Budowanie strategii komunikacji. Na co postawić w 2022 roku?

przez Maciej Maciejewski
773 odsłony

Budowanie strategii komunikacji w 2022 roku powinno być ściśle dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości. Z danych PwC wynika, że już ponad 1/3 młodych ludzi zamierza na stałe pracować zdalnie, co stanowi wyzwanie dla wszystkich firm i marek. Ludzie nie boją się również zmian miejsca pracy. W jaki sposób dotrzeć do konsumentów? Jakie narzędzia dobrać? Jak pozyskać nowych współpracowników i zatrzymać tych, którzy już działają?

Sebastian Kopiej

Strategia komunikacji marki powinna obejmować zarówno potencjalnych konsumentów, jak i współpracowników. W dobie pandemii i pracy zdalnej coraz więcej firm stawia na intensywną komunikację wewnętrzną. Zmienia się również rola lidera, dla którego wyzwaniem jest zarządzenie zespołem na odległość.

Budowanie strategii komunikacji – firmy postawią na komunikację wewnętrzną. Aż 85% ludzi jest gotowych zmienić swoje zajęcie. Te dane zmobilizują firmy do wprowadzenia zmian w prowadzeniu komunikacji wewnętrznej.

– W 2022 roku firmy będą poszukiwać sposobów na zatrzymanie współpracowników i zwiększenie ich zaangażowania – stwierdza Sebastian Kopiej, prezes zarządu w Commplace. – Firmy muszą przemyśleć podejście do zarządzania zespołami, wykorzystać nowoczesne narzędzia i sprawić, aby ludzie czuli się zintegrowani ze swoją firmą. Niezbędne będą także nowe kanały komunikacji.

Agencje PR będą proponować markom coraz to nowe sposoby na aktywizację współpracowników i zwiększenie ich zaangażowania, a także poczucia przynależności do firmy. Jakie to konkretnie rozwiązania? O tym zdecydują wspólnie z klientami, po rozpoznaniu ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Marki muszą mieć mocne stanowisko w kwestiach społecznych. Komunikacja wewnętrzna to jeden z istotnych elementów budowania strategii. Z badań McKinsey wynika, że ponad 60% osób zwraca uwagę na to, w jaki sposób marki komunikują się podczas kryzysów i jakie jest ich stanowisko w kwestiach społecznych.

– Komunikacja marek w dobie kryzysów odegra ogromne znaczenie – dodaje prezes Commplace. – Społeczeństwo coraz śmielej wyraża swoje opinie i wchodzi w interakcje z marką za pomocą social mediów. Jestem przekonany, że marki powinny zajmować twarde stanowisko podczas kryzysów i przyznawać się do błędów. A także być zdecydowanymi w kwestiach społecznych. Opowiadać się za pozytywnymi rozwiązaniami dla środowiska i prowadzić działania CSR-owe. Z tego rozliczą ich konsumenci.

Marki powinny dostosować strategie komunikacji do zmiany wrażliwości konsumentów. Powinny wspierać i angażować konsumentów. Na znaczeniu mogą zyskać także mniejsze brandy, ale proekologiczne.

Kierunek: e-commerce? Rynek e-commerce w Polsce średniorocznie rośnie o 12%. Na jego rozwój wpłynęła pandemia, zamknięcie sklepów stacjonarnych, a także nowe nawyki współczesnych konsumentów. Z uwagi na rosnącą konkurencję w sektorze e-commerce marki wykorzystają nowe narzędzia do rekrutowania konsumentów, ale także do zatrzymania tych, którzy już są. W tym celu na znaczeniu zyska trend customer lifetime value. Marki będą wyliczać, jakie przychody generuje konsument, a także jakie są jego zachowania.

Wykorzystanie nowych technologii. Marki coraz częściej będą wykorzystywać technologię w celu komunikacji z klientem. Wzrośnie liczba wirtualnych spacerów, pokazów, a także eventów online. Na znaczeniu zyskają także podcasty własne marek czy webinary.

Budowanie strategii komunikacji w dobie pandemii to ogromne wyzwanie dla podmiotów w każdej branży. To gwarantuje dziś sukces i rozwój. Ale nie istnieje jedna, uniwersalna recepta, gwarantująca sukces. Firmy muszą przede wszystkim obserwować zachowania konsumentów i angażować swoich współpracowników, aby wspólnie osiągać zamierzone cele.

Mogą Cię również zainteresować