źródło: www.sxc.hu
Demografia
Z badania przeprowadzonego przez instytut Homo Homini wynika, że ponad 68% ankietowanych Polaków więcej niż raz skorzystało z bezpośredniej formy sprzedaży. Wśród tej grupy, prawie jedna czwarta to osoby z wyższym wykształceniem. Rzadziej na zakupy od sprzedawcy bezpośredniego decydują się osoby ze średnim wykształceniem (12,5% ankietowanych) i respondenci z wykształceniem zawodowym, gimnazjalnym i niższym.
Poziom wykształcenia osób często kupujących w systemie sprzedaży bezpośredniej:
źródło: PSSB
Nie jest zaskoczeniem, że to kobiety są większymi zwolennikami kontaktu ze sprzedawcami i organizacji pokazów. Wynika to z faktu, że najczęściej kupowanymi produktami w systemie sprzedaży bezpośredniej są kosmetyki. Różnica pomiędzy płciami nie jest jednak duża. Wśród przebadanych pań, aż 69% przyznaje, że wielokrotnie wzięło udział w pokazie, podczas gdy wśród panów taką samą opinię wyraża tylko 1% mniej ankietowanych. Większe rozpiętości zaobserwować można pomiędzy grupą, która często kupuje produkty od pań. Do w miarę regularnych zakupów przyznaje się 18% kobiet i tylko 10% mężczyzn. Ponad 21% panów zdarzyło się natomiast jednokrotnie kupić produkt w systemie sprzedaży bezpośredniej, podczas gdy odsetek kobiet w tej grupie to tylko 12,8%. Wygląda więc na to, że trudniej do kontaktu z dystrybutorką i pierwszej transakcji przekonać kobiety niż mężczyzn. Jeśli jednak się uda, stają się one wiernymi i stałymi klientkami. Aż 86,6% przedstawicielek płci pięknej uważa, że sprzedaż bezpośrednia jest korzystna dla kupujących. Nie jest to rzadka opinia. Podobnie myśli ponad 95% konsumentów z grupy 18-29 lat, z których większość to uczniowie i studenci. Najmniej ufne wobec tej formy robienia zakupów są osoby z grupy wiekowej 60 lat i więcej.
Geografia
Przeprowadzone przez Homo Homini badania wykazały znaczące różnice w postrzeganiu sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego przez osoby zamieszkujące w miastach i na wsi. Najbardziej popularna jest ona w dużych miastach, gdzie korzysta z niej ponad jedna czwarta mieszkańców. W mniejszych miastach na zakupy bezpośrednio od sprzedawcy decyduje się 11,4% badanych osób. Wśród mieszkańców terenów wiejskich jest to zaledwie 10,9% zapytanych. To właśnie ta grupa jest jednak najbardziej przekonana o zaletach sprzedaży bezpośredniej. Aż 87,5% ankietowanych mieszkających na wsi uważa, że ta forma jest korzystna dla klientów. Podobną opinię wyraża 81,7% konsumentów z największych miast. Te dwie grupy są także najbardziej zadowolenie z jakości nabytych w sprzedaży bezpośredniej towarów. 91,5% konsumentów mieszkających na wsi i 93,1% klientów z miast powyżej 250 tyś. mieszkańców uważa podjętą decyzję zakupową za dobrą. Osoby z mniejszych miejscowości również deklarują zadowolenie, ale na nieco niższym poziomie.
Uważam, że sprzedaż bezpośrednia ma swoje zalety i jest korzystna dla kupujących:
źródło: PSSB
Informacja opracowana na podstawie badania zrealizowanego na zlecenie PSSB w lutym 2011 roku, na losowej reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie (n=1077) przez Instytut Homo Homini.