Stanowisko PSSB po publikacji raportu UOKiK

przez Katarzyna Czechowsk
417 odsłony

31 sierpnia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport „Senior na zakupach”, który w części dotyczy branży sprzedaży bezpośredniej. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zapoznało się z raportem w celu zdefiniowana wszystkich obszarów, w których funkcjonowanie przez firmy zrzeszone powinno ewentualnie zostać poprawione.

źródło: www.sxc.huźródło: www.sxc.hu

Uwagi do raportu

Nie kwestionując potrzeby powstania takiego dokumentu, stowarzyszenie zwraca jednak uwagę, że w raporcie mylnie połączono dwa odrębne sektory sprzedaży pozasklepowej, a mianowicie sprzedaż bezpośrednią ze sprzedażą na odległość (marketingiem bezpośrednim), co z dużym prawdopodobieństwem wprowadzi wielu odbiorców raportu w błąd.  Sprzedaż bezpośrednia to transakcje zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i nie można jej utożsamiać z zakupami przez internet lub telezakupami, czyli sprzedażą na odległość.

UOKiK jako przyczynę podjęcia tematu podaje liczbę skarg, jaka wpłynęła do rzeczników konsumentów. W 2011 roku było to łącznie 33 tysiące skarg od klientów zarówno firm sprzedaży bezpośredniej, jak i internetowych. Nawet jednak ta liczba to zaledwie ułamek procenta spośród 40 milionów transakcji, które mają miejsce każdego roku w samej tylko sprzedaży bezpośredniej.

W raporcie UOKiK zwraca uwagę na rosnącą liczbę odstąpień od umowy. Przyrost ten nie musi koniecznie świadczyć o  nierzetelności sprzedawców, bo może równie dobrze być dowodem rosnącej świadomości klientów i wzroście ogólnego poziomu wiedzy na  temat praw konsumenta. Jednak i w tym przypadku 14 098 odstąpień od umowy w 2011 roku stanowi mniej niż 0,5% ogółu transakcji dokonanych w samym tylko kanale sprzedaży bezpośredniej.

Podjęte działania

Niemniej w odpowiedzi na opublikowanie raportu, PSSB podjęło działania zmierzające do wyjaśnienia sytuacji. 3 września br. odbyło się Walne Zebranie Członków PSSB, którego głównym tematem było omówienie wniosków płynących z dokumentu UOKiK dla dalszej działalności stowarzyszenia i firm członkowskich. Stowarzyszenie prowadzi indywidualne rozmowy z trzema firmami, do których dokumentów UOKiK zgłosił zastrzeżenia. Warto zauważyć, że wszystkie trzy przedsiębiorstwa podjęły działania naprawcze jeszcze przed publikacją raportu, po wcześniejszych sugestiach UOKiK. Ponadto PSSB przyspieszy okresową akcję przeglądu dokumentów wykorzystywanych przez firmy członkowskie
w kontaktach z klientami. Działania te wstępnie były planowane na początek roku 2013.

Kodeks etyczny

Celem raportu UOKiK jest prewencja oraz edukacja konsumentów w zakresie ich praw. Podobne cele stawia sobie PSSB. Efektem działań stowarzyszenia jest m.in. stworzenie kodeksu etycznego, który jest zbiorem standardów i zasad, jakich powinny przestrzegać firmy zrzeszone. Celem kodeksu jest między innymi podnoszenie poziomu satysfakcji konsumentów i ochrona ich interesów. Przykładem takiego działania jest postanowienie, wedle którego klienci firm zrzeszonych mogą w terminie 14 dni kalendarzowych od momentu zawarcia umowy odstąpić od niej (ustawa przewiduje termin 10-dniowy).

W celu podnoszenia jakości świadczonych usług PSSB przeprowadza również szereg badań opinii społecznej. Te najnowsze, z sierpnia 2012 roku przeprowadzone przez instytut Homo Homini, wskazują na pozytywną opinię dotyczącą respektowania praw konsumenckich przez firmy zrzeszone: 63,2 % badanych wyraża zdanie, że firmy członkowskie PSSB w pełni przestrzegają praw konsumentów.

Mogą Cię również zainteresować