje się, że wejście w sprzedaż internetową to naturalny kierunek w rozwoju dla wielu sieci tradycyjnych sklepów. – Szacuje się, że sprzedaż elektroniczna w sektorze spożywczym w ciągu pięciu lat może wzrosnąć do 1,7 miliarda złotych – mówi Błażej Jachimowicz, ekspert z firmy Savi Inwestycje. – Wraz z rozwojem handlu elektronicznego zwiększa się również zapotrzebowanie na infrastrukturę IT, która jest niezbędna do obsługi tego sektora handlowego. Aby móc obsługiwać coraz większą liczbę klientów konieczne są inwestycje w technologie IT.

Na tle Europy

Liczba kupujących przez internet stale rośnie, jak wynika z raportu firmy analitycznej Collin Stewart, liderem na światowym rynku handlu elektronicznego jest Europa Zachodnia. Najwięcej transakcji przeprowadza się w Wielkiej Brytanii, gdzie wartość e-commerce szacowana jest na 38 mld funtów, co stanowi 9,5 % całego rynku sprzedaży detalicznej. W czołówce znalazły się także Niemcy, Francja oraz kraje Beneluksu. W zestawieniu znalazła się również Polska, która choć plasuje się na dalekim od czołówki miejscu, dobrze wypada na tle Włochów i Hiszpanii. Wg analityków Kelkoo wartość polskiego e-rynku w roku 2009 wynosiła 2,2 mld funtów brytyjskich, co stanowiło ok. 2 % wartości całego rynku sprzedaży w kraju.

Rok 2011 może okazać się przełomowym na polskim rynku handlu elektronicznego. Dynamiczny rozwój e-sklepów spowodowany jest coraz większą dostępnością internetu, a także konkurencyjnymi cenami, jakie te sklepy oferują. W listopadzie ubiegłego roku brytyjska sieć handlowa Tesco poinformowała o planach uruchomienia e-sklepu. Będzie to pierwszy taki projekt w Polsce zrealizowany przez giganta handlowego. Do tej pory na ten krok zdecydowała się jedynie francuska sieć E. Leclerc oraz mniejsze sklepy m.in. Piotr i Paweł oraz Alma. Handel elektroniczny to specyficzna gałąź rynku internetowego. Uruchomienie tego typu e-sklepów wymaga profesjonalnego zaplecza oraz wysokowydajnego systemu informatycznego, którego niezawodność, bezpieczeństwo i dostępność zagwarantuje dobrze zaprojektowana i wykonana infrastruktura serwerowni.

Mogą Cię również zainteresować