Niepewność gospodarcza czy częste zmiany przepisów prawnych wymuszają znalezienie szybkiego i skutecznego, ale jednocześnie taniego sposobu kontaktu z klientami i współpracownikami. W taki schemat idealnie wpisuje się pomysł organizowania seminariów internetowych zwanych webinariami. Webinaria to rodzaj spotkania z ekspertami, profesjonalistami w danej dziedzinie, którzy dzielą się specjalistyczną wiedzą z uczestnikami za pośrednictwem internetu. Dziedziny, w których wykorzystuje się webinaria, to m.in. edukacja (e-learning), zdalne zarządzanie, telepraca czy marketing.
Jeden z webinarów Natalii Ryńskiej
Nie dziwi więc coraz większe upowszechnienie tego narzędzia w codziennych kontaktach z partnerami biznesowymi – zarówno w dużych firmach, jak i nieco mniejszych podmiotach (a w przypadku marketingu sieciowego nawet jednoosobowych podmiotów gospodarczych – przyp. red.). Tak szerokie użycie formy webinarium świadczy o jego elastyczności i skuteczności przekazu.
Jak to działa?
Od strony technicznej webinarium jest realizowane w technologii webcastingu. Dostęp do niego jest możliwy przez dedykowaną stronę internetową. Uczestnik bierze udział w wirtualnym spotkaniu, a na ekranie komputera w czasie rzeczywistym widzi transmisję wideo z wystąpieniem prelegentów oraz równoczesny pokaz slajdów. Co więcej, klienci i partnerzy biznesowi mają możliwość bezpośredniego uczestnictwa w dyskusji prowadzonej na czacie. Uczestnik ma wrażenie, jakby brał udział w realnym spotkaniu.Webinarium jest więc doskonałym kanałem dwustronnej komunikacji pomiędzy klientem, organizatorem a szerokim odbiorcą.
Dlaczego warto stawiać na webinarium?
Samo pozyskanie klienta czy nowego współpracownika i sprzedaż produktów nie stanowią o sile i skuteczności komunikacji. Każda firma powinna kłaść nacisk na długoterminową współpracę z partnerami biznesowymi. Przykładowo, jeżeli klienci są na bieżąco informowani o wszystkich ważnych wydarzeniach i promocjach związanych z firmą i produktem, czy mają możliwość uczestnictwa w bezpłatnych szkoleniach – ich lojalność i świadomość istnienia firmy na rynku znacząco rośnie.
Przykładowy webinar Piotra Wajszczaka
Webinarium doskonale sprawdza się w takiej dwustronnej komunikacji „Business 2 Business”. Internetowe spotkania kierowane do konkretnego odbiorcy są szansą na rozwój i wprowadzają wartość dodaną zarówno dla uczestników (poszerzenie wiedzy branżowej, technicznej), jak i organizatorów (lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie innowacyjnego wizerunku firmy). Możliwość prowadzenia szkoleń i konferencji za pośrednictwem internetu przynosi wiele korzyści, m.in. znacznie obniża koszty (np. koszty organizacyjne typu wynajem sal, transport) i pozwala na jednoczesne kierowanie przekazu do dużej liczby odbiorców, którzy być może nigdy nie mieliby możliwości, aby spotkać się z ekspertami na żywo w tym samym czasie.
Sama oszczędność czasu także jest wielką zaletą seminarium online. Narzędzie jest pomocne również w organizacji konferencji prasowych, w kontaktach z analitykami czy inwestorami. Tak wiele zalet, a przy tym duża interaktywność i innowacyjność przekazu powodują, że webinarium ma wszelkie cechy komunikacji przyszłości. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że internetowe seminarium może w znacznym stopniu zastąpić tradycyjne podejście do organizacji konferencji.
Jak promować?
Sukces webinarium w ogromnej mierze zależy od skuteczności promocji. Aby informacja o wydarzeniu dotarła do dużej liczby potencjalnych lub obecnych klientów, warto szeroko promować event w mediach tradycyjnych, na portalach internetowych, a także w social media. Facebook czy Blip, jako najbardziej znane i najczęściej używane formy dotarcia do młodych, nowoczesnych użytkowników, a także coraz częściej do osób dojrzalszych, doskonale sprawdzają się przy każdej akcji promocyjnej.
