źródło: www.flickr.com
Ale jak mają ocenić do jakiego zawodu się przygotować? Zgodnie z reformą Ministerstwa Edukacji, która wejdzie w życie już we wrześniu 2012 roku, w liceum ogólnokształcącym młodzież będzie się uczyć przedmiotów na poziomie podstawowym w sposób bardziej pogłębiony. – Reforma programowa wprowadza pogłębione kształcenie ogólne. Łączymy gimnazjum z pierwszą klasą szkoły ponadgimnazjalnej w jeden cykl kształcenia. Po pierwszej klasie, tryb podstawowy będzie się kończył dla przedmiotów takich jak historia, geografia, fizyka, itp. Obowiązkowe przedmioty maturalne, jak język obcy, matematyka, język polski będą nauczane bez zmian – mówił w Radio TOK FM Grzegorz Żurawski, rzecznik Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W praktyce oznacza to, że młodzież już w wieku 15 lat będzie musiała zdecydować, jakich przedmiotów będzie się uczyć na poziomie rozszerzonym przez kolejne dwa lata nauki. Zdecyduje tym samym, czy zostanie w przyszłości humanistą, inżynierem czy ekonomistą. Wybór będzie miał istotny wpływ na ich przyszłość, gdyż wybierając przedmioty np. ścisłe, przestaną się uczyć przedmiotów humanistycznych i odwrotnie.
Opinie na temat reformy są podzielone. Dla jednych jest to pozytywna zmiana, gdyż uczniowie będą się specjalizować w określonej ścieżce już od szkoły ponadgimnazjalnej. Nie będą zmuszani do nauki czegoś, czego nie lubią i nie chcą wiedzieć. Inni uważają natomiast, że reforma może spowodować obniżenie poziomu wykształcenia wśród uczniów. Ich zdaniem z planów lekcyjnych licealistów zniknie zbyt wiele godzin przedmiotów na poziomie podstawowym.
Jakie to przyniesie zmiany w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych? Między innymi będą one musiały zapewnić efektywne działania z zakresu poradnictwa zawodowego dla każdego ucznia. Stąd też KluczDoKariery.pl organizuje już po raz drugi kampanię społeczną, której celem jest pokazanie młodzieży, iż posiadają pewne typy osobowości zawodowej i mogą sami kształtować własną ścieżkę kariery zgodną z ich osobistymi preferencjami i predyspozycjami zawodowymi. Kampania „Świadomie wybieram przyszłość” po raz pierwszy została zorganizowana między wrześniem a grudniem 2011 roku na terenie województwa podkarpackiego i została bardzo pozytywnie odebrana zarówno wśród pedagogów i dyrektorów jak i wśród uczniów. W jej ramach uczestniczyło prawie 50% szkół ponadgimnazjalnych oraz 12 000 maturzystów.
Tegoroczna edycja kampanii „Świadomie wybieram przyszłość” zostanie przeprowadzona na terenie całego kraju. Organizatorzy pragną objąć badaniem preferencji i predyspozycji zawodowych wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych, aby wesprzeć ich w planowaniu i podejmowaniu właściwych oraz świadomych decyzji dotyczących kształtowania dalszej ścieżki edukacji i kariery. Szczegóły dotyczące zeszłorocznej kampanii oraz planowanej tegorocznej edycji można znaleźć na stronie >www.wybieram.kluczdokariery.pl.