Szczupłe zarządzanie czyli koniec z marnotrawstwem

przez Przemek Hortecki
652 odsłony

Filozofia odchudzania procesów produkcji oraz szczupłego podejścia w obszarach pozaprodukcyjnych staje się coraz bardziej popularna. 3 dni wykładów, seminariów i warsztatów. Blisko 350 gości z całego świata. Za nami XI Międzynarodowa Konferencja Lean Management.

Konferencja Lean Management
Konferencja Lean Management

Filozofia odchudzania procesów produkcji oraz szczupłego podejścia w obszarach pozaprodukcyjnych staje się coraz bardziej popularna. Świadczy o tym fakt organizacji kolejnej, jedenastej już Konferencji Lean Management, na którą w tym roku przybyła rekordowa liczba 350 osób. Spotkanie zainteresowanych wymianą doświadczeń odbyło się we Wrocławiu w dniach 14-16 czerwca br. Organizatorzy wydarzenia dołożyli wszelkich starań, aby konferencja była źródłem najnowszej wiedzy i w sposób praktyczny pomagała uczestnikom w pokonywaniu kolejnych etapów wdrażania Lean Thinking w ich firmach. Jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas tegorocznej edycji wydarzenia były najlepsze praktyki w zakresie zarządzania, przywództwo zgodne z zasadami Lean oraz kierowanie organizacją w ramach szczupłego zarządzania.

Pierwszy dzień należał do gości specjalnych. Swoją wiedzą i osiągnięciami podczas sesji plenarnych i seminariów dzielili się m.in. dr Michael Balle (dyrektor zarządzający ESG Consultants, współzałożyciel francuskiego Instytutu Lean), Orest Fiume (Lean Management Accounting Institute), John Burton (Smiths Detection), Tomasz Koch i Remigiusz Horbal (Lean Enterprise Institute Polska), Marek Piątkowski (ekspert w dziedzinie wdrożeń szczupłej filozofii).

Prof. Tomasz Koch, prezes LEI Polska
Prof. Tomasz Koch, prezes LEI Polska

Drugi dzień stanowił prezentację zrealizowanych już wdrożeń systemu Lean w konkretnych firmach. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru jednego z trzech studiów przypadków. – Wśród zwolenników Lean w naszym kraju wciąż jeszcze dominują duże przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym, jednak coraz częściej dołączają też prywatne polskie firmy – mówi prof. Tomasz Koch. Swoimi doświadczeniami dzieliły się: GKN Driveline Polska, Timken Polska, HJ Heinz Polska, GEDIA Poland Assembly, Whirlpool Polska, SCA Packaging oraz General Motors Manufacturing Poland.

Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia konferencji uczestnicy wybierali pomiędzy warsztatami tematycznymi, a wycieczkami do firm znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland i Faurecia w Wałbrzychu oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Filozofia Lean podpowiada jak skutecznie zaspokoić potrzeby klienta, a przy tym osiągnąć maksymalny zysk przy minimalnych nakładach. – Ważny jest cel, proces, czyli sposób, w jaki się go osiąga i ludzie, którzy w nim biorą udział – tłumaczy prof. Tomasz Koch z Lean Enterprise Institute Polska. Jednak główne założenie sprowadza się do zmiany sposobów definiowania celu, organizowania procesów i angażowania pracowników. Filozofia Lean proponuje wiele autorskich metod i technik eliminujących marnotrawstwo, ale przede wszystkim zakłada stałe eksperymentowanie i cykliczność działań w porządku: planuj, wykonaj, sprawdź, skoryguj – przy pełnym zaangażowaniu całego zespołu. Już dziś zapraszamy na kolejną, 12 już Konferencję Lean Management w czerwcu 2012 roku.

Mogą Cię również zainteresować