Jak podaje „Puls Biznesu” w Polsce jest już ponad 6,4 miliona użytkowników Facebooka, a najpopularniejszy profil firmowy ma aż 178,9 tys. fanów. Co ważne, tego typu reklama w social mediach jest bezpłatna.
Decydując się na organizację konferencji dotyczącej konkretnej branży czy zagadnienia, należy zapewnić także obecność na niej liderów branżowych i cenionych specjalistów w danej dziedzinie. Są oni gwarancją dużej frekwencji i zainteresowania ze strony uczestników. Oczywiście aby osiągnąć maksymalny efekt, najlepiej połączyć ze sobą wszystkie formy promocji. Kluczem jednak zawsze pozostaje sama tematyka webinarium i to od jej aktualności i atrakcyjności, a także profesjonalizmu prelegentów zależy ostateczny sukces.
Webinarium:
wirtualne spotkanie za pośrednictwem dedykowanej strony www,
prelegenci widoczni na żywo dzięki transmisji wideo,
bieżący widok na pokaz slajdów,
dwustronna komunikacja na żywo za pośrednictwem czatu.
Korzyści dla uczestnika:
oszczędność czasu,
szybka, precyzyjna informacja bez wychodzenia z domu lub biura,
możliwość uczestnictwa w interaktywnych spotkaniach branżowych,
nowy kanał komunikacji z partnerami biznesowymi,
komfort i wygoda.
Korzyści dla organizatora:
możliwość trafienia z przekazem do większej liczby klientów,
zmniejszenie kosztów organizacyjnych,
budowanie innowacyjnego wizerunku firmy,
lepsze zrozumienie potrzeb klientów (partnerów biznesowych),
budowanie lojalności i świadomości marki,
szybkość (możliwość błyskawicznego zorganizowania spotkania z dużą liczbą uczestników).
Internetowe spotkania
Przeanalizujmy konkretny przykład. Firma Comarch, jako lider innowacji, podąża za trendami w komunikacji z klientem, organizując interaktywne spotkania w formie webinariów. W ramach Sektora ERP Comarch organizowane są internetowe seminaria dla przedstawicieli rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Ostatnia sesja, która odbyła się 29 września (2010 – przyp. red.), poświęcony była zmianie stawek VAT. Specjaliści Comarch odnieśli się do planowanych przez rząd zmian stawek podatkowych oraz przedstawili możliwe scenariusze zmian koniecznych do wprowadzenia w przedsiębiorstwach oraz w oprogramowaniu do zarządzania nimi.
Z informacji pochodzących od klientów jasno wynika, że webinarium było bardzo pomocnym źródłem wiedzy, a partnerzy zgłosili już propozycje tematów kolejnych spotkań przez internet. Ogromne zainteresowanie i duża frekwencja to efekt połączenia tematyki, która dotyczy wszystkich jednostek gospodarczych, z innowacyjną formą prezentacji. Specjaliści Comarch podczas godzinnego spotkania przekazali uczestnikom dawkę wiedzy eksperckiej gotową do zastosowania.
Webinaria branżowe
Eksperci firmy śledząc bieżące trendy, już rozważają kolejne tematy, którymi podzielą się z przedsiębiorcami. W najbliższym czasie planowany jest cykl webinariów branżowych, których tematem będą konkretne korzyści i kierunki rozwoju poszczególnych sektorów gospodarki. Konkretne Informacje na ten temat internauci mogą znaleźć na stronach internetowych Comarch oraz w profilach na Facebooku, Twitterze i Blipie. Z tych miejsc pozyskują informacje, aby później wziąć udział w webinarze.
Webinaria są niezaprzeczalnie ogromną szansą na zdobycie lub przekazanie praktycznej wiedzy, która staje się niezbędna w szybko zmieniających się warunkach gospodarczych. (Ponadto, są świetnym narzędziem do budowania marki i wizerunku poprzez nowe media, a jak wiemy, w biznesie MLM przekłada się to po jakimś czasie bezpośrednio na rozwój struktur – przyp. red.).
Artykuł pochodzi z magazynu „Nowoczesne Zarządzanie” nr 2/2010.